امیکرون در ایران؛ از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم
کد خبر: 4016744
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
با نگاهی به سویه جدید کرونا؛

امیکرون در ایران؛ از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم

نتیجه تعلل در اعلام ورود ویروس کرونا به کشور، اعمال دیرهنگام محدودیت‌ها و اجرای ناقص آنها و تعلل در واردات واکسن ۱۲۹ هزار و ۵۴۹ کشته و بیش از شش میلیون بیمار بود؛ فکر می‌کنید تعلل در برابر امیکرون که سویه جدید کروناست چه نتایجی در پی خواهد داشت؟

ورود امیکرون به ایران/ اشتباهاتمان را تکرار نکنیم

به گزارش ایکنا، خبرنگاران بیش از همه مردم دنیا آرزو دارند زودتر خبر پایان پاندمی کرونا و به صفر رسیدن آمار ابتلا را منتشر کنند، اما افسوس که خبرهای خوب و بد کرونا طی این دو سال اخیر مدام از یکدیگر پیشی گرفته، به نحوی که شادی خبرنگاران در انتشار خبر به صفر رسیدن شهرهای قرمز و و صفر یا یک شدن تعداد فوتی‌ها در 10 استان کشور همزمان شده است با خبر بسیار نگران کننده شیوع سویه جدید و خطرناک‌تر کرونا که «امیکرون» نام‌گذاری شده است.

اگر 20 سال پیش گفته می‌شد ویروسی در آفریقای جنوبی شیوع پیدا کرده، مردم سایر مناطق جهان چندان نگران نمی‌شدند اما شیوع کرونا از کشور چین و انتقال بسیار سریع آن به سرتاسر جهان به همه مردم دنیا اثبات کرده که زندگی همه مردم دنیا به هم متصل و مربوط است.

نتیجه تعلل را تعداد کشته‌ها نشان داد

وقتی کرونا در چین شیوع پیدا کرد، برخی کشورها به سرعت و برخی با تعلل بسیار زیاد این پاندمی جهانی را پذیرفتند و در ادامه هر کشوری نتیجه عملکرد مسئولان و سپس مردم خود را با آمار فوتی‌هایش مشاهده کرد؛ متأسفانه کشور ما جزو کشورهایی بود که تعلل مسئولان در اعلام رسمی ورود این ویروس به کشور و در مراحل بعدتر بی‌توجهی مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی برای هزاران خانواده ایرانی فاجعه و فقدان به بار آورد.

 باید بپذیریم در ابتدای شیوع کرونا اشتباهات بزرگ مرتکب شده‌ایم. مسئولان ورود کرونا به کشور را بسیار دیر اعلام کردند، محدودیت‌ها دیر اعلام و اعمال شد و واکسن نیز بسیار دیر در اختیار مردم قرار گرفت. برخی از مردم نیز در رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون قصور کرده‌ و مشکلات زیادی برای خود و اطرافیانشان به بار آوردند.

از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم

اکنون نیز پس از نزدیک به دو سال و در حالی که پنج پیک بسیار شدید کرونا را در کشور پشت سرگذاشته‌ایم، یعنی به اندازه کافی همه ما (چه مسئولان و چه مردم) در خصوص کرونا تجربه داریم، خبرهایی شبیه خبرهای دو سال پیش به گوش می‌رسد؛ شیوع سویه جدید کرونا از کشورهای آفریقای جنوبی؛ اما آیا قرار است ما همان اشتباهات قبلی را مرتکب شویم؟

طی این دو سال بارها در خصوص جهش ویروس کرونا خبرهایی منتشر شده بود اما این بار خبرها جدی‌تر و نگران‌کننده‌تر است. جهشی که این‌بار در ویروس کرونا رخ داده موجب شده تا انتقال آن بسیار سریع‌تر از نسخه‌های قبلی باشد و این نگرانی نیز وجود دارد که واکسن‌های فعلی در برابر سویه امیکرون مؤثر نباشند. آفریقای جنوبی این سویه را 24 نوامبر 2021 (30 آبان‌ماه) به سازمان بهداشت جهانی معرفی کرد و این سازمان اعلام کرده است که چند هفته طول می‌کشد که تأثیر این سویه جدید مشخص شود.

کشورهای درگیر با امیکرون

این ویروس در ابتدا در شش کشور آفریقایی، بوتسوانا، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی شیوع پیدا کرد و سپس در موزامبیک و مالاوی هم مشاهده شد. امیکرون در بلژیک، هنگ‌کنگ و اسرائیل نیز مشاهده شده است. بریتانیا ابتلای دو نفر به سویه جدید ویروس کرونا را تأیید کرده و آلمان، ایتالیا، جمهوری چک و هلند کشورهایی هستند که اعلام کرده‌اند مواردی از سویه امیکرون در آنها مشاهده شده است.

در واکنش به این اتفاق‌ها کشورهای جهان پروازهای مستقیم از کشورهای آفریقایی را لغو و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کرونایی سختگیرانه‌ای را اعمال کرده‌اند.

مسئولان کشورمان نیز اعلام کرده‌اند، ورود مستقیم و غیرمستقیم تمامی مسافران غیر ایرانی از مبادی هر کدام از کشورهای، بوتسوانا، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی تا اطلاع ثانوی ممنوع است و مسافران ایرانی که از این مقاصد آمده باشند باید دو هفته در قرنطینه باشند و در طول این مدت سه بار تست PCR بدهند و در صورت منفی بودن این تست‌ها می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

امیدواریم که این محدودیت‌ها به خوبی اعمال و مبادی ورودی به کشور به دقت بررسی شده و اشتباهات دو سال قبل اصلاً تکرار نشود اما می‌دانیم که به رغم لغو شدن پروازها، امیکرون به پنج کشور اروپایی رسیده است. پس محدود کردن مسافران فقط از چند کشور آفریقایی کافی نیست و تمام مبادی ورودی کشور باید به دقت تحت نظر باشد.

امیدواریم مسئولان تعلل نکنند اما مردم هم مراقب باشند

امیدواریم این بار در صورت مشاهده اولین ابتلا به امیکرون به جای پنهان‌کاری به سرعت به همه مردم اطلاع‌رسانی و سریع‌تر از قبل اقدامات پیشگیرانه برای کاهش همه‌گیری آن اعمال شود و در صورت پیدا شدن واکسن یا درمانی برای سویه جدید بدون تعلل و صرف زمان برای تهیه و ارائه گسترده واکسن و دارو به مردم برنامه‌ریزی شود؛ اما بهتر است همه مردم به یاد داشته باشند که اولین مسئول مراقبت از خود و خانواده‌هایمان خودمان هستیم پس بهتر است منتظر مسئولان نباشیم.

تأثیر واکسن کرونا بر امیکرون هنوز مشخص نیست اما ...

هنوز روشن نیست آیا واکسن کرونا بر روی امیکرون اثری دارد یا نه اما شرکت‌های فایزر و بایون‌تک اعلام کرده‌اند؛ در صورت دریافت مجوزها، می‌توانند در مدت 100 روز واکسن‌های مطابق با سویه جدید را عرضه کنند. شرکت مدرنا نیز اعلام کرده است که روی دز تقویت کننده واکسن کار می‌کند تا با نوع جدید متناسب شود. همچنین دز بالاتری از واکسن‌های موجود را آزمایش خواهد کرد.  

اما متخصصان در تمام دنیا همچنان بر لزوم تزریق واکسن با اولویت در دسترس‌ترین واکسن تأکید دارند، پس باید این بار با جدیت بیشتری از افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند خواست تا سریع‌تر واکسن تزریق کنند و هر کس که ماسک نمی‌زند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند، با جدیت بیشتر خواست که خود و دیگران را به خطر نیندازد.

امیدواریم سویه جدید کرونا وارد کشور نشود و واکسن‌های موجود نیز در مقابل آن مؤثر بوده و بحرانی دیگر جهان را تهدید نکند اما عقل سلیم و آنچه طی این دو سال تجربه کرده‌ایم حکم می‌کند باور کنیم این سویه اکنون در کشور ما هست و بر اساس این باور رفتار کنیم.

مراقبت از خود در برابر امیکرون

روش‌های مراقبت از خود در برابر امیکرون نیز همان اصول بهداشتی است که قبلاً اعلام شده و باید با دقت رعایت شود یعنی:

۱ - تهویه مناسب هوا.
۲ - عدم تجمع بیش‌از پنج نفر.
۳ - شست‌و‌شوی دست‌ها.
4 - تقویت سیستم ایمنی بدن.

5- استفاده درست از ماسک

البته با توجه به برداشته شدن دورکاری‌ها در کشور، بازگشایی مدارس، صدور مجوز حضور تماشاچیان در سالن‌های ورزشی، برگزاری اجتماعات و ... دولت نیز باید با دقت بیشتری رفتار سویه جدید را پیگیری و برنامه‌ریزی دقیق برای بازگشت سریع محدودیت‌ها را از هم‌اکنون در دستور کار خود قرار دهد.  

زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha