آزمون «ترنم وحی» بررسی و آسیب‌شناسی شود + صوت
کد خبر: 4009509
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
محمدحسن برفامی:

آزمون «ترنم وحی» بررسی و آسیب‌شناسی شود + صوت

مدیر مهد قرآن شهرستان بهشهر با تأکید بر اینکه برگزاری هرساله آزمون ترنم وحی کافی نیست، بلکه باید بعد از هر دوره، برنامه‌ای برای حافظان قرآن داشته باشیم، گفت: این آزمون باید سالیانه آسیب‌شناسی شود، موضوعی که شاید در دفتر مرکزی موسسه مهد قرآن در تهران انجام می‌شود، اما بازخورد این امر به شهرستان‌ها و کانون‌ها نمی‌رسد.

محمدحسن برفامی، مدیر مهد قرآن شهرستان بهشهر به گزارش ایکنا، محمدحسن برفامی، مدیر مهد قرآن شهرستان بهشهر متولد سال 1339 است و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی است. وی درباره نحوه آشنایی‌اش با فعالیت‌های قرآنی گفت: از 27 سال پیش، با چند نفر از دوستان به دور هم جمع شدیم تا در زمینه آموزش قرآن فعالیت کنیم.

وی افزود: ابتدا با دو کلاس کار آغاز شد، تا اینکه در حال حاضر 13 هزار و 717 نفر در 108 دوره و گروه‌‌های سنی مختلف در دو بخش بانوان وآقایان آموزش داده‌ می‌شوند. مهد قرآن بهشهر دارای شش پایگاه فعال در بخش آقایان در این شهرستان و روستاهای اطراف بهشهر است.

برفامی درباره نحوه آشنایی با مؤسسه کشوری مهد قرآن و اینکه چرا زمینه فعالیتشان از مفاهیم و تجوید به حفظ قرآن سوق یافت، گفت: مراکز قرآنی کوچکی در زمینه حفظ در این شهرستان فعال بود، اما با آنها مرتبط نبودیم و به دنبال مؤسسه‌ای فعال وشناخته شده در این زمینه بودیم تا بتوانیم طی ارتباط با آنها دوره‌های حفظ را برگزار کنیم. سرانجام با بررسی‌هایی که میان مؤسسات استان‌های قم، تهران و مشهد داشتیم به مؤسسه مهد قرآن رسیدیم. اعضای هیئت مدیره و هیئت علمی مهد قرآن از افراد معتبر و دارای تراز علمی بالایی هستند.

آزمون ترنم وحی در قالب برنامه مدون و تخصصی تعریف شود

مدیر مهد قرآن بهشهر درباره میزان اثربخشی آزمون ترنم وحی (ویژه حافظان عضو مؤسسه مهد قرآن)، گفت: اگر این آزمون در قالب برنامه مدون و تخصصی تعریف شود و دقیقا به آنچه که تعریف می‌شود، پرداخته شود، در جذب افراد بسیار اثرگذار است.

کد

وی ادامه داد: برگزاری هرساله آزمون ترنم وحی کافی نیست، بلکه باید بعد از هر سال، برنامه‌ای نیز برای حافظان قرآن داشته باشیم. اینکه از حافظان قرآن، آزمون اخذ شود و سپس آنها را رها کنیم، خیلی زیبنده نیست. همچنین همیشه نباید فکر کنیم که آزمون ترنم وحی نهایت کار است، بلکه باید همایش سالانه و ارتباطات تخصصی میان حافظان قرآن برقرار باشد و ترنم وحی در قالب انجمن، ستاد و ... تعریف شود تا این افراد باهم مرتبط باشند.

برفامی با اشاره به اینکه در مهد قرآن بهشهر، 90 حافظ کل داریم که 36 نفر آنها دارای مدرک از آزمون ترنم وحی هستند و 46 حافظ کل، مشغول مرور و تثبیت محفوظات هستند، بیان کرد: این تعداد در سطح استان و با مجموع سایر حافظان مهد قرآن استان، عدد زیادی می‌شود. باید این حافظان فعال باشند و برنامه درازمدت برای آنها در نظر گرفته شود. چنانکه در سطح شهرستان، انجمن حافظان کل داریم که هفته‌ای یک جلسه دارند و به مرور محفوظات و بیان تفسیر می‌پردازند.

در آزمون ترنم وحی می‌توان نیروهای زبده را پیدا کنیم

وی با تأکید به ضرورت برنامه درازمدت برای حافظان که منجر به پراکندگی آنها در سطح کشور می‌شود، افزود: آزمون ترنم وحی باید سالیانه آسیب‌شناسی شود، موضوعی که شاید در دفتر مرکزی در تهران انجام شود، اما بازخورد این امر به شهرستان‌ها و کانون‌ها نمی‌رسد تا اشکالات برای دوره‌های بعد برطرف شود. اگر بتوانیم عملکردهای مراکز را در آزمون ترنم وحی آسیب‌شناسی کنیم و مشکلات را استخراج کنیم، می‌توانیم راه‌حل‌هایی را در کنار آن دریابیم.

مدیر مهد قرآن بهشهر با اشاره به اینکه برنامه آموزش تخصصی حفظ متمرکز در کل کشور تعریف نشده است، بیان کرد: اینکه باید برنامه‌های آموزش حفظ را چگونه انجام دهیم، به کجا برسیم؟ نامعلوم است. هنگامی که اینها نیست، ابهام وجود دارد. بنابر این اگر طرح جامع بالادستی در برنامه‌های قرآنی نه تنها در مهد قرآن بلکه در وزارت ارشاد، تبلیغات اسلامی و ... می‌داشتیم، شاهد عمل به صورت جزیره‌ای و موازی‌کارها نبودیم.

وی با تأکید بر اینکه در آزمون ترنم وحی می‌توان نیروهای زبده را پیدا کنیم، اضافه کرد: اما اگر این ظرفیت وجود نداشته باشد، حافظان قرآن در نیمه راه رها می‌شوند، ضمن اینکه افرادی هستند که این ظرفیت را دارند، اما هنوز شناسایی نشده‌اند و حال آنکه ترنم وحی فرصت خوبی است برای اینکه این کار را انجام دهیم.

خلأ در انتقال و تبادل تجربیات

مدیر مهد قرآن بهشهر درباره میزان اثرگذاری ترنم وحی در میان سایرین بیان کرد: در این زمینه چند کار می‌توان انجام داد، اولاً اینکه همایش سالانه و فصلی داشته باشیم و از سوی دیگر به معرفی افرادی که با شرایط سخت به امر حفظ قرآن پرداخته‌اند، بپردازیم که این امر در مخاطبان ایجاد انگیزه می‌کند. موضوع دیگر الگوهای عملی، تجربیات و خلاقیت‌هاست که متأسفانه جایی برای انتقال و تبادل آنها نیست. باید جایی باشد تا کانون‌ها و شعب مهد قرآن بتوانند این الگوها را به هم معرفی کند و آنها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. استفاده از ظرفیت‌های تخصصی آموزشی در زمینه آموزش، پژوهش، ایده‌پردازی در استان‌ها است و می‌توان از آنها بهره‌مند شد.

کد

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی در حوزه آموزش، پژوهش، ابتکارات در سطح استان‌ها و کشوری در جذب مخاطب اثرگذار است و این نمایشگاه‌ها به صورت تمرکزی انجام نشود بلکه در طول سال برگزار شود و تنها محدود به یک ماه نباشد و به سایر استان‌ها نیز فرصت ارائه عملکرد بدهند.

برفامی گفت: مشکل دیگر مسئله شبکه‌سازی و سامان‌دهی نیروهای قرآنی است، موضوعی که نه به صورت حضوری و نه به صورت مجازی به آن پرداخته نشده است، اینکه در کشور چند حافظ کل داریم و در حال حاضر این حافظان مشغول به چه کاری هستند و چه میزان نقش آفرین هستند؟ اطلاعاتی نیست. حتی اعلام آمارهای تعداد حافظان  نیز بعضا موازی‌کاری است که این موارد نیازمند دقت نظر و تأمل است.

انتهای پیام
captcha