فیلم‌های قهرمان‌محور ایرانی اندکند/«منصور» واقع‌گراست+ فیلم و صوت
کد خبر: 4011943
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
شعبانی در گفت‌وگو با ایکنا:

فیلم‌های قهرمان‌محور ایرانی اندکند/«منصور» واقع‌گراست+ فیلم و صوت

متأسفانه آثار قهرمان‌محور کمتر در کشورمان تولید می‌شود، در صورتی که برای جوانان آگاه‌سازی خوبی در پی دارد.

جلیل شعبانی؛ تهیه‌کننده فیلم سینمایی «منصور» که از 18 آبان در سینماهای کشور روی پرده رفته است، در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان کرد: این فیلم محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. تولید این فیلم توسط اوج این شبهه را پاسخ داد که این سازمان تنها به سپاه توجه دارد. اوج در تولید کارها مصالح جامعه را در نظر می‌گیرد. به همین دلیل نیز از ساخت فیلم‌هایی چون شهید ستاری حمایت می‌کند.

وی درباره چگونگی ساخت «منصور» گفت: سیاوش سرمدی کارگردان منصور پیشتر مستندی درباره شهید ستاری ساخته بود و بر مبنای آن نسخه‌ای سینمایی طراحی شد. البته طبیعی است برخی از نکاتی که در مستند وجود دارد در فیلم سینمایی «منصور» تغییر کرده باشد. لازم به ذکر است با دوستان و خانواده شهید ستاری هم گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم تا بتوانیم به صورت دقیق در این حوزه ورود کنیم.

این فیلمساز درباره الزام ساخت فیلم‌هایی درباره شهدا اظهار کرد: چالش قهرمان در سینمای کشورمان وجود دارد، چون کارهای قهرمان‌محور متاسفانه کمتر در کشورمان تولید می‌شود، درصورتیکه ساخت فیلم‌هایی نظیر منصور انتظار می‌رود دستآورد بسیار خوبی همراه داشته باشد به‌ویژه برای جوانان کشورمان آگاه‌سازی خوبی در پی دارد.

کد

این تهیه‌کننده تاکید کرد: امروز در سینمای جهان آثار متعددی تولید می‌شود که قهرمان‌محور است. این تولیدات نیز به وفور در معرض دید جوانان کشورمان قرار می‌گیرد. این قبیل آثار تاثیرگذاری خاص خود را خواهد داشت! پس در چنین فضایی چرا ما نباید با ساخت کارهای سینمایی قهرمانان این سرزمین را که همگی واقعی هستند آنها را در معرض دید جوانان این سرزمین قرار دهیم؟

وی درباره «منصور» بیان کرد: «منصور» فیلمی جنگی است ولی در آن یک گلوله هم شلیک نمی‌شود. این اتفاقی جدید و نو است که برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد. در حقیقت در «منصور» قهرمان فیلم در پشت جبهه کاری انجام می‌دهد که شاید در جلوی جبهه کسی قادر به انجام آن نیست. بر همین مبنا فیلم «منصور» از نگاه من کاری متفاوت است که نیاز به حمایت دارد تا بیشتر و بهتر دیده شود.

این سینماگر، واقع‌نگری «منصور» را یکی دیگر از امتیازات فیلم برشمرد و تصریح کرد: این فیلم تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا مطابق با واقعیت عمل کند. برای همین نکاتی را در فیلم می‌بینیم که شاید در فیلم‌های دفاع مقدسی چندان باب نباشد. برای مثال به مخالفت‌هایی اشاره می‌کنم که از داخل با شهید ستاری در هنگام خدمتش رخ می‌دهد! البته شهید ستاری هیچگاه بابت این سنگ‌اندازی‌ها ناامید نشد و به کار خود ادامه داد.

وی متذکر شد: هیچگاه از گفتن واقعیت نباید هراسی به دل راه دهیم، چون واقع‌نگری بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. این اتفاق در منصور رخ داد و ما تصویری را از یکی از قهرمانان جنگ می‌بینیم که چندان با کلیشه‌های رایج در این حوزه همخوان نیست.

شعبانی در پایان با بیان اینکه از تولیداتی نظیر «منصور» باید حمایت شود، تصریح کرد: پشتیبانی از آثاری نظیر «منصور» تنها به ساخت خلاصه نمی‌شود، چون این تازه نیمی از راه است، چون در زمان اکران نیز لازم است از کارهای مورد نظر حمایت شود به‌ویژه در بحث تبلیغات چنین نیازی به شدت احساس می‌شود. برای نمونه ارتش که در بحث لجستیک به این فیلم کمک کرده در بحث اکران هم می‌تواند متناسب با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد به بیشتر دیده شدن این کار کمک کند، البته سازمان اوج تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا این فیلم بهتر و بیشتر دیده شود.

انتهای پیام
captcha