پیوستن بزرگترین سازمان اسلامی آمریکای شمالی به معاهده منع اشاعه سوخت‌های فسیلی
کد خبر: 4014131
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

پیوستن بزرگترین سازمان اسلامی آمریکای شمالی به معاهده منع اشاعه سوخت‌های فسیلی

انجمن اسلامی آمریکای شمالی(ISNA) معاهده عدم اشاعه سوخت‌های فسیلی را امضا کرد و از نهادهای دیگر ادیان خواست بیانیه‌ای مشترک در حمایت از این معاهده صادر کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از گرین فیث، ISNA (Islamic Society of North America (بزرگترین سازمان مسلمانان در آمریکای شمالی، معاهده عدم اشاعه سوخت‌های فسیلی را امضا کرده و از دیگر سازمان‌های اسلامی و دینی خواست که بیانیه‌ای بین ادیانی در حمایت از این معاهده امضا کنند.

در بیانیه‌ای آنلاین به نقل از صفوت کاتوویچ، رئیس ائتلاف‌های بین ادیان و روابط دولتی جامعه اسلامی آمریکای شمالی(ISNA) آمده است: برای مدت طولانی، تولیدکنندگان عظیم نفت، از جمله در کشورهای مسلمان، با ممانعت از سیاست‌های پایان دادن به استخراج و تولید سوخت‌های فسیلی و ایجاد یک گذار عادلانه به آینده‌ای پایدار، آینده زندگی بشر را به خطر انداخته‌اند.

بیانیه می‌افزاید: ما دیگر نمی‌توانیم ساکت باشیم، زیرا زندگی انسان‌های بی‌شمار، اکوسیستم‌های جهان و زندگی نسل‌های آینده در خطر است و ما دیگر زمان نداریم.

در این بیانیه آمده است: شرع مقدس اسلام روشن می‌سازد که جامعه باید از جان، خانواده، مال و جوهره ایمان مسلمانان با سیاست‌هایی که مصلحت و رفاه عمومی را در نظر می‌گیرد، محافظت کند. عدم تدوین برنامه‌های مشخص برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی، نقض این الزامات اخلاقی است.

معاهده عدم تکثیر سوخت‌های فسیلی یک ابتکار جامعه مدنی است که از دولت‌ها می‌خواهد تا با پایان دادن به تمام اکتشافات و تولیدات جدید، معاهده‌ای را برای جلوگیری از تکثیر زغال سنگ، نفت و گاز تصویب کنند. کاهش تدریجی تولید سوخت‌های فسیلی در راستای هدف کاهش 1.5 درجه سانتیگرادی دمای هوای جهان است. 

این معاهده در حالی صورت می‌گیرد که کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل (COP26) در 12 نوامبر در گلاسکو، پایتخت اسکاتلند به پایان رسید.

نشست گلاسکو در بحبوحه تغییرات آب و هوایی شدید در سراسر جهان برگزار شد و به تأثیرات ویرانگر تغییرات آب و هوایی ناشی از 150 سال سوزاندن سوخت‌های فسیلی پرداخت. 

انجمن اسلامی آمریکای شمالی(ISNA)، با تأیید این معاهده، به GreenFaith، یک سازمان بین‌المللی و بین ادیانی پیوست که این توافق را امضا کرده است. 

کشیش فلچر هارپر، مدیر اجرایی GreenFaith در این باره گفت: این پیمان بیانگر ارزش‌های شفقت، عشق و عدالت در مواجهه با شرایط اضطراری و وحشتناک است.

وی افزود: هیچ الزام اخلاقی بالاتر از حذف تدریجی استفاده از سوخت‌های فسیلی در سریع‌ترین زمان ممکن و در عین حال سرمایه‌گذاری در انتقال سریع و عادلانه به دسترسی جهانی به انرژی پاک وجود ندارد. در مقیاس جهانی، گروه‌های دینی باید این دعوت به عمل را بپذیرند.

مسلمانان اخیراً چندین ابتکار را برای افزایش آگاهی در مورد تغییرات آب و هوا رهبری و کمپین‌هایی را برای حفظ محیط زیست راه‌اندازی کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha