کد خبر: 4018062
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
قنبرعلی صمدی:
استاد حوزه علمیه گفت: «تمدن نوین اسلامی» بیانگر یک تفکر و اندیشه‌ای تعالی‌بخش برای بهره‌مندی انسان‌ها از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی برای پیشرفت و تعالی جامعه است.

«تمدن نوین اسلامی»، تفکری تعالی‌بخش برای همه انسانهاست

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام قنبرعلی صمدی، استاد حوزه علمیه شامگاه پنجشنبه 10 آذر در نشست علمی«مهدویت و تمدن نوین اسلامی» که به همت گروه مهدویت پژوهشکده علوم اسلامی المصطفی برگزار شد، اظهارکرد: در ابتدای این نشست ضمن طرح محور‌های کلی می‌بایست به تبیین چیستی و گونه‌های «تمدن» و مفاهیم و اصطلاحات اساسی تحقیق اشاره داشت.

وی افزود: «مهدویت»، «تمدن اسلامی»، «تمدن‌ نوین اسلامی»، پیشنه مطالعاتی موضوع و نیز رابطه مهدویت و تمدن نوین اسلامی را از جمله اصطلاحات مهم این موضوع است. اصطلاح «تمدن نوین اسلامی» از ابتکارات رهبر معظم انقلاب است که تحقق این هدف، نه تنها مهم‌ترین اولویت امت اسلامی و عامل تحقق عزت و اعتلای جوامع اسلامی است؛ بلکه هدف آرمانی و رسالت اصلی انقلاب اسلامی می‌باشد و لذا راهبرد اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

صمدی در ادامه «تمدن نوین اسلامی» را بیانگر یک تفکر و اندیشه‌ای تعالی‌بخش برای بهره‌مندی انسان‌ها از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی برای پیشرفت و تعالی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: این اندیشه شرایط و فضای لازم را برای ایجاد زندگی عزتمندانه و سرشار از معنویت و اخلاق پدید می‌آورد تا همه انسان‌ها بتوانند در پرتو آن، به کمال مطلوبى که خداوند متعال آنان را براى رسیدن به غایات آفریده است، نائل شوند.

وی افزود: طرح این بحث از سوی رهبر معظم انقلاب و عنایت ایشان به مسأله «تمدن نوین اسلامی» سبب شد تا توجه نخبگان علمی به این موضوع معطوف گردد و ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی به بیان ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای پرداخت و ابراز کرد: تمدن نوین اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، دارای دو جنبه «ابزاری و حقیقی» است؛ مراد از وجوه ظاهری، عناصر سخت‌افزاری و جنبه‌های ابزاری، تمدن است.

سخنران این نشست علمی افزود: علم، صنعت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، رسانه و دیگر ابزار‌ها و امکاناتی که موجب پیشرفت علمی در جامعه شده و انسان‌ها را در تسخیر طبیعت و توسعه زندگی قادر می‌سازد و به تولید قدرت اقتصادی و اقتدار سیاسی و اعتبار جهانی یک جامعه می‌انجامد، ابزار‌های ظاهری تمدن نامیده می‌شوند.

وی تصریح کرد:، اما جنبه‌های حقیقی و محتوایی تمدن که شاکله و ساختار اصلی حیات فردی و اجتماعی را شکل می‌دهد، سبک زندگی دینی و نوع زیستن اسلامی است؛ زیرا، سبک زندگی اسلامی دارای مفهوم ژرفی می‌باشد که مدل رفتاری یک مسلمان در عرصه‌های مختلف زندگی را معین، و نوع نگرش و فرهنگ حاکم بر رفتار فردی و اجتماعی جامعه اسلامی را از جامعه غیر اسلامی متمایز می‌سازد.

استاد حوزه‌ علمیه تأکید کرد: در تمدن‌سازی نوین اسلامی، اهتمام به جنبه‌های ابزاری تمدن، توجه اصلی می‌باید و معطوف به جنبه‌های حقیقی تمدن و ارائه سبک زندگی اسلامی است که خود، متن زندگى و بخش‌هاى اصلى تمدن را شامل می‌شود.

صمدی، به بیان فرایند شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: وقوع انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، شکل‌گیری کشور و جامعه اسلامی، تشکیل تمدن بین‌الملل اسلامی از مراحل پنچ گانه تحقق تمدن نوین اسلامی است.

وی به تشریح جایگاه اندیشه مهدویت در تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌های تمدن نوین اسلامی پرداخت و جامع‌نگری، آرمان گرایی، عدالت محوری، عقل مداری، جهان شمولی را از مهم‌ترین شاخص‌های تمدن‌نوین اسلامی عنوان کرد.

استاد حوزه‌ علمیه در پایان سخنان خود، لزوم الگوی پذیری جامعه اسلامی از اندیشه الهام‌بخش و تمدن‌ساز مهدویت در ایجاد تمدن نوین اسلامی را، مورد تأکید قرار داد.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: