ویژگی‌های متفاوت مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) + صوت
کد خبر: 4022328
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

ویژگی‌های متفاوت مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) + صوت

رئیس هیئت داوران پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان به بیان ویژگی‌های متفاوت این دوره از مسابقات در قیاس با ادوار گذشته و نیز سایر مسابقات پرداخت.

مژگان خان‌بابامژگان خان‌بابا، رئیس هیئت داوران پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: با توجه به اینکه دبیر برگزاری این جشنواره یکی از بانوان قرآنی کشور است، نکاتی به نظرم رسید که گفتن آنها خالی از لطف نیست. در پانزدهمین دوره این مسابقات شاهد ثبت‌نام مجموعاً 12 هزار نفر، هفت هزار شرکت‌کننده در بخش بانوان و پنج هزار شرکت‌کننده در بخش آقایان، هستیم. رشد چشمگیر شرکت‌کنندگان، که خانم سمیه حاجعلی، مدیریت دارالقرآن و دبیری این مسابقات را برعهده دارد، حکایت از توانمندی بانوان قرآنی دارد و این نشان می‌دهد که باید عرصه را بیش از پیش به بانوان توانمند قرآنی اختصاص داد.

وی اظهار کرد: ایشان دو ویژگی خوب دارد؛ ویژگی اولشان این است که اعتراض متسابق را به موقع می‌شنود و پیگیر است. رسیدگی و رفع نقص موجب اعتماد بیش از پیش متسابق می‌شود. این بزرگترین امتیاز مسابقات امام علی(ع) در مقایسه با سایر مسابقاتی است که سرپرستی، داوری و نظارت آنها را برعهده داشتم. همچنین برای انتخاب و تعیین اعضای گروه داوری مشورت می‌شود. از داوران باسابقه استفاده کردند و نیز سعی شده است از داورانی که در مسابقات دیگر حضور نیافتند نیز دعوت شود.

رئیس هیئت داوران پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) درباره نحوه برخورد با اعتراضات متسابقان بیان کرد: در هر داوری نقص و اشکالاتی هست. داور معصوم نیست. در این زمینه دو رویکرد هست؛ داور اشتباه می‌کند و صدای متسابق را خاموش می‌کنند و با بی‌اعتنایی از آن رد می‌شوند که این اشتباه است یا اعتراض پذیرفته می‌شود و آن را رفع می‌کنند.

خان‌بابا از انتخابات داوران براساس حضورشان در آزمون طرح ارزیابی داوران سازمان اوقاف به عنوان ابزاری برای دودستگی در میان آنان یاد کرد، گفت: ارزیابی داوران و انتخابات تیم داوری در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) مناسب مهم است. در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از داورانی دعوت شده است که متخصص و باتجربه‌اند. البته وظیفه ناظر مسابقات کم نیست. او باید دقت لازم را به خرج دهد و گزارش دقیقی را تهیه کند و در برابر گزارش ناظر نباید بی‌تفاوت بود. در فرم‌های داوری مسابقات امام علی(ع) دقت لازم وجود دارد و هر اشکالی را تا جایی که در توانمان باشد مرتفع می‌کنیم. بنابر این داورانی انتخاب شده‌اند که در میدان عمل خوش درخشیده‌اند تا اطمینان داشته باشیم که روند قضاوت به درستی پیش می‌رود.

کد

مژگان خان‌بابا متولد سال 1351 در تهران است. او از شش سالگی مشغول آموزش قرآن در رشته قرائت قرآن بوده است و از سال 72 داوری مسابقات قرآن را شروع کرد. در حال حاضر داوری وقف و ابتدای مسابقات یا ناظر فنی و سرپرستی تیم داوران مسابقات قرآن را برعهده می‌گیرد. خان‌بابا دارای مدرک تحصیلی دکتری علوم قرآن و حدیث و نیز مدرس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان علوم قرآن و حدیث انگلیسی‌زبان است.

وی با اشاره به اینکه الفبا و روخوانی قرآن را با آموزش‌های ابتدایی خواهر بزرگترش فراگرفته است، افزود: اساتید خوبی داشته‌ام و زمینه رشدم را در عرصه قرآنی مهیا کردند. خاطرم هست در دبیرستان معلمی به نام لیلی صرافی داشتم. ایشان مشوقم بود و در دبیرستان آموزش صوت و لحن را از ایشان فراگرفتم و سال سوم دبیرستان برای اولین بار به مسابقات کشوری اوقاف و امور خیریه راه یافتم و توانستم رتبه اول رشته قرائت را کسب کنم و این باب ورودم به مسابقات قرآن بود.

خان‌بابا با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسئولان قرآنی به افراد مستعد به ویژه بانوان که زمینه رشد خود را مهیا کرده‌اند، گفت: این افراد با سختی رشد کرده‌اند اما بستر برایشان مهیا نمی‌شود. رشدم را مدیون قرآن و استعدادم هستم. به یاد دارم در خانه پدری‌ام که منزلی ویلایی بود برای اینکه صدایم برای سایر اعضای خانواده مزاحمتی ایجاد نکند، به اتاق کوچکی در زیرزمین می‌رفتم و تمرین می‌کردم تا به این نقطه فعلی رسیدم.

وی درباره اساتیدش گفت: نزد استاد علی‌اکبر حنیفی تلمذ کردم. البته بیشتر به تلاوت‌های قاریان مصری گوش می‌دادم. در ابتدا از استاد مصطفی اسماعیل تقلید می‌کردم و دیگر اساتید گوش می‌کردم تا نکات تجویدی و صوت و لحن را فراگرفتم.

این داور مسابقات در پایان بر بهره‌مندی از ظرفیت بانوان توانمند قرآنی کشور در عرصه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: در حال حاضر مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در دو بخش بانوان و آقایان از سوی یکی از بانوان فعال قرآنی با جدیت اداره می‌شود؛ موضوعی که طی دو سال اخیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به آن بی‌اعتنا بوده است. به پیشنهاد بانوان قرآنی کشور، شورایی از بانوان تشکیل شد تا بانوان امور خود را به دست گیرند. دو جلسه این شورا نیز تشکیل شد، اما با پیگیری دریافتم که گویا خروجی نداشت و این امر به دلیل اختیارات محدود و اعمال نظر‌ها بود.

پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) از ۲۵ آذر با رقابت‌های رشته قرائت تحقیق و ترتیل در بخش بانوان آغاز شد و در ۲۶ و ۲۷ آذر مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های رشته حفظ کل، ۱۰ و ۲۰ جزء در بخش بانوان انجام شد. همچنین رقابت آقایان در مرحله نیمه‌نهایی و نهایی 28 تا 30 آذر در رشته حفظ کل و اجزای 10 و 20 و رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل برگزار شد.

ندا عباسی

انتهای پیام
captcha