درگذشت فعال مشهور مسلمان و مؤسس انجمن مسلمانان بریتانیا
کد خبر: 4019968
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

درگذشت فعال مشهور مسلمان و مؤسس انجمن مسلمانان بریتانیا

دیوید راسر اوون از موسسان انجمن مسلمانان بریتانیا و از فعالان مسلمان این کشور بر اثر سرطان درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از ولز آنلاین، درگذشت شیخ دیوید (داود) راسر اوون، که به تأسیس انجمن مسلمانان بریتانیا کمک کرد، مسلمانان انگلیس را عزادار کرده است.

 خانواده راسر اوون در بیانیه‌ای اعلام کردند: خواندن سیل پیام‌های تسلیتی که پس از درگذشت دیوید سرازیر شد، بسیار شگفت‌انگیز بود. بیشتر مردم او را به‌عنوان یک فرد باشخصیت، مردی با منطق قوی و به‌عنوان کسی که می‌توان از گفت‌‌‌‌وگوی خوب با او لذت برد، یاد می‌کردند.


راسر اوون در سال 1943 در سوانزی در خانواده‌ای ولزی-اسکاتلندی متولد و به عنوان یک مسیحی معتقد بزرگ شد. او با گرویدن به اسلام، با کمک چند نفر دیگر انجمن مسلمانان بریتانیا را در سال 1976 تأسیس کرد.

انجمن مسلمانان بریتانیا(AoBM) در لیورپول، انگلستان به عنوان انجمن اسلامی انگلیسی، توسط عبدالله کویلیام، مسلمان متولد قرن نوزدهم که یکی از اولین مساجد انگلستان را در همان سال افتتاح کرد، تأسیس شد.

از آوریل 2010، شیخ داود روسر اوون، رئیس این انجمن بود. پس از درگذشت وی پیام‌های زیادی در حمایت از خانواده وی در سوگ این شخصیت مشهور مسلمان در فضای مجازی منتشر شد.

آقای راسر اوون، زبان‌شناس بود و به زبان‌های فرانسوی، آلمانی، مالایی ـ اندونزیایی صحبت می‌کرد و در دانشگاه لندن، عربی و مالایی آموخته بود. وی به عنوان نویسنده، روزنامه‌نگار و ویراستار برای مجله Islamic World Review کار می‌کرد. او همچنین در طول جنگ بوسنی بین سال‌های 1992 و 1995 به‌عنوان خبرنگار جنگ برای New Straits Times کار می‌کرد و خبرنگار و مشاور نظامی دولت بوسنی بود.

از نظر فعالیت اجتماعی، راسر اوون به عنوان پیوند دهنده بین نسل‌هایی که قبل و بعد از جنگ  جهانی به اسلام گرویدند توصیف شده است. درگذشت موسس انجمن مسلمانان بریتانیا

او به دلیل سرطان تحت درمان بود و روز یکشنبه، 5 دسامبر، در بیمارستانی در جزیره ایسلی که اواخر عمر در آن زندگی می‌کرد، درگذشت. تشییع جنازه وی در مسجد مرکزی سوانسی پس از نماز ظهر روز دوشنبه (13 دسامبر) برگزار می‌شود. سپس در گورستان اسلامی سوانسی به خاک سپرده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha