مزار طاهره صفارزاده را فروختند و خراب كردند/ بنياد «بيداری» در خواب است + صوت و فيلم
کد خبر: 4014418
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
گزارش ایکنا از آئین نکوداشت «آینه‌دار دوران»؛

مزار طاهره صفارزاده را فروختند و خراب كردند/ بنياد «بيداری» در خواب است + صوت و فيلم

جلال صفارزاده در آئین نکوداشت «طاهره صفارزاده» گفت: بعد از گذشت چند سال از فوت خواهرم با اتفاق عجیب و غیرقابل باوری مواجه شدیم که قبر او را به شخص دیگری به مبلغ 220 میلیون تومان فروخته‌ و سنگ آن برداشته شده و روی آن شخص دیگری را به خاک سپرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ هم‌زمان با سالروز تولد زنده‌یاد «طاهره صفارزاده»؛ شاعر و قرآن‌پژوه، آیین نکوداشت این بانو پنج‌شنبه ۲۷ آبان در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

سیدعباس دعایی، مدیر جایزه‌ «آینه‌دار دوران» و برگزارکننده این نکوداشت عنوان کرد: در حاشیه‌ مراسم گرامیداشت بانو صفارزاده، جایزه‌‌ای با عنوان «آینه‌دار دوران» که لقب آقای باستانی پاریزی است طراحی شد تا هنرمندان آثار خود را پیرامون این استاد نامدار ارائه کنند. این دوره نام خانم صفارزاده نیز برای هنرمندان اعلام شده که پس از داوری آثار برگزیدگان در این روز آغاز می شود، در نمایشگاه «آینه‌دار دوران» به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در ادامه افزود: این جایزه با هدف بزرگداشت چهره‌های نامی میهنمان با زبان هنر شکل گرفته است و توانست بعد از شکل دادن اولین دوره جایزه خود، این راه را ادامه داده که پوستر برنامه جدید را رونمایی کردیم. امیدواریم بتوان با زبان هنر معرفی بهتری از شخصیت‌های فرهنگی کشورمان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه آثار بیش از صد هنرمند و بیش از ۲۰۰ اثر هنری که اعلام شد به مرحله‌ داوری رسیده است به برنامه‌های پیش روی این مرکز فرهنگی هنری پرداخت.

طاهره صفارزاده پژوهشگر و خادم‌القرآنی که قبر او فروخته شد

جلال صفارزاده برادر بانو طاهره صفارزاده در این مراسم عنوان کرد: طاهره صفارزاده هرچه در زندگی داشت وقف بنیاد فرهنگی «بیداری» کرد اما متاسفانه کسانی که در این بنیاد بر سرکار هستند هنوز بعد از 14 سال بیدار نشده‌ و تنها از نام و نشان طاهره صفارزاده برای خود اعتبار کسب کرده‌اند.

کد

وی پیرامون دفن بانو طاهره صفارزاده در امامزاده صالح (ع) گفت: طاهره ارادت فراوانی به حضرت امامزاده صالح (ع) داشت و وصیت کرده بود که در این امامزاده به خاک سپرده شود که این کار ابتدا با دشواری‌هایی همراه بود اما در نهایت با موافقت و حکم مقام معظم رهبری این امر انجام شد. بعد از گذشت چند سال با اتفاق عجیب و غیرقابل باوری مواجه شدم که قبر به شخص دیگری به مبلغ 220 میلیون تومان فروخته شده است و سنگ قبر طاهره برداشته شده و روی آن شخص دیگری به خاک سپرده‌اند. این موضوع بسیار برای ما دردناک و ناراحت‌کننده بود داغی بر داغ‌هایمان افزود.

کد

برادر بانو صفارزاده ادامه داد: نامه‌ای پیرامون همین موضوع به مقام معظم رهبری نوشته و فرستادم که متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم؛ مطمئنم اين نامه به دست ایشان نرسید زیرا با لطفی که ایشان به طاهره داشتند حتماً دستوری مبنی بر پیگیری این موضوع صادر می‌کردند. چرا باید با فردی که تمام عمر خود را برای ترجمه قرآن و قرآن پژوهی گذاشته است، عنوان خادم‌القرآن را دریافت کرده و دانشگاه الازهر خدمات فرهنگی او را تایید و به آن افتخار کرده است در کشور خودمان چنین برخورد و بی‌حرمتی‌ای شود؟

طاهره صفارزاده پژوهشگر و خادم‌القرآنی که قبر او فروخته شد

وی خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم که طاهره نامش زنده خواهد بود حتی اگر قبر او را نیز خراب کنند. ما این بی‌حرمتی را فراموش نخواهیم کرد و دنبال این هستیم که پیکر طاهره را به ما بدهند تا در زادگاه خودش در سیرجان دفن کنیم.

سیدمحمود دعایی؛ مدیرمسئول روزنامه اطلاعات که در این مراسم حضور داشت به بیان خاطره‌ای از دیدار مرحوم طاهره صفارزاده با امام خمینی (ره) پرداخت و بیان کرد: بنده با هماهنگی‌هایی که کردم بانو صفارزاده دیداری خصوصی با حضرت امام (ره) داشتند و من در آن جلسه اشعاری را که خطاب به امام بود خواندم.

طاهره صفارزاده پژوهشگر و خادم‌القرآنی که قبر او فروخته شد

وی پیرامون خانه اجاره‌ای بانو صفارزاده عنوان کرد: خانم صفارزاده در اطراف میدان فلسطین خانه‌ای اجاره کرده بودند که بعد از انقلاب این خانه به مصادره بنیاد مستضعفان درآمد و گفته شد که از این به بعد باید اجاره بهای خانه را به بنیاد مستضعفان پرداخت کنند. خانم صفارزاده بیان کردند که من به تصمیمات نظام احترام می‌گذارم و مبلغ را به بنیاد پرداخت می‌کنم اما چون در این خانه نماز می‌خوانم برای صاحبخانه اصلی هم همان اجاره را پرداخت می‌کنم که این موضوع نشان از روح بلند این بانو دارد.

محمدصادق بصیر؛ معاون استانداری کرمان که در این مراسم حضور داشت بیان کرد: قبور بسیاری از افراد و بزرگان این کشور مانند راجع کرمانی، عماد کرمانی، ناظم‌الاطباء کرمانی یا نفیسی  را هم خراب کردند و ما اطلاعی از مکان مدفن آنها نداریم به همین دلیل باید گفت که از این روزگار مکار نباید خیلی ناراحت شویم اما واقعا ناسپاسی است که به این وضع دچار شدیم و با مدفن خانم طاهره صفارزاده نیز چنین برخوردی شده است.

طاهره صفارزاده پژوهشگر و خادم‌القرآنی که قبر او فروخته شد

وی خاطرنشان کرد: در انجمن مفاخر کرمان قرار است که بزرگداشت بزرگان کرمان را یکی پس از دیگری چه به صورت مجازی و برگزار کنیم. به زودی بزرگداشت مرحوم روح‌الله خالقی استاد موسیقی ایران را خواهیم داشت و پس از آن بزرگداشت مرحوم طاهره صفارزاده را در دست اقدام داریم.

اثری از استاد اسرافیل شیرچی به یاد صفارزاده که برای موزه آینه‌دار دوران هدیه داده شد یکی دیگر از موارد این برنامه نکوداشت با زبان هنر بود که با اجرای زنده هنرمند خوشنویس استاد غلامحسین الطافی مزین شده و با صدای رضا بیجاری خواننده جوان و مطرح کرمانی اشعار بانو صفارزاده آوازخوانی شد.

در این مراسم مستند «بانوی آبان‌ماه» ساخته‌ هومن ظریف رونمایی شد که این مستند، تلاشی برای نشان دادن سیر تفکری و جهان‌بینی بانو طاهره صفارزاده است؛ شاعری که هم‌چون استادش؛ «باستانی پاریزی»، بینوایان را دوست دارد و برای مرگ ابوالحسن صبا شعر می‌سراید و زبان شعرش بر کام تفکر خودش زبانه می‌کشد.

رونمایی از پوستر برنامه این دوره جایزه آینه‌دار دوران با عنوان «از باستانی پاریزی تا خواجوی کرمانی» آخرین موضوع این برنامه نکوداشت بود.

در پایان با اعلام برنامه‌های پیش رو که با داوری آثار ارسالی در این زادروز ادامه خواهد یافت برنامه‌های نمایش آثار نیز مطرح شد.

فوری ارسالی/// طاهره صفارزاده پژوهشگر و خادم‌القرآنی که قبر او فروخته شد

بنابر این‌گزارش، با هماهنگی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران نمایش آثار هنرمندان برگزیده از ۴ دی، زادروز استادباستانی پاریزی، در تالار آینه آغاز شده که با افتتاح برنامه در این زادروز در باغ موزه نگارستان همراه خواهد بود و اختتامیه آن ۱۷ دی ماه روزخواجوی کرمانی است که با برنامه‌ای به عنوان اختتامیه نمایشگاه در تالاروحدت برگزار می‌شود.

همچنین، نکوداشت مقام خواجوی کرمانی با آغاز جشنواره‌ای موسیقایی با مشارکت خانه هنرمندان ایران انجام می‌شود.

گزارش از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha