ایمان و عمل صالح نجات دهنده انسان از خسران است
کد خبر: 4018603
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
ابوترابی فرد بیان کرد:

ایمان و عمل صالح نجات دهنده انسان از خسران است

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران گفت: آنچه ما را از خسران نجات می‌دهد و به حیات برتر هدایت می‌کند ایمان و عمل صالح است که به تعبیر زیبای خواجه طوسی در سایه کمال عقلانی است که به اعمال صالح می‌رسیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، امروز ۱۴ آذرماه در جلسه درس اخلاق طلاب حوزه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به آیات سوره عصر گفت: از آیات نورانی این سوره واقعیت و حقیقتی به دست می‌آوریم که اگر انسان شخصاً در اطراف این واقعیت فکر کند و بیندیشد به چنین نتیجه‌ای خواهد رسید که قرآن کریم هدایتگر است و در واقع سوره عصر، ارشاد به حکم عقل است و تعبد صرف نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از اوامر و نواهی الهی در قرآن ارشادی است، اگر انسان بیندیشد و عاقلانه قدم بردارد همان راه انبیای الهی را می‌رود که هدایتگر است، ارشادی که در سوره عصر ذکر شده، ارشاد به یک حقیقت است که همه افراد در خسران و زیان هستند و تنها کسانی استثنا می‌شوند که اگر هزینه‌ای کنند در مقابل آن سودی به دست آورند، باید توجه داشت که عمر سرمایه گرانبهایی است که باید در قبال از بین‌رفتن آن در اثر مرور زمان، به حیات بالاتری دست پیدا کرد.

ابوترابی با تاکید بر اینکه آنچه ما را از خسران نجات می‌دهد و به حیات برتر هدایت می‌کند ایمان و عمل صالح است، افزود: به تعبیر زیبای خواجه طوسی، در سایه کمال عقلانی است که به اعمال صالح می‌رسیم، آن‌هایی که به توفیقانی رسیدند همانند امام راحل و آیت‌الله بهجت، اعمال خود را تحت کنترل شدید داشتند البته کنترلی که از فهم امثال بنده خارج است.

تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: حاج آقا رضا فخر تهرانی یکی از قله‌های عقل و عمل صالح بود که یک قدم برای خود برنداشت به گونه‌ای که کسانی به وجود ایشان تبرک می‌کردند. در حوالی سال ۵۲ در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی در حجره یکی از طلاب جوان با حاج آقا فخر بودم که به ایشان گفته شد که چرا همه شما رو دوست دارند دیدم قطرات اشک از چشمان ایشان جاری شد و فرمود، چون اینجا برای خود نشسته‌ام.

امام جمعه موقت تهران با بیان نمونه‌های عملی رعایت تقوا و عمل صالح در سیره بزرگان حوزه گفت: انسان باید مراقب باشد برای ریاست مرتکب گناه نشود چراکه حتما منجر به جهنم خواهد شد. مرحوم فخر اینگونه مراقبه داشتند و سال‌ها بود که با منیت خود خداحافظی کرده و حاضر بود جانش را برای مردم فدا کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی در پایان گفت: وقتی انسان نفس خود را اصلاح کند به واسطه این کمال، دغدغه جدی پیدا می‌کند برای تکامل جامعه و سعی دارد همه را سمت تمسک به حق هدایت کند، اولیای الهی در قله این مقام بودند چنانکه به تعبیر امام راحل، خداوند موسی را تربیت کرد تا به دست وی فرعون به هدایت برسد. اخوی بنده نیز همین‌گونه بود، طوری که حاضر بود در هنگام به خطر افتادن جانش به دست شخص ظالم، برای هدایت وی در آن لحظه دعا کند.
انتهای پیام
captcha