تفکر افول آمریکا، اندیشه‌ای نوین است / ادبیات غلبه در دانشگاه‌ها مشهود است
کد خبر: 4010467
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
وزیر ارشاد:

تفکر افول آمریکا، اندیشه‌ای نوین است / ادبیات غلبه در دانشگاه‌ها مشهود است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از «پنج‌گانه افول آمریکا»، با تصریح به اینکه تفکر افول آمریکا یک اندیشه نوین است که نیاز دارد پیرامون آن کار علمی و رسانه‌ای صورت گیرد، گفت: پیرامون بحث افول آمریکا باید نقد و بررسی‌های جدی و علمی صورت گیرد. متأسفانه به شدت در مراکز دانشگاهی شاهد ادبیات غلبه هستیم. منظور اینکه ابهتی پوشالی برای آمریکا توصیف شده است.

به گزارش ایکنا، جلسه معرفی و بررسی کتاب‌های پنجگانه «افول آمریکا» با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید کرمی، مدیر عامل انتشارات سروش و علیرضا مختارپور، رییس نهاد کتابخانه‌ها در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی پارک شهر، امروز ۱۲ آبان‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار کرد: از همه کسانی که بانی چنین کار بزرگی هستند، تشکر می‌کنم. در سال‌های اخیر در مراکز مطالعاتی خیز خوبی در حوزه آسیب‌شناسی آمریکا برداشته شده است و کاری که اخیراً انتشارات سروش با چاپ این پنجگانه انجام داده، اقدامی دیگر در جهت شناسایی افول آمریکاست.


بیشتر ببینید:

نشست معرفی کتاب «پنج‌گانه افول آمریکا»


وی افزود: نکته مهم در مباحث این‌چنینی (افول آمریکا) گسترش آن در دانشگاه‌هاست تا پیرامون بحث افول آمریکا نقد و بررسی‌های جدی و علمی صورت گیرد. متأسفانه به شدت در مراکز دانشگاهی شاهد ادبیات غلبه هستیم. منظور اینکه ابهتی پوشالی برای آمریکا توصیف شده است. برای تکان دادن این نظریه، باید کار بزرگ انجام شود، چرا که اگر نتوانیم نهادهای دانشگاهی را همراه با موضوع کنیم، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.

اسماعیلی تأکید کرد: سال پیش برای اولین بار در صدا و سیما نشریه‌ای به عنوان غرب‌شناسی منتشر شد. در ادامه نیز با راه‌اندازی نهادهای علمی، اقدامات خوبی در این زمینه رخ داد. تفکر افول آمریکا یک اندیشه نوین است که نیاز دارد پیرامون آن کار علمی و رسانه‌ای صورت گیرد. اگر کسی از ادبیات افول آمریکا صحبت می‌کند، باید به گونه‌ای باشد تا مراکز علمی حرف او را تنها مبتنی بر ادبیات سیاسی ندانند، بلکه پی ببرند این امر واقعیتی است که در آمریکا در حال رخ دادن است.

تفکر افول آمریکا، اندیشه‌ای نوین است

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در دانشکده مطالعات جهان اقدامات شایسته‌ای به واسطه اساتیدی چون دکتر حسینی انجام شده است، گفت: باید تغییر نگاه فرهنگی داشته باشیم، چون دوگانه‌ای در کشور ما وجود دارد. یک نگاه می‌گوید که ما می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم. ادبیات دیگر می‌گوید برای زنده ماندن نیاز است تا با آمریکا همراه شویم.

وی ادامه داد: با بودجه دولتی و علمی، ادبیاتی در کشورمان تولید شده که پیوستن به نظم آمریکایی را ضامن عبور از مشکلات و راه رسیدن به سعادت می‌داند. از بین بردن این نگرش کار دشواری است، اما می‌توان با یک سیاست متداوم و علمی به آن رسید. یکی از این راه‌ها نشان دادن مشکلاتی است که در بخش‌های مختلف آمریکا به ویژه مسئله قومیتی وجود دارد که به یکپارچگی آمریکا در آینده ضربه خواهد زد.

اسماعیلی با بیان اینکه دانشجویان تصمیم‌گیران آینده این سرزمین هستند، تأکید کرد: امام مبارزه با آمریکا را از سال ۴۱ و زمانی که علیه کاپیتولاسیون سخن گفت، شروع کرد تا اینکه در ۱۳ آبان‌ماه با تسخیر لانه جاسوسی، این مبارزه به ثمر نشست. امام در سال ۴۱ از عظمت پایمال شده مردم ایران در مقابل آمریکا سخن گفت.

