ارتقای فرهنگ ایثار با ساخت فیلم‌های فاخر تحقق می‌یابد
کد خبر: 4015381
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
قاضی‌زاده در رونمایی از «گنجینه‌های ماندگار»:

ارتقای فرهنگ ایثار با ساخت فیلم‌های فاخر تحقق می‌یابد

مراسم رونمایی از «گنجینه‌های ماندگار» با عنوان همایش مدیران موزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روز دوشنبه اول آذر در موزه مرکزی شهدا برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم رونمایی از «گنجینه‌های ماندگار» ضمن تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این همایش بیان کرد: فعالان فرهنگی که امروز در عرصه ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند همان افرادی هستند که در سال‌های دفاع مقدس نقش مهمی داشتند.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: برای حفظ هویت فرهنگی یک جامعه مردم نقش مهمی دارند و افراد زیادی برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت داوطلب هستند و ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد لذا باید به فرهنگ سال‌های دفاع مقدس برای تأثیرگذاری در جامعه بیشتر توجه شود چراکه برای ملت‌سازی باید هویت‌سازی ایجاد کرد.

وی با اشاره به زندگی سیاسی افراد ارتشی که کتاب‌های آنها در این مراسم رونمایی شد، گفت: این افراد در مقابل استبداد و طاغوت ایستادند، سبک زندگی این افراد باید معرفی شود و برای استفاده در اختیار جامعه قرار گیرد. سبک زندگی شهدا باید به‌عنوان الگو به جامعه معرفی شود و به همه جامعه سرایت کند. امیدوار هستیم در دولت سیزدهم بتوانیم این الگوسازی را با جدیت دنبال کنیم. هویت ملی ما در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت باید ارتقا پیدا کند و با استفاده از ظرفیت‌های هنری و ساخت فیلم‌های فاخر این فرهنگ‌سازی تحقق می‌یابد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری برای برگزاری کنگره شهدای زنجان و شهدای ایلام خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدارها فرمودند که شهادت قله است اما این قله دامنه‌ای دارد. شهادت اتفاقی نیست و اعطایی است و باید شخص به مرتبه‌ای برسد که به این مقام و جایگاه دست پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یوسفعلی شکری نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم با اشاره به نقش آموزش برای رسیدن انسان‌ها به تکامل، گفت: آموزش نقش مهمی در روند تکاملی جامعه دارد و تجربه بشر یکی از مهم‌ترین منابع برای آموزش افراد است.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به قصه‌هایی که در تاریخ قهرمانان را معرفی می‌کنند، خاطرنشان کرد: زندگی انبیا نهادینه کردن عزم و تکامل بشر است و در سوره‌هایی مثل شعرا، نمل و مریم ذکر انبیا بیان می‌شود تا انسان کمال پیدا کند. این سوره‌ها زندگی انبیا را یادآوری می‌کند تا یک انسان چگونه در تاریخ ماندگار شود.

وی با تأکید بر یادآوری تاریخ بشری برای افراد جامعه، گفت: اگر تاریخ بشری یادآوری نشود از گذشتگان عبرت نخواهیم گرفت. انسان شجاع باید راه را بشناسد و از تجربه دیگران نهایت استفاده را برد. برای همین باید قصه‌های واقعی را یادآوری و تکرار کرد اما این تکرار باید فرصت جدیدی را در زندگی انسان ایجاد کند و در این زمینه نوآوری شود تا به جامعه ایده آل دست پیدا کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه برای روایت قصه‌ها و قهرمانان نباید دچار روزمرگی شد، گفت: باید رشادت‌های جامعه به‌ویژه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت را واقعی و به‌صورت ناب و خالص بیان کرد و فضاسازی و نوآوری در این زمینه صورت گیرد.

سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم ضمن تبریک و گرامیداشت هفته بسیج با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) در مورد بسیج گفت: امام (ره) بسیج را شجره طیبه نامیدند و بسیج به معنی اندیشه و تجربه است. بسیج در سال‌های اخیر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش مهمی داشته است و جانفشانی‌های بسیجی‌ها را در برون مرزها و نابودی داعش شاهد بودیم.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تقدیر و قدردانی از برگزارکنندگان مراسم گنجینه‌های ماندگار در موزه شهدا، گفت: موزه شهدا بیش از ۴۰ سال قدمت دارد. این موزه محلی است که رنگ و بوی شهادت را دارد و گنجینه‌هایی که در این موزه قرار دارد، نقش مهمی در ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت دارد.

علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به وجود ۱۸ موزه و خانه موزه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در کشور، گفت: هم‌افزایی و تعامل بین مدیران موزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منجر به بهتر دیده شدن این گنجینه‌ها خواهد شد. موزه‌ها ابزار قدرتمندی در حوزه رسانه هستند که نقش مهمی در روایتگری فرهنگ و تاریخ یک کشور دارند و باید از این ظرفیت برای انتقال روایت فرهنگ کشور که برگرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است‌ نهایت استفاده را برد.

در این مراسم ۱۶ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت ازجمله 6 عنوان کتاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی عزیزی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان جنوبی و کتاب‌های «از زاویه دیگر» اثر آذر خزائی، «فرشته‌ها گریه نمی‌کنند» اثر ابوالفضل علی آبادیان، «صحیفه سلطانی» اثر محمدعلی قاسمی، «شلیک نهایی» اثر مریم فریبی، «آخرین اسکادران» اثر مهدی بابا محمودی، «پیروزی یا شکست» اثر احمد حسینیا، «دلی که جا ماند» اثر فاطمه دهکردی، «زیر تازش سیاهی» اثر محسن کمالی و دو کتاب حوزه کودک با عنوان «موزی که خوشمزه نشد!» اثر احمد عربلو و «خدا داره می‌بینه!» اثر مریم عاطفی رونمایی و از نویسندگان تقدیر شد.

رونمایی از پرتره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و اهدای آن به امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که توسط هنرمندان شاهد و ایثارگر تهیه شده و بازدید از موزه مرکزی شهدا و افتتاح نمایشگاه آثار هنری نخبگان شاهد و ایثارگر از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha