ارسال پیام به کشورهای اسلامی با رویکرد دینی؛ دلیل انتخاب عنوان «صلح ابراهیمی» + فیلم
کد خبر: 4020005
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
اسماعیلی در نشست «آسیب‌شناسی پیمان صلح ابراهیمی» بیان کرد:

ارسال پیام به کشورهای اسلامی با رویکرد دینی؛ دلیل انتخاب عنوان «صلح ابراهیمی» + فیلم

جانشین معاونت توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به تلاش چند وقت اخیر رژیم صهیونیستی در حوزه دیپلماسی عمومی در کشورهای منطقه برای ایجاد تفکیک میان دولت و ملت اسرائیل گفت: صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد مقبولیت برای خود در منطقه و به ویژه در میان کشورهای اطراف ما هستند و انتخاب عنوان «صلح ابراهیمی» برای پروژه عادی‌سازی روابط نشان می‌دهد آنها با یک رویکرد دینی در حال ارسال پیام خود هستند.

محمدحسین اسماعیلی؛ جانشین معاونت توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیر عامل

به گزارش خبرنگار ایکنا، پنل دوم نشست جهاد تبیینی «آسیب‌شناسی پروژه عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی و رژیم صهیونیستی؛ توافقنامه صلح ابراهیمی» به میزبان این خبرگزاری و با همکاری اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی، اندیشکده غرب‌شناسی،  هسته پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و اندیشگاه سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور برگزارشد.

صباح زنگنه؛ تحلیلگر مسائل منطقه، محمدحسین اسماعیلی؛ جانشین معاونت توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیر عامل، غلامرضا منتظمی؛ سفیر پیشین ایران در کنگو و از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه و حمیدرضا حسینی دانا، رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی و کارشناس ـ مجری این مجموعه برنامه، در این پنل به بررسی و تحلیل ریشه‌ها و عوامل مؤثر در پیوستن برخی کشورهای عربی به توافقنامه صلح ابراهیمی پرداختند.

در ابتدای این نشست حمیدرضا حسینی دانا، مجری ـ کارشناس برنامه، به تشریح مطالب مطرح شده در پنل اول پرداخت و گفت: در آن نشست تاریخچه پیدایش رژیم صهیونیستی و جنگ‌‌‌ها و روابط این رژیم با کشورهای اسلامی بیان شد. همچنین در آن نشست به توافقات صلح اسرائیل با کشورهای اسلامی و عربی اشاره شد و این مسئله مطرح شد که رژیم صهیونیستی هر زمان که از توان بالایی برخوردار بوده رویکردها و راهبردهای تهاجمی اتخاذ کرده و و در زمان‌هایی که نمی‌توانسته در دو یا چند جبهه بجنگد، اقدام به بستن معاهدات صلح کرده است. از نگاه فلسفی و قرآنی نیز به فلسفه پروژه «صلح ابراهیمی» و ریشه‌های دینی آن پرداخته شد و از طرفی با اشاره به آیه 8 سوره «اسرا»، به این نکته اشاره شد که اسرائیل پس از دو بار فساد بر روی زمین، در مرتبه سوم فساد برای همیشه نابود می‌شود.

وی افزود: همچنین موضوع از نگاه رسانه‌ای و نقش اندیشکده‌های آمریکایی به عنوان پیمانکاران پروژه «صلح ابراهیمی» بررسی شد که این اندیشکده‌ها کشورهایی مانند سودان، مراکش، بحرین و امارات متحده عربی را به پای میز امضای این تفاهم‌نامه آوردند و در عین حال کشورهایی مانند عمان و عراق را نامزد امضای این تفاهم‌نامه صلح کرده‌اند و در حال رایزنی با جمهوری آذربایجان و پاکستان برای این کار هستند و لذا این فتنه‌انگیزی‌ ادامه دارد به ویژه اینکه اغلب این کشورها در اطراف جمهوری اسلامی ایران هستند و از این باب سعی دارند نوعی محاصره فرهنگی و استراتژیک علیه کشور انجام دهند.

حسینی دانا اظهار کرد: در واقع قرار است با استفاده از کارشناسان با تخصص‌های مختلف ابعاد این تهدید نوین بررسی شود تا به سؤال محوری این نشست پاسخ داده شود که آیا رژیم صهیونیستی باز از موضع ضعف در پروژه صلح ابراهیمی به دنبال صلح آمده یا اینکه فتنه بزرگ‌تری را دنبال می‌کند و همچنین آثار و پیامدهای این اقدام علیه مردم منطقه از جمله مردم کشورمان بررسی شود.

تلاش صهیونیست‌ها برای ایجاد تفکیک میان دولت و ملت اسرائیل 

در ادامه محمدحسین اسماعیلی، جانشین معاونت توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیر عامل، درباره این موضوع گفت: مدتی است در حوزه منطقه بحث رابطه با اسرائیل مطرح است و عده‌ای مطرح می‌کنند ما با دولت اسرائیل کاری نداریم و دشمن محسوب می‌شود اما با ملت اسرائیل مشکل و دشمنی نداریم. در حالی که آرمان‌های انقلابی و رویکرد عمومی کشور در حوزه دیپلماسی عمومی اصلاً این مطلب را نمی‌پذیرد زیرا رژیم اسرائیل از همین مردمی تشکیل شده که با یک رویکرد فشار در این منطقه جمع شده‌ و به نوعی از سراسر دنیا گزینش شده‌اند که زمینه فکری واحدی دارند، لذا نمی‌توان دولت و ملت اسرائیل را از هم جدا کرد و به این سمت برویم که با ملت اسرائیل مشکلی نداریم.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: این همان چیزی است که آنها در دیپلماسی عمومی دنبال می‌کنند و وقتی به چند وقت اخیر و به طور خاص به کشورهای اطراف ایران که ارتباطاتی با ما دارند یا از لحاظ فکری همسو هستند نگاه می‌کنیم می‌بینیم این تلاش برای تفکیک ملت و دولت اسرائیل از همدیگر به شدت مطرح می‌شود و این یک پروژه خطرناک و یک فعالیت انحرافی از سوی رژیم صهیونیستی است که اخیراً در حوزه دیپلماسی عمومی در منطقه انجام می‌دهد تا با تفکیک دولت و ملت اسرائیل راه را حداقل برای به رسمیت شناختن مردم اسرائیل از سوی دولت‌ها و کشورهای منطقه باز کند.

نشست جهاد تبیینی با موضوع آسیب‌شناسی توافق صلح ابراهیمی

اسماعیلی اظهار کرد: اتفاقی که در تداوم این تلاش اتفاق میفتد این است که می‌بینیم برای نمونه در مسابقات بین‌المللی ورزشی ورزشکاران ایرانی به خاطر به رسمیت نشناختن اسرائیل با ورزشکاران آنها مسابقه نمی‌دهند، اما این رویکرد می‌خواهد با استفاده از قدرت رسانه و دیپلماسی عمومی، غاصب و نامشروع دانستن رژیم صهیونیستی را در ذهن ما کمرنگ کند و این کمرنگ شدن باعث قدرت گرفتن رژیم صهیونیستی در منطقه می‌شود.

اسرائیل به دنبال ایجاد مقبولیت برای خود در منطقه است

وی ادامه داد: به عبارتی اسرائیل به دنبال این است که مردم کشورها را از طریق جنگ روانی و تغییر در شناخت، باورها، عقاید و طرز فکر، به جایی برساند که شدت نگرش منفی مردم را نسبت به اسرائیل که آن را یک کشور نمی‌شناسند، تغییر دهد و از شدت آن کم ‌کند تا دیگر اسرائیل را به عنوان دشمن نشناسند و از این راه ایجاد مقبولیت در حوزه عمومی کشورها کند. ایجاد مقبولیت برای اسرائیل در کشورهایی که با ما ارتباط دارند باعث می‌شود در مراودات ما هم تغییر ایجاد شود و محاسبات سیاسی منطقه کاملاً به هم بریزد.

