گرمای مسابقات سراسری قرآن در نخستین روز زمستان
کد خبر: 4022912
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
رقابتی نفس‌گیر در شب سوم

گرمای مسابقات سراسری قرآن در نخستین روز زمستان

سومین شب مسابقات سراسری قرآن که با اولین شب زمستان همراه بود با رقابت ۱۹ قاری، حافظ و سه گروه هم‌خوانی ادامه پیدا کرد. در این شب شاهد رقابتی فشرده از حافظان کل قرآن کریم بودیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نوبت شامگاهی سومین روز مسابقات سراسری قرآن کریم از ساعت ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با اولین شب زمستان همراه بود که همچون شب‌های گذشته تا حدود ساعت ۲۳ ادامه پیدا کرد.

در این شب شش قاری بر اساس قرعه‌ای که انتخاب کرده‌اند به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند. آیاتی که این افراد تلاوت کردند به فاصله یک نفر مانده به اجرای آنها در اختیارشان قرار گرفت. بر این اساس اولین شرکت‌کننده شب سوم محمد‌حسن موحدی از تهران بود که در رشته قرائت تحقیق به طریق مصباح اجرای خود را آغاز کرد. وی متولد شهریور ۱۳۶۵ و کارشناس ارشد علوم و قرآن و حدیث و مسئول برگزاری مسابقات قرآن استان عبدالعظیم حسنی(ع) است.

محمدحسن موحدی قاری ممتاز کشور، رتبه اول قرائت مسابقات بین‌المللی دانشجویان جهان و همچنین رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در تونس را در کارنامه خود دارد و امشب سوره مبارکه بقره آیات ۷۷ تا 83 را به زیبایی قرائت کرد.

مهرداد اسماعیل‌زاده، نفر دومی بود که روی جایگاه رفت تا در بخش حفظ کل، به سوالات داوران پاسخ دهد. وی با تسلط خاصی به سوال هیئت داوران پاسخ داد.

اسماعیل‌زاده اهل مازندران، متولد شهریور ۱۳۷۰، متاهل و دانشجوی رشته علوم و قرآن و حدیث است. کسب 4 مقام نخست در مسابقات کشوری حفظ قرآن در عرض 6 سال و پرورش بیش از 100 دانش‌آموز و دانشجوی حافظ کل قرآن در مدت 7 سال بخشی از کارنامه قرآنی این حافظ کل قرآن کریم است.

وی از ستاره‌های قرآنی دانشجویی است که قرآن را با شرایط سخت و ممارست فراوان در انبار خوابگاه دانشجویی و در مدت 2 سال حفظ کرد و برخی تصورات و افکاری را که حفظ قرآن حتما باید در اوقات فراغت صورت گیرد، تغییر داد. وی از دوران 2 ساله دانشجویی در مقطع کاردانی و زمان سربازی حداکثر استفاده را برای حفظ و انس با قرآن انجام داد و با برنامه‌ریزی صحیح در دوران تحصیل به موفقیت‌های چشمگیر تحصیلی و رتبه‌های برتر کشوری در زمینه حفظ قرآن دست یافت.

دیگر شرکت‌کننده این مسابقات محمدجواد جابری از تهران بود که وی نیز در رشته ترتیل به طریق مصباح تلاوت خود را از سوره اعراف آیات ۱۶۰ تا ۱۶۳ انجام داد. او متولد چهاردهم شهریور ۱۳۶۲، متأهل و ساکن تهران است که این روزها به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار و در مقطع دکتری در رشته علوم و حدیث در حال تحصیل است. جابری رتبه ممتاز مسابقات کشوری اوقاف سال ۹۶ و چهار رتبه دوم و سه رتبه سوم و همچنین مدرک فوق ممتاز خوشنویسی از مرکز خوشنویسان را در کارنامه خود دارد.

در ادامه اجراهای این شب نوبت به اجرای بهرام شاه‌ویران از آذربایجان غربی رسید. وی در رشته حفظ ۲۰ جز به طریق مصباح تلاوت خود را اجرا کرد و به سوال داوران پاسخ داد. او متولد ۱۴ دی ماه ۶۶ و متأهل است. شغلش آزاد و دارای مدرک فوق لیسانس فیزیک است. شاه‌ویران نفر اول جشنواره ملی دانشجویان در رشته ده جز و نفر سوم جشنواره ملی دانشجویان در رشته حفظ 20 جز را در کارنامه افتخارات قرآنی‌اش دارد.

در رشته حفظ بیست جزء از هر شرکت‌کننده در صحن اصلی یک سوال پرسیده می‌شود در حفظ استقامتی نیز که خارج از سالن اصلی برگزار می‌شود، دو سوال پرسیده می‌شود. این شرکت‌کننده‌ها روز گذشته در سازمان دارالقرآن الکریم حضور یافته و به سوالات استقامتی پاسخ داده‌اند.همچنین شرکت کنندگان رشته حفظ کل قرآن کریم نیز با حضور در سازمان دارالقرآن الکریم به سوالات استقامتی پاسخ داده‌اند.

با توجه به پخش زنده این رقابت‌ها از شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه رادیویی قرآن برای جذابیت شنیداری و بصری قرعه‌های شرکت‌کنندگان به‌صورت یکی در میان در رشته‌های قرائت، ترتیل، همخوانی قرآن و حفظ قرآن برگزار می‌شود.

اجرا‌های گروه ‌هم‌خوانی و همسرایی نصر آذربایجان شرقی بخش دیگری از برنامه رقابت‌های این شب بود. این گروه در سال 1395 تاسیس شده است و توانسته طی این مدت رتبه سوم مسابقات سراسری قرآن کریم را کسب کند.

محمدرسول تکبیری از تهران شرکت‌کننده دیگری بود که در بخش حفظ کل به روی جایگاه رفت و سوالات داوران پاسخ داد. تکبیری متولد ۱۳۷۴ در تهران است که از سال ۱۳۸۶ وارد عرصه حفظ قرآن شد و در مدت ۲ سال کل آیات الهی را حفظ کرد. وی در سال ۹۴ به مرحله نهایی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن راه یافت و موفق به کسب عنوان حافظ ممتاز قرآن کریم شد. 

تکبیری، حائز رتبه ممتاز در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف در زیباکنار رشت و رتبه اول سی‌ویکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور در مشهد و نماینده ایران در مسابقات قرآن سودان و کرواسی را در کارنامه قرآنی خود دارد.

محمدحسین حدادزاده یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نوبت شامگاهی روز سوم مسابقات بود که از استان یزد در مسابقات حضور یافته است. او در رشته قرائت ترتیل به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. وی رتبه اول مسابقات قرآن دانشجویان ایران و رتبه چهارم و پنجم را در دوره‌های قبل را در کارنامه خود دارد.

یوسف جعفر‌زاده، شرکت‌‌کننده رشته قرائت تحقیق از استان هرمزگان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان روز سوم مسابقات بود. وی متولد 1376 و متاهل است. رتبه نخست سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن «مفازا» و رتبه اول دانشجویی مسابقات قرآن را در کارنامه خود دارد.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نوبت شامگاهی روز سوم مسابقات کمیل هادی‌پور بود که از استان مازندران در مسابقات حضور یافته است. او در رشته حفظ بیست جز به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. وی متولد 1376 و متاهل است. هادی‌پور دانشجوی سال آخر پزشکی است و رتبه برتر حفظ مسابقات دانشجویی را در کارنامه خود دارد. وی در این بخش به سوال مهدی عباسی، داور بخش حفظ پاسخ داد.

در ادامه مسابقات این شب نوبت به محسن قاسمی در رشته قرائت تحقیق از استان تهران رسید. او متولد اول اردیبهشت 1366، متاهل و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی است. قاسمی مسئول دارالقرآن وزارت نفت را در کارنامه قرآنی خود دارد. وی سوره مبارکه یونس آیات 26 تا 33 را تلاوت کرد.

رقابت فشرده‌ شب سوم به مجتبی علیرضا‌لو از استان تهران رسید. وی در بخش حفظ کل به سوالات داروان پاسخ داد. با اجرای نماینده استان تهران بخش اول نوبت شامگاهی روز سوم مسابقات به پایان رسید تا شرکت‌کنندگان و داوران استراحت کوتاهی داشته باشند. در این بخش گفت‌وگویی با حسین فردی، قاری ممتاز ایرانی که مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در ایران را در سال 1386 کسب کرد و «جعفر فردی» برادر اوست و مقام دوم مسابقات بین‌المللی مالزی را در رشته قرائت دارد برای حاضران در سالن و بینندگان رسانه‌ای پخش شد.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به خاطراتی از برگزاری مسابقات و حضور در آنها گفت: هیچ کاری بدون زحمت به نتیجه نمی‌رسد و بنده هم ده سال تلاش کردم تا به سطح اول مسابقات رسیدم. بعد از این گفت‌وگو وی تلاوتی را از آیات قرآن اجرا کرد.

بخش دوم مسابقات در نوبت شامگاهی روز سوم با اجرای محمدرضا رضایی از استان مازندران آغاز شد. این شرکت‌کننده در رشته حفظ کل در مسابقات حضور یافت و به سوالات داوران پاسخ داد. وی متولد 1374 و مجرد است. او در کارنامه مسابقات خودش رتبه اول کشوری دانشجویان وزارت علوم، رتبه سوم مسابقات ملی دانشجویان، رتبه دوم مسابقات مدهامتان و رتبه ممتاز مسابقات اوقاف را دارد.  

شرکت‌کننده دیگر در رشته ترتیل روح‌الله آقایی از استان قم بود که به طریق مصباح تلاوت خود را اجرا کرد. وی متولد سال 1361 و متاهل است. آقایی قاری و موذن حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران است. وی تلاوت خود را از آیات سوم تا نهم سوره مبارکه حج تلاوت کرد.

وحید نظریان از استان کرمانشاه شرکت‌کننده دیگر شب سوم مسابقات بود. وی در رشته قرائت تحقیق به تلاوت آیات 19 تا 22 سوره مبارکه نمل پرداخت. نظریان در استانداری کرمانشاه مشغول به کار است و به عنوان مبلغ در کشورهای مختلف حضور پیدا کرده است.

اجرای گروه ‌هم‌خوانی و همسرایی یاسین از استان مازندران بخش دیگری از برنامه‌های شب سوم بود. بعد از این اجرا، عبدالله الله‌وردی‌زاده از استان تهران بر جایگاه حاضر شد تا در بخش حفظ بیست جز قرآن کریم پاسخگوی سوالات داوران باشد. وی فوق لیسانس متالوژی صنعتی دارد و مدرس رشته تجوید و حفظ قرآن است. وی نفر اول حفظ ده جز مسابقات دوجانبه نیروهای مسلح ایران و عمان، نفر دوم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و نفر سوم حفظ ده جز نیروهای مسلح را در کارنامه خود دارد.

شرکت‌کننده دیگر شب سوم مسابقات حمید صفدری از استان خراسان رضوی بود. وی در رشته قرائت تحقیق به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. وی متولد 1369 و دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد است. صفدرزاده رتبه اول مسابقات سراسری قرآن و رتبه چهارم مسابقات قران لیبی را در کارنامه خود دارد. وی آیات 54 تا 58 سوره مبارکه نور را به زیبایی تلاوت کرد.

در ادامه مسابقات این شب نوبت به موسی معتمدی در رشته حفظ کل از استان اصفهان رسید که به سوالات داوران پاسخ داد. وی دانشجوی دکتری فقه و حقوق و رتبه نخست مسابقات بین‌المللی روسیه و همچنین توفیق ذاکری اهل بیت(ع) را در کارنامه خود دارد.

محمدمهدی بیگی شرکت‌کننده دیگر شب سوم مسابقات از تهران بود که در بخش ترتیل آیات 86 تا 91 سوره مبارکه بقره را تلاوت کرد. وی متولد 1379 است و در سال 98 رتبه اول ترتیل کشوری و سال بعد آن رتبه دوم و در مقطع شکوفه‌ها در رشته‌های ترتیل و اذان رتبه اول را در کارنامه خود دارد.

سینا طباخی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نوبت شامگاهی روز سوم مسابقات بود که از استان آذربایجان شرقی در مسابقات حضور یافته است. او در رشته حفظ کل به سوالات داوران به خوبی پاسخ داد. وی معلم و مدرس حفظ قرآن است و رتبه اول حفظ دانشجویان سراسر کشور در سال 99، رتبه عالی حفظ کل در مسابقات اوقاف و رتبه اول مسابقات بین‌المللی حفظ کل در کشور کرواسی را در کارنامه خود دارد.

اجرای گروه ‌هم‌خوانی و همسرایی نورالزهرای استان خوزستان بخش دیگر شب سوم بود. این گروه در سال 1373 تاسیس شده است و در مسابقات آستان قدس، هلال احمر و رادیو قرآن حائز رتبه شده است و در کشورهایی چون عراق، لبنان، سوریه و پاکستان هم اجرای برنامه داشته‌اند.

آخرین شرکت‌کننده شب سوم مسابقات کاظم آذرپیرا از استان خوزستان بود. وی رتبه اول مسابقات بین‌المللی در کشور کرواسی سال 98 را در کارنامه خود دارد. آذرپیرا آیات 84 تا 91 از سوره مبارکه یونس را قرائت کرد.

شب سوم مسابقات با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کرونا شاهد استقبال خوب مردم بود به طوری که بخش وسیعی از صندلی‌های مجاز سالن پر شد؛ هرچند که انتظار می‌رفت حضور مسئولین نیز بیش از این باشد اما همچنان چشم‌ها منتظر حضور پرشورتر مدیران و مسئولان فرهنگی و قرآنی در این مسابقات است.

یادآوری می‌شود، چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تا روز جمعه سوم دی‌ماه ادامه دارد. مراسم اختتامیه این مسابقات و تجلیل از نفرات برتر در همان روز برگزار می‌شود.

 

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha