پروژه عادی‌سازی؛ از نادیده گرفتن حق فلسطینیان تا تهدید نوین امنیتی علیه ایران + فیلم
کد خبر: 4017616
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
حسینی‌دانا در نشست آسیب‌شناسی توافق صلح ابراهیمی تشریح کرد:

پروژه عادی‌سازی؛ از نادیده گرفتن حق فلسطینیان تا تهدید نوین امنیتی علیه ایران + فیلم

رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی با بیان اینکه مهم‌ترین جنبه پیمان صلح ابراهیمی نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین است، گفت: از طرفی این پیمان می‌تواند تهدید نوینی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد که لازم است در سطح دولت و متفکران و رسانه‌ها راهبردهای مناسب درباره آن اتخاذ شود تا بازدارندگی نرم را برای کشور ایجاد کنیم تا دشمن حضور خود را در این منطقه پرهزینه احساس کند.

حمیدرضا حسینی‌دانا؛ رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی

به گزارش ایکنا، نشست جهاد تبیینی «آسیب‌شناسی پروژه عادی سازی روابط کشورهای اسلامی و رژیم صهیونیستی؛ توافقنامه صلح ابراهیمی» شب گذشته با حضور حمیدرضا حسینی‌دانا؛ رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی، سیدوحید کریمی؛ کارشناس ارشد مطالعات آمریکا، علیرضا مقدم؛ کارشناس مسائل منطقه و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی جهان؛ پژوهشگر فلسفه اسلامی، در خبرگزاری ایکنا و با همکاری اندیشکده غرب‌شناسی، اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی، هسته پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماند و اندیشگاه سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور  برگزار شد.

حمیدرضا حسینی‌دانا با تشکر از مجموعه خبرگزاری ایکنا برای برگزاری این نشست گفت: این نشست از منظر تهدیدشناسی و پیدا کردن شناخت جدید و ارائه آن به جامعه درباره تحولاتی است که در منطقه خاورمیانه در حال رخ دادن است.



وی افزود: این نشست دو هدف را دنبال می‌کند؛ اولین هدف عمل به فرامین مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیینی و توضیح مسائلی که سؤالات جامعه است و نیاز به افزایش آگاهی جامعه نسبت به آنها وجود دارد. دومین هدف هم تهدیدات فرهنگی علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران و شکل و شمایل جدید آنها نسبت به دهه‌های قبل است و لذا سعی می‌کنیم با ابزارها و الگوهای روزآمد و شناخت جدید با جنگ‌های شناختی، ادراکی، ترکیبی و عملیات روانی دشمنان مقابله کنیم تا هم از جامعه صیانت کنیم و هم در مقابل مهاجمان مقابله کنیم و به افزایش قدرت نرم و بازدارنده جمهوری اسلامی کمک کنیم.

حسینی‌دانا آگاه‌سازی مسئولان نسبت به این موضوع برای اتخاذ تصمیم و راهبردهای به‌موقع و چابک و مؤثر و حساس‌‌کردن رسانه‌ها نسبت به تهدیدات نوین اطراف کشور و آگاهی‌بخشی به مردم و مسئولان و چاره‌جویی برای اتخاذ تصمیمات درست و همفکری از طریق تبادل آرا و نظرات نخبگان برای شناخت ابعاد تهدیدات نوین و کاهش آسیب‌ها و رسیدن به بازدارندگی نرم را از جمله اهداف فرعی این نشست عنوان کرد.

رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی درباره پروژه عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی و اسلامی و با رژیم صهیونیستی گفت: در طول سال‌هایی که از شکل‌گیری رژیم غاصب صهیونیستی می‌گذرد این رژیم طبق عادت همیشگی از سال 1948 و جنگ‌های اعراب و اسرائیل تا امروز در مقاطعی هر وقت توانسته نیرو جمع کرده و به سمت فلسطینی‌ها و کشورهای اسلامی همسایه حرکت کرده تا اندیشه «نیل تا فرات» و پس از فراتش را پیاده کند و هر جا هم خسته و ناتوان شده اقدام به بستن پیمان‌های صلح کرده است؛ کمپ دیوید، پیمان اسلو، توافق الخلیل، آتش‌بس‌‌های پیش دستانه در جنگ 33 روزه و جنگ 22 روزه و ....

حمیدرضا حسینی‌دانا؛ رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی

وی افزود: در واقع این پیمان‌های صلح زمانی اتفاق افتاده که اسرائیل در موضع ضعف بوده است و این پیمان‌های به اصطلاح صلح را با هدف تقویت و تجهیز خود برای حملات بعدی امضا می‌کند گرچه خود اسرائیل هم به نوعی در محاصره فلسطینی‌ها، کشورهای عربی و اسلامی و جنبش‌های آزادی‌خواه مخالف این رژیم قرار دارد.

حسینی‌دانا اظهار کرد: آنچه بعد از کمپ دیوید رخ داد این بود که رژیم صهیونیستی علاقه‌مند است در یک فضای آرام اهدافش را پیش ببرد به همین دلیل از حدود 4 سال پیش طرحی از سوی دو اندیشکده آمریکایی مطرح شد که امروز به پیمان صلح ابراهیمی معروف است.

وی بیان کرد: یکی از این اندیشکده‌ها، اندیشکده «ارتباطات برای صلح» است که دنیس راس، دیپلمات معروف آمریکایی، مؤسس آن است. دنیس راس سال‌ها و چند دهه علیه شوروی و روسیه توطئه‌چینی کرده و از همین تجربه او علیه ایران و کشورهای محور مقاومت استفاده می‌شود. این اندیشکده با کشورهای عربی و اسلامی برای امضا توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی گفت‌وگو و رایزنی می‌کند. اندیشکده دوم که پیشگام‌تر است مربوط به داماد ترامپ، جرد کوشنر، است که با دریافت مبالغ بالا از داخل و خارج امریکا سعی می‌کند کشورهای اسلامی را به امضای این توافقنامه نزدیک کند.

حسینی دانا ابراز کرد: قبل از این تفاهمنامه یک بیانیه معمولاً صادر می‌شود و در جایی خواندم که این بیانیه از جنس بیانیه‌‌هایی است که برای انتخاب دختر شایسته تدوین می‌شود؛ از این باب که می‌گویند انتخاب زیباترین دختر هدفمند است چون می‌خواهیم دنیا را عوض کنیم. در این بیانیه هم اشاره به یک صلح هدفمند برای تغییر دنیا شده است.

این کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی گفت: درباره کشورهای اسلامی، مصر پس از کمپ دیوید با اسرائیل رابطه دارد و حدود 6 میلیارد دلار سالانه از آمریکا می‌گیرد تا با اسرائیل دشمنی نداشته باشد. اردن که در قدیم کلیددار بیت‌المقدس بوده و الان می‌خواهد این پیمان را امضا کند که منجر به ناآرامی‌های زیادی در این کشور شده است. در آفریقا، مراکش و سودان دو کشوری بودند که این پیمان را امضا کردند اما از زمان امضای آن تا الان ناآرامی‌های زیادی در این کشورها اتفاق افتاده چون مردم این دو کشور دوست ندارند با رژیم صهیونیستی روابط مشخص و دوستانه داشته باشند.

وی اظهار کرد: در غرب آسیا هم سال گذشته امارات و بحرین دو کشوری بودند که این تفاهم‌نامه را امضا کردند. البته آنها بیان کردند هدفشان از امضا انتقال فناوری‌های‌ تک، کمک به گردشگری و مراودات تجاری بوده است که بعد معلوم شد چندان در دستور کار رژیم صهیونیستی است. قطر و عربستان سعودی نیز بدون امضای تفاهم‌نامه با رژیم صهیونیستی رابطه دارند و آسمان خود را در اختیار هواپیماهای این رژیم قرار می‌دهند و حتی قطر از 5 سال پیش شروع به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهرک سازی در مناطق اشغالی کرده است. بعضی از کشورها مانند عمان نیز امضای تفاهمنامه را براساس فشار آمریکا منوط به نتیجه انتخابات 2020 آمریکا کرده بود.

حسینی‌دانا درباره نگاه عراق به این تفاهم‌نامه گفت: در مهرماه امسال اندیشکده دنیس راس به کردهای عراق نزدیک شد و 300 نفر از اندیشمندان و نخبگان و سران قبایل عراقی را در کردستان گردهم اوردند و اتفاقاً سخنران اصلی این مراسم یک مقام دولتی عراق به نام خانوم «سحر کریم الطایی»، از مقامات ارشد وزارت فرهنگ عراق، بود. این خانم در سخنانش خیلی محکم از فلسفه این تفاهم‌نامه صحبت کرد و گفت ما پیروان ادیان ابراهیمی و از نسل فرزندان ایشان اسماعیل و اسحاق هستیم و همانطور که آنها هم ریشه هستند و قرابت دارند چرا پیروان آنها با همدیگر باید بجنگند؛ نتیجه‌گیری غلط از یک اتفاق تاریخی درست.

حمیدرضا حسینی‌دانا؛ رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی

وی افزود: جالب این است که دولت مرکزی عراق به شدت این اتفاق را محکوم کرد و جای سؤال است که یک مقام دولتی به طور رسمی این سخنان را مطرح کند و خود دولت آن را محکوم کند و جا داشت برخورد محکمتری صورت بگیرد.

رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی ادامه داد: جالب است این اتفاق در مناطقی در اطراف ایران در حال رخ دادن است که یا حضور آمریکا در‌ آنجا کمرنگ شده یا دیگر حضور ندارد. طبق شنیده‌ها جمهوری آذربایجان و پاکستان در نوبت رایزنی‌های آن دو اندیشکده آمریکایی برای ورود به پیمان دروغین صلح ابراهیمی هستند.

وی اظهار کرد: امارات در میان همه این کشورها با سر و صدای بیشتری این تفاهم‌نامه را امضا کرد و انتقال فناوری‌ های‌تک، مسائل محیط زیستی و سفر به مریخ را بهانه آن کرده بود اما کم کم رژیم صهیونیستی این همکاری ها را به همکاری‌های امنیتی و برگزاری مانورهای نظامی تغییر جهت داد.

حسینی دانا ادامه داد: اخیراً هم رژیم صهیونیستی در خلیج فارس یک مانور نظامی با سر و صدا و شلوغ‌کاری زیاد رسانه‌ای نام «پرچم آبی» برگزار کرد و تعدادی هواپیمای اف ـ 35 و اف ـ 15 این رژیم در منطقه خلیج فارس دور زدند و از صبح که این مانور شروع شد فشار زیادی وارد شد که کشورهای هم پیمان رژیم صهیونیستی هواپیماهای خود را در آسمان به پرواز درآورند و در نهایت یک هواپیمای ب ـ 1 از اردن بلند شد و از سوئز به پایین خلیج فارس آمد و آنجا فرود آمد و این باعث شد که این کشورهای عربی کمی جرئت پیدا کردند و تا بعدازظهر 70 هواپیما را به پرواز درآوردند.

وی اضافه کرد: در این میان تنها کشوری که جرئت نکرد هواپیمایی را به پرواز درآورد همین امارات بود. رئیس فرمانده نیروی هوایی این کشور همان روز به ستاد ارتش اسرائیل درتل‌آویو رفت و اعلام دوستی کرد و در عین حال ملاحظات خود را بیان کرد اما شب هنگام که به امارات برگشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد نمی‌تواند پروژه خط لوله 270 کیلومتری که قرار بود نفت امارات را به دریای مدیترانه ارسال کند، ادامه دهد.

حسینی‌دانا تصریح کرد: همان شب «رأی الیوم» با لحن تمسخرآمیزی حکام امارات را مورد خطاب قرار داد که شما اشتباه کردید و محیط پیرامونی خود را نمی‌شناسید و در توهم هستید و این اتفاق نتیجه اشتباه راهبرد شماست.

این کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی در پایان اظهار کرد: مهم‌ترین ابعاد این توافق صلح نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین است و اصلاً فلسطینی‌ها دیده نشده‌اند. از طرفی این پیمان می‌تواند تهدید نوینی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد که لازم است در سطح دولت و متفکران و رسانه‌ها راهبردهای مناسب درباره آن اتخاذ شود تا بازدارندگی نرم را برای کشور ایجاد کنیم تا دشمن حضور خود را در این منطقه پرهزینه احساس کند.

انتهای پیام
captcha