جانشین معاونت توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیر عامل تصریح کرد: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب هم وقتی از سوی یکی از مقامات کشور این مسئله مطرح شد که ما با مردم اسرائیل مشکلی نداریم به طور صریح در یک سخنرانی فرمودند ما با مردم آنجا هم مشکل داریم زیرا رژیم اسرائیل از همین مردم تشکیل شده و لذا این شگرد اسرائیلی‌ها را در مورد منطقه باید مد نظر داشت و فراموش نکرد.

اسماعیلی اظهار کرد: نکته دوم این است که چرا اسرائیل اخیرا فعالیت‌های خود را در منطقه بیشتر کرده است. بخشی از اینکه آنها در منطقه شروع به فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشترک کرده‌اند برای این است که حوزه شناخت مردم مسلمان را نسبت به اسرائیل تغییر دهند. مردم مسلمان منطقه مانند ما نسبت به اسرائیل موضع‌گیری و جبهه داشتند و وقتی اسرائیل می‌بیند در ایران به طور مستقیم نمی‌تواند این مواضع را تحت‌الشعاع قرار دهد اول کار خود را از کشورهای اطراف ما شروع می‌کند. تبعات بعدی این اقدام آن است که این طرز تفکر به کشور ما هم خواهد رسید تا فکر نکنیم اسرائیل دشمن ماست و کم کم به سمت رسمیت شناختن آنها پیش برویم و این مسئله ضریب فعالیت آنها را در منطقه افزایش داده اما نباید طرز تفکر اسرائیلی‌ها را که مسلط شدن بر کل منطقه است نباید فراموش کنیم.

صهیونیست‌ها با رویکرد دینی به دنبال حضور گسترده در منطقه هستند

وی افزود: اسرائیلی‌ها از هر راه، چه از طریق دیپلماسی و قدرت نرم و چه جنگ نظامی، که وارد منطقه شوند هدف نهایی‌شان رسیدن به قدرت در کل منطقه است و نکته مهم روشنگری نسبت به این مسئله است. در بحث ارتباطات سیاسی موضوعی به نام شایعه داریم؛ شایعات در فضای ابهام به وجود می‌آید. اسرائیلی‌ها فضاهای مبهم را پیدا می‌کنند و بر روی آن کار می‌کنند و به نفع خودشان از آن استفاده می‌کنند. در همین عنوان «صلح ابراهیمی» اگر این واژه‌ها را کنار هم بگذاریم می‌بینیم آنها با یک رویکرد دینی در حال ارسال پیام خود هستند.

این کارشناس حوزه رسانه بیان کرد: آنها با این عنوان بیان می‌دارند که حضرت ابراهیم(ع) را قبول دارند و این را ما مسلمانان هم قبول داریم. در واقع آنها از این مسئله مشترک می‌خواهند ورود کنند و به نوعی مانند بر سر نیزه کردن قرآن رفتار می‌کنند. دقیقاً بخشی از رفتار و دیپلماسی این است که براساس اصول جنگ نرم و قدرت نرم پله پله پیش بروند. آنها وقتی می‌بینند ما دائم با آنها در حال چالش واقعی هستیم یک پله عقب‌تر می‌روند و بررسی می‌کنند که چگونه ‌توانسته‌اند بر روی ذهن یک مسئول ایرانی کار کنند که بیان کند با مردم اسرائیل می‌توان رابطه داشت و اینجاست که یک پله عقب‌تر می‌روند و به مؤلفه اشتراکات دینی می‌رسند زیرا می‌بینند ما حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع) را قبول داریم و لذا بر روی این منطق مشترک دست می‌گذارند و بر روی آن کار می‌کنند.

وی اظهار کرد: البته باورهای یهودیان متدین 180درجه با آنچه از اسرائیل می‌دانیم متفاوت است و متدینان یهود مانند ما کاملاً رفتار دینی و مذهبی دارند و صهیونیست‌ها بر روی همین اشتراکات تمرکز کنند. الان می‌بینیم آنها بر روی نشر مباحث منتسب به ائمه که بیشترشان دروغ است، خیلی فعالیت می‌کنند. به تعبیر یکی از اساتید بنده آنقدر که علمای صهیونیست بر روی مسائل مربوط به ظهور توجه و برنامه‌ریزی می‌کنند علما و مردم ما این میزان توجه و برنامه‌ریزی را ندارند. این نشان می‌دهد آنها کاملا بر روی مسائل دینی تمرکز کرده‌اند و فرهنگ فکری و دینی جامعه ما را مطالعه می‌کنند و از جاهایی که امکان آسیب‌پذیری ما وجود دارد ورود پیدا می‌کنند.

نشست جهاد تبیینی با موضوع آسیب‌شناسی توافق صلح ابراهیمی

جانشین معاونت توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیر عامل تصریح کرد: یکی از دلایلی که به برخی کشورهای اطراف ایران به شدت ورود می‌کنند این است که خاستگاه ارتباطات دینی و معنوی ما در آنجاست. یعنی این کشورها امکان زیارت ما وجود دارد و مردم به آنجا اعتقاد دارند و لذا به آنجا ورود پیدا می‌کنند و به شدت بر روی آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

سرمایه‌گذاری صهیونیست‌ها بر حوزه دیپلماسی عمومی در منطقه

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که کشورهایی که به امضای این تفاهم‌نامه روی آورده‌اند بیشتر از جهت کسب منافع اقتصادی است تا مسائل دینی و فرهنگی، گفت: در حوزه ارتباطات سیاسی وقتی وجهه خوبی در دنیا نداشته باشیم تلاش می‌کنیم با استفاده از این فضای ارتباطاتی وجهه خود را دنیا بهبود دهیم. در ارتباطات سیاسی دو نوع ارتباط داریم؛ ارتباط بین‌الدول و ارتباط بین‌الملل. در ارتباطات بین دولت‌ها آیین‌ها و رسم و رسومی بین دولت‌ها وجود دارد اما در ارتباط بین ملت‌ها این قواعد و قوانین وجود ندارد و دروازه‌های بازی برای شکل‌گیری این ارتباط وجود دارد.

اسماعیلی با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای کسب وجهه برای خود از طریق ورود به ارتباط بین ملت‌ها، گفت: این مسئله نیازمند یافتن یک دلیل برای ورود به کشورهاست. اسرائیل هم به دنبال ورود به کشورهای اسلامی و دیدن یک چراغ سبز از کشورهای اسلامی به سمت خودش است. اخیراً دیدیم مالزی به دلیل به رسمیت نشناختن اسرائیل ورود ورزشکاران اسرائیلی برای حضور در یک مسابقه ورزشی گرفت و این امر باعث گرفتن کل میزبانی آن مسابقات از مالزی شد اما مالزی تبعات این مسئله را پذیرفت. این در منطقه به نفع اسرائیل نخواهد بود چون نشانه تنفر و انزجار مردم از اسرائیل است.

وی یادآور شد: در حوزه قدرت نرم و رسانه نیز اسرائیلی‌ها به شدت به این مسئله ورود پیدا کرده‌اند که خود را انسان‌های متمدن، صلح‌دوست و با رفتار مناسب نشان دهند در حالی که برای نمونه وقتی ریشه جشن‌های آنها را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم چه جشن‌های فاسد و با اهداف شومی هستند که تاریخ بدی هم پشت سر خود دارند. وقتی این مسائل را می‌بینیم می‌فهمیم صهیونیست‌ها نه فقط با ملت ایران بلکه با همه دنیا سر جنگ دارند حال اگر جایی با آنها زیاد کاری نداشته باشد آنها هم زیاد با او کار ندارند اما جاهایی هم که مخالف آنها هستند اکثرا مسلمانان هستند با آنها برخورد بیشتری دارند و در این میان نقطه مشترک‌شان مباحث دینی و صلح ابراهیمی است که دستمایه خوبی برای صهیونیست‌هاست تا در حوزه‌های اخلاقی، دینی، انسانی و رفتاری مانور دهند.

اسماعیلی بیان کرد: معمولاً کشورها در دنیا چند مدل رفتاری دارند؛ قانونی، دینی و انسانی. اما کشوری مانند رژیم صهیونیستی انسانی رفتار می‌کند و انسان‌های زیادی را کشته، بمب اتم دارد، جنگ‌های زیادی علیه کشورهای مختلف انجام داده و ترورهای زیادی در کشورهای دنیا از جمله در ایران انجام داده و به هیچ جا هم پاسخگو هم نیست و از طرفی ایران را به عنوان حامی تروریسم معرفی می‌کند. این نشان می‌دهد آنها صفحه فکری مردم دنیا را تغییر داده‌اند تا علیه ایران شانتاژ رسانه‌ای انجام دهند.

وی ابراز کرد: در حوزه دینی نیز صهیونیست‌ها دینی رفتار نمی‌کنند و در حوزه قانونی هم قانون‌شکن‌تر از اسرائیل در منطقه وجود ندارد و اکثر فتنه‌ها و جنگ‌ها و شکستن مرز هوایی کشورها و مسائلی که آشکار است از سوی اسرائیل رخ می‌دهد و به عبارتی رژیم صهیونیستی عامل شرارت در منطقه است و هر زمان منطقه دچار هرج و مرج شود به نفع اوست و به همین دلیل به خیلی از هرج و مرج‌ها در منطقه دامن می‌زند.

ظرفیت‌های اقتصادی اسرائیل برای پیشبرد پروژه «صلح ابراهیمی»

اسماعیلی درباره اینکه اسرائیل دارای ظرفیت اقتصادی لازم برای پیشبرد این پروژه است، گفت: در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی دنیا ردپایی از صهیونیست‌ها مشاهده می‌شود و این نشان می‌دهد که اینها به همین اندازه توانایی مانور در دنیا را دارند. یکی از عقاید یهودیان این است که دین خود را تبلیغ نمی‌کنند چون اعتقاد دارند آنقدر دین ما نسبت به بقیه برتر است که نیاز به تبلیغ ندارد و گرویدن به دین یهود افتخاری برای آن فرد است که به چنین مرحله‌ای رسیده است. در حوزه اقتصادی نیز آنها دخالت‌های بزرگی در دنیا می‌کنند. اخیرا در یک مقاله به دخالت گسترده صهیونیست‌ها در حوزه ارز دیجیتال و بیت کوین اشاره شده و به شدت به این موضوع ورود کرده‌اند و سرمایه‌گذار‌ی‌های زیادی در این حوزه انجام داده‌اند. بخشی از این بدان خاطر است که وقتی بعداً این حوزه در دنیا فراگیر شد از الان بر آن تسلط پیدا کنند.

نشست جهاد تبیینی با موضوع آسیب‌شناسی توافق صلح ابراهیمی

وی بیان کرد: این تسلط ممکن است از لحاظ عده و نفر زیاد نباشد اما از لحاظ قدرت عمومی و مدیریت دنیا در حوزه‌های اقتصادی و مالی به شدت قابل لمس است و اینها تأثیرگذارترین گروه‌ها حتی بیش از احزاب رسمی آمریکا در انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا هستند. آنها خود را قوم برتر تاریخ می‌دانند و به همین دلیل برتری به تعداد نیست و لذا دین خود را هم تبلیغ نمی‌کنند. با کنار هم گذاشتن این مؤلفه‌ها در کنار یکدیگر به نوع تفکر صهیونیست‌ها و حس برتری‌جویی آنها بر جهان پی خواهیم برد.

