مجبورم بمانم/ تولید در سیما، حوزه هنری و ارشاد تعطیل است
کد خبر: 4018363
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
گفت‌وگوی ايكنا با دبیر جشنواره موسیقی فجر

مجبورم بمانم/ تولید در سیما، حوزه هنری و ارشاد تعطیل است

حسن ریاحی بیان کرد: جوانان با استعداد زیادی داریم که در جشنواره‌ها برنده می‌شوند اما آن‌ها را رها می‌کنیم و هیچ جایی وجود ندارد تا آنها حضور پیدا کنند.

حسن ریاحی که پيشتر در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون احتمال کناره‌گیری و استعفا از دبیری جشنواره موسیقی فجر را عنوان کرده بود توضیح داد: طبق جلسه‌ای که به تازگی با سرپرست معاونت امور هنری داشتیم؛ با توجه به اینکه کار به اینجا رسیده است، قرار شد ادامه داده و جلو ‌رویم. باید برنامه گذاشته شود و مسئولان تعیین تکلیف شوند و برنامه‌ ریخته شود. این جلسه‌ای هم که برگزار شد بیشتر برای همین بود که ادامه دهیم. من کسالت دارم و چشمانم دچار مشکل است اما با این حال مجبور شدم که بمانم.

وی در پاسخ به این سوال که چند گروه خارجی خواهیم داشت بیان کرد:‌ همین روزها معلوم می‌شود. بستگی به بودجه‌ دارد. هنوز به صورت دقیق بودجه مشخص نیست. چانه‌زنی‌ها شده است و باید دید که چه شود.

دبیر جشنواره موسیقی فجر افزود: دو گروه‌ خارجی تایید نشده و باید جایگزین شوند که در این شرایط سخت است ولی ان‌شاء‌الله خوب می‌شود. اکثر برنامه‌ها تا دو هفته دیگر مشخص می‌شود.

ریاحی در رابطه با بی‌توجهی به برگزیدگان جشنواره‌ها مطرح کرد: جوانان با استعداد زیادی داریم که در جشنواره‌ها برنده می‌شوند اما آن‌ها رها می‌کنیم و هیچ جایی وجود ندارد تا آنها حضور پیدا کنند. باید یک کانون و انجمنی باشد تا آنها را دعوت کند، کار سفارش دهد، نمونه کار دهد و یک فعالیت‌های از این دست داشته باشند.

وی افزود: باید اصل براساس موسیقی ملی ایران باشد زیرا نسل امروز از این نوع موسیقی دور شده‌اند. باید روی موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی اقوام که ظرفیت بالایی برای کار کردن دارند تمرکز کرد. الان هم ارکستر سمفونیک و ملی ما هیچ کار تازه‌ای ارائه نمی‌کند.

این هنرمند خاطر نشان کرد: افراد با استعداد زیادی داریم اما ارکستر سمفونیک خوابیده و ارکستر ملی فعالیتی ندارد. همه این‌ها راه حل دارد باید جوانان با استعداد را به کار بگیریم. ما الان نیاز به تولید داریم. تولید اصلا انجام نمی‌شود. در صدا و سیما که خبری نیست، حوزه هنری هم كه کارهايش سفارشی است و ارشاد هم می‌گوید که وظیفه من نیست.

ریاحی اظهار کرد:‌ مشکلی که وجود دارد این است در دانشگاه ما اندیشیدن را آموزش نمی‌دهیم و بلکه تنها اندیشه‌ها را آموزش می‌دهیم. ما در مباحثی مثل ریاضی فیزیک المپیاد داخلی و جهانی داریم و در آن حضور داریم ولی در هنر خبری نیست و در جشنواره‌های خارجی حضور نداریم.

انتهای پیام
captcha