عباس فاضلی، فیلمساز و کارشناس سینما، در گفتوگو با ایکنا پیرامون بحث حامی مالی در سینما اظهار کرد: ایران را باید تنها کشوری در دنیا دانست که موفقیت ملی یک اثر سینمایی روی کار فیلمسازش تاثیری ندارد. در حقیقت در همه جای دنیا کارگردان تلاش میکند تا اثرش شکست اقتصادی نخورد زیرا میداند در صورت وقوع چنین اتفاقی امکان ساخت فیلم بعدی برایش دشوار میشود ولی در ایران اکثر فیلمسازانی که فیلمشان با شکست اقتصادی مواجه شده، کارهای بعدی خود را به راحتی جلوی دوربین بردهاند!
وی افزود: از این امر میتوان نتیجه گرفت معادلات اقتصادی در سینمای ایران پایه و اساس درستی ندارد، چراکه اکثر تولیدات شکل دولتی دارد، البته در دهه 60 ما شکل خوبی از حمایت دولتی را در سینما شاهد بودیم، اما امروز آنچه وجود دارد به نفع سینما نیست. انتقاد از سینمای دولتی به معنای این نیست که سینمای خصوصی عاری از مشکل است، چون در این شکل فیلمسازی نیز مسائلی وجود دارد. با این توضیح هر دو شکل فیلمسازی میتواند در سینما وجود داشته باشد به شرطیکه مدیریتی صحیحی پیرامون آن وجود داشته باشد.
فاضلی با بیان اینکه در سینمای ایران معادلاتی که در همه جای دنیا برای مسائل اقتصادی وجود دارد، مدنظر قرار نمیگیرد، بیان کرد: حمایت مالی از آثار یا جشنوارههای سینمای به خودی خود اتفاقی مفید برای سینماست، چون برای هنر هفتم دستاورد اقتصادی به همراه خواهد داشت، ولی این مهم به شرطی به دست میآید که قواعد و اصول در آن رعایت شود.
این کارشناس رسانه تاکید کرد: وقتی سرمایهگذاری صورت میگیرد مطمئناً حامی مالی باید پیرامون مشارکت سرمایهگذاری همهجانبه دقیق شود تا سوءاستفادهای در این رابطه رخ ندهد، البته قبول دارم که حامی مالی باید در اتفاقی که سرمایهگذاری میشود تبلیغ شود اما این مسئله نباید به اندازهای باشد که کلیت جشنواره به محلی برای تبلیغ سرمایهگذاری تبدیل شود.
وی تاکید کرد: معمولاً در بحثهای سینمایی ما به دوقطبی بودن باور داریم. یعنی وقتی کاری انجام میشود به آن نگاه صفر تا صد میکنیم. این نگرش یکی از آسیبهای بسیاری جدی است که متاسفانه گرفتار آن هستیم و امیدوارم روزی از سینمایمان بیرون رود، چون چه اشکالی دارد که هم سینمای دولتی داشته باشیم هم تولیدات خصوصی؟ آیا برای تایید یک بخش باید دیگری را محکوم کرد؟
فاضلی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا جداسازی جشنواره جهانی فیلم فجر منجر به بیشتر دیده شدن این رویداد سینمایی شد؟ چنین توضیح داد: بله این اتفاق رخ داد، اما این نظر نباید به معنای تخطئه ادغام جشنواره معنا شود، چون باید بگذاریم این شکل برگزاری جشنواره نیز انجام شود تا آنگاه بتوانیم به صورت دقیق پیرامون فواید و مضرات ادغام یا جداسازی جشنواره سینمایی فجر، بحث کنیم.
انتهای پیام