نقش رسانه‌ها در ایجاد شناخت مناسب از پیمان «صلح ابراهیمی»

اسماعیلی درباره نقش رسانه‌ها و نخبگان در ایجاد شناخت جدید در منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی و پیمان صلح ابراهیمی برای جلوگیری از فتنه گفت: نکته مهم در این موضوع شناخت‌شناسی نسبت به آن است؛ یعنی ابتدا باید کمی عقب‌تر برویم و ببینیم این اتفاق هست یا نیست و چقدر از آن را می‌شناسیم. در حوزه رسانه درگیر جنگ روایت‌ها و شناخت‌ها هستیم. در حوزه رسانه مفهومی به نام محتوا داریم و این محتواست که تغییر در شناخت ایجاد می‌کند. کسی که تحت تأثیر محتوا قرار می‌گیرد مخاطب است و رسانه هم این محتوا را به مخاطب می‌رساند اما آن کسی که تولید محتوا می‌کند و به عبارتی فرستنده پیام کسی است که تغییر را در انتهای خط انجام می‌دهد.

این کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات اظهار کرد: در مقطع فعلی از محتوا تنها اسمش باقی مانده و به جنگ شبه محتواها نزدیک می‌شویم. شبه محتواها همان محتواهای آمیخته به واقعیت هستند به نحوی که ذهن مخاطب را به نحوی درگیر می‌کند که نتواند واقعیت را از غیر واقعیت تشخیص دهد. عملیاتی که اکنون هم شاهد آن در فضای رسانه‌ای هستیم و اگر الان ترقه‌ای در آسمان تهران منفجر شود اولین کسی که مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد آقای ایدی کوهن و اسرائیلی‌ها هستند.

وی تأکید کرد: صهیونیست‌ها با این اقدامات به ما این پیام را می‌دهند که وارد یک جنگ شناختی مستقیم با ایران شده‌اند و اگر این قدرت ملی در حوزه شناخت و اتحاد داخلی وجود نداشته باشد و معادلات قدرت فرهنگی و تاب‌آوری ما تضعیف شود آنها قطعاً می‌توانند مانورهای بزرگی در این زمینه انجام دهند، لذا باید با این مدل جنگی آنها مقابله کرد و بازی آنها را به هم بریزیم. این اتفاق وقتی میفتد که یک رسانه مدیر و مدبر در حوزه افکار عمومی داشته باشیم.

اسماعیلی با اشاره به رویکرد جدید صدا و سیما در رفع ابهام گفت: چند روز پیش انفجاری در آسمان نطنز رخ داد صداوسیما فوراً زیرنویس و اعلام کرد که این انفجار به خاطر تست سامانه پدافندی بوده است. این ایراد وارد شد چرا اعلام نکردید و بعد این انفجار را انجام دهید اما جواب آن را باید رسانه‌ای‌ها بدهند. جواب این سؤال کاملاً واضح است، هیچگاه در حوزه نظامی این مسائل را از پیش اعلام نمی‌کنند تا میزان آمادگی مشخص شود. اگر این به مردم توضیح داده شود اذهان مدیریت می‌شود و مدیریت اذهان بخش زیادی از مشکل را حل می‌کند. زیرا دانش باعث می‌شود شک ایجاد نشود و این زمینه شایعه‌سازی را از طریق ابهام از بین می‌برد. ارسال این اطلاعات به مردم به مدیریت خوب افکار عمومی کمک می‌کند و باعث می‌شود همانطور که دشمنان آفند می‌کنند ما فقط پدافندی عمل نکنیم بلکه ما هم آفند کنیم. انتظار از رسانه‌ها این است که در این قضایا پای کار بیایند. کار آفندی در حوزه نظامی بر عهده نیروهای مسلح است اما در حوزه رسانه‌ای سربازان آفندی رسانه‌ها هستند که باید به این مسائل ورود پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha