بودجه 1401 نه رؤیاپردازانه و نه بدبینانه است / احتمال تغییر در اعتبارات قرآنی
کد خبر: 4022262
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
طغیانی در گفت‌وگو با ایکنا:

بودجه 1401 نه رؤیاپردازانه و نه بدبینانه است / احتمال تغییر در اعتبارات قرآنی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت تلاش کرده تا بودجه 1401 را به عدالت نزدیک‌تر کند و بندهای آن را منطبق با واقعیت‌های اقتصادی و شرایط تحریمی تنظیم کند؛ این لایحه نه رؤیاپردازانه نوشته شده و نه بدبینانه، بلکه تمام شرایط اقتصادی را در نظر گرفته است.

مهدی طغیانی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان یکشنبه ۲۱ آذر، با حضور در مجلس شورای اسلامی رسماً لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به عنوان اولین لایحه تنظیمی دولت سیزدهم تقدیم وکلای ملت کرد. بنابر اعلام رئیس‌جمهور، لایحه سی و شش میلیون و سیصد و ده هزار و هفتصد و چهار میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون ریالی(۳۶،۳۱۰،۷۰۴،۶۲۸،۰۰۰،۰۰۰) کل کشور، رشد هشت درصدی را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی رقم خواهد زد. لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال جاری از از معایب و مزایایی بهره می‌برد که در این باره خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی را با مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشته است که در ادامه می‌خوانید.


بیشتر بخوانید:


مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره لایحه بودجه 1401 گفت: دولت تلاش کرده تا این لایحه را به عدالت نزدیک‌تر کند و بندهای آن را منطبق با واقعیت‌های اقتصادی و شرایط تحریمی تنظیم کند. این لایحه نه رؤیاپردازانه نوشته شده و نه بدبینانه، بلکه تمام شرایط اقتصادی را در نظر گرفته است. البته انتقاداتی به آن وارد است، اما در کل لایحه بودجه پیشنهادی قابل قبول است.

رعایت شرط پلکانی در افزایش حقوق و دستمزد

وی با اشاره به نگاه بودجه 1401 به حقوق و دستمزدها اظهار کرد: افزایش حقوق و دستمزد برای سال آینده به‌صورت پلکانی خواهد بود و میانگین این افزایش 10 درصد است، اما آن کسانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، ضریب افزایش حقوق بیشتری شامل حالشان می‌شود که این رقم حتی تا 30 درصد هم برآورد شده است. ولی آن‌هایی که حقوق بالاتری دریافت می‌کنند ضریب افزایش کمتری در فیش حقوقی‌شان اعمال می‌شود و آن‌هایی هم که سقف حقوق که حدود 45 میلیون تومان است را دریافت می‌کنند، افزایش حقوقی برای آنها اعمال نمی‌شود.

ضرورت بررسی لایحه بودجه به صورت موردی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه 1401 را باید به صورت موردی بررسی کرد، افزود: به عنوان مثال برخی ردیف‌های لایحه بودجه 1401 تجمیع یا حتی برخی‌ ردیف‌ها تفکیک شده‌اند. درصورتی‌که در بودجه سال جاری این تفکیک و تجمیع‌ها وجود نداشته است. همین مسئله سبب شده تا به دلیل تجمیع یا تفکیک برخی ردیف‌ها میزان بودجه افزایش یا کاهش پیدا کند.

طغیانی ادامه داد: احتمالاً آن کارشناسی که لایحه بودجه سال آینده را نوشته است، احساس کرده با تجمیع برخی ردیف‌ها مانند ردیف‌های فرهنگی و قرآنی می‌توان کمکی به بهبود وضعیت فرهنگی و فعالیت‌های قرآنی داشت اما باید منتظر پاسخ کمیسیون‌های تخصصی ماند و دید که چقدر نظر کارشناسان می‌تواند صحیح باشد. از آنجاکه لایحه پیشنهادی دولت چکش‌کاری خواهد شد، احتمال تغییر در اعداد و ارقام بودجه و تفکیک ردیف‌های تجمیع‌شده و یا عکس آن وجود دارد.

وی با تأکید بر این مطلب که نقاط ضعف و قوت لایحه بودجه 1401 مدنظر کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار دارد، گفت: نمایندگان نگاه کارشناسانه به این لایحه خواهند داشت و قطعاً آنجایی که نیاز باشد، اعداد و ارقام را بالا و پایین خواهند کرد و اگر نیاز هم نباشد دست به ردیف‌های بودجه نخواهد زد.

انتهای پیام
captcha