وی تأکید کرد: قطعاً اگر سفارت آمریکا بسته نمی‌شد انقلاب اسلامی به مشکل بر می‌خورد. این مسئله باید برای همه روشن شود. مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند اسنادی که از سفارت آمریکا بیرون آمده، در قالب دروس آموزشی به دانش‌آموزان ما آموخته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران به لحاظ فکری با آمریکا دارای تضاد است، بیان کرد: تقابل امام و انقلاب با آمریکا بیش از اینکه سیاسی باشد، فکری است. امیدوارم مسیری جدیدی که امام باز کرده و رهبر معظم انقلاب آن را تئوریزه کردند، گسترده‌تر شود تا در همه حوزه‌ها به صورت وسیع شاهد بلوغ و بروز آن باشیم.

ویژگی‌های «پنج‌گانه افول آمریکا»

در ادامه جلسه، سعید کرمی، مدیر عامل انتشارات سروش نیز بیان کرد: این کتاب پنج‌گانه حاصل تلاش مجموعه‌ای است که با همفکری به وضعیت فعلی رسیده است. در این میان استاد مختارپور نیز کمک‌های بسیاری انجام دادند.

وی اضافه کرد: جلسات مختلفی تشکیل دادیم تا کتاب‌های انتخاب کنیم که در خصوص موضوع افول آمریکا غنای کافی داشته باشند. در ضمن تأکید داشتیم که نویسندگان آن حتماً آمریکایی بوده و مترجمین نیز از کارشناسان خبره در این حوزه باشند. این کتاب به ما می‌گوید آیا آمریکا در حال افول است. یکی از کارشناسان مطرح آمریکایی می‌گوید افول آمریکا مطلق نیست، بلکه نسبی است. البته مقام معظم رهبری هم درباره افول آمریکا نظریات بسیار دقیقی ارائه کردند این کتاب پنج‌گانه یک کار ویژه در حوزه جهاد تبیینی است.

تفکر افول آمریکا، اندیشه‌ای نوین است

در بخش دیگری از این جلسه میزگردی پیرامون این پنج کتاب با حضور غلامرضا نطنزی، مجری و مترجم، دکتر حسینی، استاد دانشگاه و محمدعلی شفیعی، مترجم برگزار شد. نطنزی در این بخش اظهار کرد: مقوله افول آمریکا موضوع جدید و عجیبی نیست، چون کتاب‌های بسیاری در این رابطه نوشته شده است. وقتی قرار شد کتاب‌هایی در این زمینه ترجمه شود، تأکید این بود که حتماً نویسنده آمریکایی بوده و کتاب‌ها جدید باشد.

وی اضافه کرد: در این کتاب به بحث افول آمریکا در داخل آمریکا نیز پرداخته می‌شود، چون برخی مواقع این تصور پیش می‌آید که تنها منظور از افول به سیاست‌های خارجی آمریکا برمی‌گردد. معتقدم افول آمریکا حتی در فرهنگ این کشور نیز رخ داده است به ویژه در هالیوود این مسئله را به خوبی شاهد هستیم.

تفکر افول آمریکا، اندیشه‌ای نوین است

شفیعی، مترجم یکی از پنج‌گانه‌ها با عنوان «آمریکا تور وداع» در تکمیل سخنان نطنزی گفت: در این کتاب، افول آمریکا را به صورت قیاسی بررسی کردیم. یعنی امپراتوری روم را با آمریکا مقایسه کرده‌ایم که چگونه عوامل افول در امپراطوری روم رخ داد و ما امروز نمونه‌های آن را در آمریکا نیز مشاهده می‌کنید. این کار یک اثر ضد آمریکایی نیست، بلکه نویسنده کتاب نگاه ملی دارد، اما چشم خود را به نقاط ضعف نیز نبسته است. در فصل‌های مختلف کتاب گفته می‌شود که چگونه پوسته ظاهری آمریکا در حال ریختن است.

حسینی، استاد دانشگاه نیز در این جلسه تصریح کرد: من ۲۲ سال در آمریکا زندگی کردم و بعد از آن نیز دائماً به این کشور با هزینه‌های شخصی سفر کرده‌ام تا اینکه در سال ۲۰۱۹ در آمریکا دستگیر و بازجویی شدم و از آن به بعد دیگر اجازه ورود به آمریکا را نداشتم. برای اینکه آسیب‌شناسی پیرامون آمریکا انجام شود، نباید اطلاعات خود را متکی بر رسانه‌ها یا مجلات بکنیم، بلکه باید از روش‌های دقیق علمی استفاده شود. در حقیقت آمریکا‌شناسی باید شکل پدیدارشناسی پیدا کند.

تفکر افول آمریکا، اندیشه‌ای نوین است

علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه‌ها نیز در سخنانی ضمن تشکر از مترجمین و انتشارات سروش در تهیه این کتاب پنجگانه اظهار امیدواری کرد که این تولیدات منجر به معرفت‌شناسی سیاسی شود.

در انتهای مراسم از این پنج کتاب با حضور وزیر ارشاد رونمایی به عمل آمد.

تفکر افول آمریکا، اندیشه‌ای نوین است

انتهای پیام
captcha