فرهنگ ایثار نیازمند همت همگانی است + فیلم
کد خبر: 4020940
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
رئیس بنیاد شهید در اختتامیه فصل‌واره ایثار:

فرهنگ ایثار نیازمند همت همگانی است + فیلم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه جامعه به فداکاری نیازمند است و جامعه‌ای که در آن فداکاران نباشند جامعه‌ای مرده است، توسعه فرهنگ ایثار را نیازمند همت همگانی دانست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین پایانی اولین فصل‌واره فرهنگی و هنری ایثار عصر امروز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم بیان کرد: توسعه فرهنگ ایثار متعلق به مردم است زیرا هم بازیگران آن مردم هستند و هم کسانی که از این جلوه‌های مختلف ایثارگری برخوردار می‌شوند خود مردم هستند. چه در زمانی که کشور در عرصه‌های نظامی به دفاع نیاز دارد و چه در هر موضوع و حادثه کوچک و بزرگی که در جامعه روزانه درحال اتفاق است مانند موضوع پلاسکو، سیل در آق قلا و کرمان.

وی با بیان اینکه جامعه به فداکاری نیازمند است و جامعه‌ای که در آن فداکاران نباشند، جامعه‌ای مرده است، توسعه فرهنگ ایثار را نیازمند همت همگانی دانست و گفت: لازمه توسعه فرهنگ ایثار، این است که کاملاً میدانی وارد شویم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه مترو یک ظرفیت و بستر فرهنگی دارد و راحت می‌شود از این طریق با مردم گفت‌وگو کرد، ادامه داد: از تشکل‌های و نهادهای مردمی برای ترویج فرهنگ ایثار باید استفاده کرد. همچنین از هنرهای مختلف باید به صورت فردی و جمعی در این راستا بهره برد. سازمان ما به عنوان یک نهاد بسترساز باید هم زمینه‌سازی کند و هم جهت بدهد که این جشنواره وظیفه‌اش همین است.

وی با بیان اینکه امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود، همه کشور وارد این جریان شود، افزود: موضوعات در سطح کلان در حال برنامه‌ریزی است و باید در هر مسجدی چنین برنامه‌هایی را داشته باشیم و بتوانیم نمایشگاهی از این جلوه‌های بزرگ در سراسر کشور در عرصه ملی به نمایش بگذاریم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه برنامه‌های ما در عرصه نمایش ملی و عمومی باید در ظرف صداوسیما و عمومی باشد، ادامه داد: باید به هرخانه نزدیک شویم و در همسایگی آنها قرار بگیریم و این به جز کار مویرگی محله و مسجدمحور امکان ندارد؛ امیدوارم در ادامه کار بتوانیم با پشتیبانی مناسب مالی از حوزه فرهنگی زمینه این کار را فراهم کنیم.

وی بیان کرد: بنیاد شهید به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و باید از ظرفیت‌های سایر نهادهای دولتی، عمومی و مردمی استفا‌ده کرد که لازمه آن، تعریف برنامه‌های مشترک است. باید با تک‌تک دستگاه‌ها و نهادها که می‌توانند در سطح فرهنگ و هنر مستقیم یا غیر مستقیم نقش آفرین باشند، همکاری داشته باشیم.

همچنین عبدالله مرتضوی، دبیر فصل‌واره فرهنگی و هنری ایثار نیز بیان کرد: این برنامه برای اولین بار تشکیل شده است که قرار بود به صورت جشنواره برگزار شود ولی به دلیل استقبال خوبی که از جانب هنرمندان قرار گرفت، به صورت فصل‌‌واره برگزار شد.

وی با بیان اینکه هزار و 200 هنرمند در هفت رشته هنری در این فصل‌واره شرکت کردند که امروز از ۱۱۰ نفر از برگزیدگان تجلیل خواهد شد، اهداف این جشنواره را استفاده از ظرفیت‌های موجود مانند قیام مردم ورامین در 15 خرداد و ۹۳ فرمانده شهید استان تهران دانست.

دبیر فصل‌واره فرهنگی و هنری ایثار ادامه داد: این برنامه در ۱۵ شهرستان و در ۶۰ رشته به اجرا درآمد که توجه آن به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده است.

وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه مراسم امروز، اختتامیه این فصل‌واره است اما این اولین و آخرین فصل‌واره فرهنگی و هنری ایثار نیست بلکه اختتامیه امروز، افتتاحیه دوره‌ بعدی این فصل‌واره است.

در این مراسم از برگزیدگان این فصل‌واره تقدیر و تجلیل شد و در ادامه از پوستر دومین دوره رونمایی شد.

در این مراسم سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدمرتضی حسینی، مدیر کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، سامان خلیلیان، مدیر دفتر تئاتر خیابانی و جمعی برگزیدگان حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha