اعتیاد، از دلایل مهم ایجاد خشونت علیه زنان خراسان شمالی است
کد خبر: 4016513
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

اعتیاد، از دلایل مهم ایجاد خشونت علیه زنان خراسان شمالی است

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی یکی از دلایل مهم خشونت علیه بانوان این استان را اعتیاد دانست.

 خشونت علیه زنانالهام فرخنده، رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل خشونت علیه بانوان استان اعتیاد است و اعتیاد آسیب‌های زیادی را به خانواده وارد می‌کند، اظهار کرد: فقر فرهنگی، پایین بودن آستانه تحمل افراد، مشکلات اقتصادی و فشار‌های مالی از موارد دیگری هستند که موجب بروز خشونت علیه بانوان می‌شود.

فرخنده از دیگر عوامل بروز خشم و خشونت علیه زنان را، مشکلات شخصیتی، عدم کنترل تکانه، اختلالات روانی افراد، افت استانداردهای اجتماعی جامعه مانند کاهش عدالت، افزایش روز افزون گرانی‌ها، عدم کنترل پذیری در موقعیت‌ها، وابستگی‌های مالی و روانی و عاطفی، سوءاستفاده منبع قدرت و عدم آشنایی با مهارت‌های زندگی زوجین دانست.  

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه‌ای که تاکنون برای جلوگیری از خشونت علیه بانوان انجام شده است، اظهار کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی مبارزه با خشونت در مناطق حاشیه نشین سعی داشتیم تا به افراد آموزش دهیم هنگام بروز خشم چگونه از خود و فرزندانشان مراقبت کنند به طوری که کم‌ترین آسیب را متحمل شوند.

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی از دیگر اقدامات پیشگیرانه به آشنایی افراد با حقوق خودشان، آشنایی زوجین با منابع حمایتی اشاره کرد و گفت: بالا بردن استاندارد اجتماعی موجب ایجاد امنیت روانی می‌شود و بالا بردن نشاط اجتماعی نیز راهی مؤثر در کاهش خشونت علیه زنان است.

فرخنده با بیان اینکه منابع حمایتی می‌تواند اقوام و بستگانی باشند که محیط‌های امنی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کنند، اضافه کرد: کمک گرفتن از خط مشاوره 11480 و 120 نیز از منابع حمایتی هستند.

وی یکی از راه‌های قطع چرخه خشم و خشونت را آموزش‌دهی به کودکان دانست و اظهار کرد: باید به فرزندان خود از دوران کودکی مهارت کنترل خشم را آموزش دهیم تا در بزرگسالی شاهد بروز شدید خشونت نباشیم.

این مقام مسئول از اقدامات انجام شده برای رفع آسیب‌های وارد شده به این افراد به خدمات مشاوره‌ای جهت تخلیه روانی و برون ریزی عاطفی این افراد اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات حقوقی، ارتباط با پزشک و روان پزشک جهت معاینه وضعیت جسمی و روانی، آموزش مهارت‌های زندگی، آشنایی با حقوق و نحوه صحیح احقاق حق از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته برای این بانوان است. 

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: اگر محیط پیرامون افراد آسیب دیده از خشونت، محیط امنی نباشد، ضمن اینکه مدتی آن‌ها را در محیط امن به همراه فرزندانشان اسکان می‌دهیم، همسر فرد را برای شرکت در جلسات مشاوره احضار می‌کنیم تا در صورت نیاز به روان درمانی و دارو درمانی فرد پرداخته شود.

فرخنده بیشترین خشونت وارد شده به بانوان خراسان شمالی را مربوط به رده سنی 20 تا 30 سال دانست و تصریح کرد: خشونت‌ها بیشتر مربوط به خانم‌های خانه‌دار بوده است تا افراد شاغل.

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی در پایان علت بروز خشونت را نداشتن آگاهی کافی ومهارت پایین کنترل خشم دانست و بیان کرد: متاسفانه خشونت علیه زنان در استان خراسان شمالی روندی افزایشی داشته است.

انتهای پیام
captcha