شرکت‌های دانش‌بنیان به حل مشکلات بودجه کشور ورود کنند
کد خبر: 4015025
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹

شرکت‌های دانش‌بنیان به حل مشکلات بودجه کشور ورود کنند

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: به اندازه کل بودجه کشور کسری داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ورود در اقتصاد و بودجه، این مشکل را حل کنند.

مهدی باقری نماینده مجلسبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، 30 آبان‌ماه در جشنواره جهادگران علم و فناوری بسیج که در سالن اجتماعات شهید نوری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: امروزه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه در کشور اهمیت زیادی دارد و مسیر کشور را به سمت توسعه رهنمون می‌سازد.

وی افزود: در سال ۱۳۰۴ قانون حمایت از اختراعات تصویب شد و پس از آن قانون اجرای اختراعات، ثبت اختراعات و ایده‌ها در طول ده‌ها سال به تصویب رسید و عضویت در پروتکل مادرید، کنوانسیون پاریس و معاهدات همکاری اتفاق افتاده و حال قانون حمایت از مالکیت صنعتی در صحن مجلس در حال بررسی است.

این مسئول با بیان اینکه قانون جدید به دنبال حمایت از فرآیند و فرآورده است، ادامه داد: این قانون برای فعالان حوزه یک حق‌ تلقی می‌شود. اگر به سمت مسائل فناورانه حرکت نکنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد، زیرا روش‌های سنتی دیگر پاسخ‌گو نیست. فعالان بخش علمی و فناوری کشور به جای اینکه منتظر حمایت باشند و گلایه کنند، قوانین موجود را مطالعه کرده و حق قانونی خود را از مسئولان ذی‌ربط مطالبه کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور در بخش بودجه، یادآور شد: در حال حاضر کشور ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و  ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، به عبارت دیگر به اندازه کل بودجه کشور کسری داریم تا علاوه‌ بر پرداخت بدهی، درآمد و هزینه‌های امسال برابر باشد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور، هیچ سیاست‌مداری به اندازه رهبر معظم انقلاب به علم اهمیت نمی‌دهد، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ورود در اقتصاد و بودجه، این مشکل را حل کنند. ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه‌ بر افزایش درآمد، اعتلای کشور را به همراه دارد و افراد با این دو هدف می‌توانند وارد حوزه دانش‌بنیان شوند.

راه‌اندازی 100 هسته علمی بسیج

ابوالفضل طهماسبی، جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان، تنیز در این جلسه اظهار کرد: بسیج به عنوان پاره تن انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، دفاعی و اقتصادی در استای اهداف نظام، خدمات‌رسانی به مردم و توسعه کشور نقش‌آفرینی کرده است.

وی با اشاره به اینکه اولین موضوع در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بحث علم و دانش است، ابراز کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به مباحث علمی، وظیفه جامعه بسیج نیز در این حوزه سنگین‌تر است و برنامه‌هایی را در این راستا تدارک دیده که نمونه آن‌ها در جشنواره جهادگران علم و فناوری شاهد هستیم.

طهماسبی به تدوین سند 10 ساله راهبردی بسیج در بخش‌های مختلف دفاعی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، بسیج سازندگی و سایر موارد اشاره کرد و گفت: برش استانی این سند نیز ابلاغ شده و به دنبال اجرایی کردن آن هستیم. بسیج همواره کمک‌حال دولت بوده و خدمات بسیاری را انجام داده است.

وی ادامه داد: در کارگروه علمی و فناوری بسیج 2000 نفرخدمت ارائه شده است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی با همکاری جهاددانشگاهی زنجان، حمایت‌های مادی و ملموس، ارائه تسهیلات بلاعوض، همکاری و معرفی 30 طرح برای تجاری‌سازی از خدمات دیگر این کارگروه به‌شمار می‌رود. همچنین یک مرکز رشد جدید با 10 طرح دانش‌بنیان در زنجان راه‌اندازی شده و تاسیس یک مرکز رشد در خدابنده نیز در دستور کار قرار دارد.

جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به همکاری و هم‌افزایی بسیج با مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی یادآور شد: تشکیل و راه‌اندازی 100 هسته علمی و پایگاه و برگزاری همایش جهادگران علمی و فناوری از دیگر دستاورهای کارگروه علمی است. کسب رتبه نخست معاونت علمی و پژوهشی و دو طرح برتر و کسب رتبه برتر بسیج دانشجویی از از افتخارات مهم به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha