نهضت مقابله با تحریف و جهاد تبیین؛ دو بال مؤثر در جنگ روایت‌ها / نمره «صفر» تیم رسانه‌ای مذاکرات وین
کد خبر: 4022330
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
کنعانی مقدم بیان کرد:

نهضت مقابله با تحریف و جهاد تبیین؛ دو بال مؤثر در جنگ روایت‌ها / نمره «صفر» تیم رسانه‌ای مذاکرات وین

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت جنگ روایت‌ها در بیانات رهبر معظم انقلاب، گفت: براساس توصیه ایشان، باید از یک سو نهضت مقابله با انحراف در ابعاد عملی، فکری، تاریخی و ایدئولوژیکی شکل بگیرد و از سوی دیگر اقدامات آفندی یا جهاد تبیین را برای مقابله با جنگ روانی دشمن در دستور کار قرار داد.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیر کل حزب سبز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت مسئله جنگ روایت‌ها در فضای تقابلی جبهه استکبار با جمهوری اسلامی ایران گفت: در جنگ روانی به مثابه یکی از ابزارهای دشمن، تاریخ‌سازی و انحراف در افکار و اندیشه‌ها و روایت‌ها نقش اساسی دارد و کاملاً شاهد این مسئله در دهه‌های اخیر هستیم. ابزار رسانه‌ای و فضای مجازی در عین حال که با انحراف و تحریف روایت‌سازی می‌کنند، از طریق تزریق اخبار غلط و شایعات و حمله به اعتقادات و ارزش‌ها به دنبال باورهای یک ملت هستند.

کنعانی مقدم بیان کرد: مسئله دیگر این است که اگر خود ما تاریخ را روایت نکنیم و واقعیت‌ها را به نسل‌های آینده منتقل نکنیم قطعاً دشمن روایت‌های غلط خود را تدوین و تبلیغ می‌کند و هویت ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع تاریخ‌سازانی که تاریخ را به نفع خود روایت و تفسیر می‌کنند به دنبال اهداف شوم خود برای تسلط بر افکار عمومی ملت‌ها هستند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: توصیه مقام معظم رهبری در این باره از یک سو شکل‌گیری نهضت مقابله با انحراف در ابعاد عملی، فکری، تاریخی و ایدئولوژیکی به عنوان یک اقدام سلبی است و از سوی دیگر انجام اقدامات آفندی یا جهاد تبیین برای مقابله با این جنگ روانی است و لازم است در این مسیر اخبار صحیح و درست را تبلیغ و منتشر کنیم که اگر این اقدامات را انجام ندهیم دشمن سنگرهای خودی را یکی پس از دیگری فتح می‌کند و آنگاه افسوس خواهیم خورد که چرا نسل آینده ما واقعیت‌ها را درنیافته و دچار انحراف در افکار شده است.

دستورالعمل قرآن برای جنگ رسانه‌ای

کنعانی مقدم اظهار کرد: آیاتی در قرآن براین موضوع تأکید دارد که دشمن با ابزار رسانه علیه مسلمانان استفاده کند که نمونه آن «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» است که به نوعی اشاره به این دارد که کفار با ابزار سخن یا همان رسانه نور خدا را خاموش کنند که البته ناموفق خواهند بود. همچنین براساس آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» درست است که روایت‌های مختلف را می‌شنویم اما باید بهترین سخن را برگزینیم. از طرفی تعبیر «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَن» بر این دلالت دارد که باید برای مقابله با اقدامات دیگران در زمینه قلب و تحریف حوادث با مجادله احسن برخورد کنیم.

دولتمردان «النَّجاةُ فی الصِّدق» را سرلوحه کار خود قرار دهند

کنعانی مقدم درباره نقش صداقت و شفافیت مسئولان در ارتباط با مردم و رسانه‌ها در تقویت جبهه داخلی در جنگ روایت‌ها گفت: متأسفانه بعضی از سیاستمداران تصور می‌کنند با دروغ گفتن یا نگفتن همه واقعیت‌ها به مردم نجات پیدا می‌کنند در حالی که «النَّجاةُ فی الصِّدق» و این یکی از اصول اخلاقی اسلامی است. خداوند هم کسانی را که وعده صادق می‌دهند حمایت و کمک می‌کند اما در صورتی که مسئولان وعده دروغ دهند و مطالبات کاذب در جامعه ایجاد کنند قطعا خداوند هم یاری نخواهد کرد لذا باید همین سخن امیرالمومنین علی(ع) سرلوحه دولت و مجلس و سایر نهادها باشد و دروغ نگویند و اگر هم نمی‌خواهند همه حقیقت را بگویند بخشی را که تعارضی با منافع و امنیت ملی ندارد، بیان کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: زمانی که امام حسین(ع) به کربلا می‌رفتند عده‌ای از ایشان سؤال می‌کردند که به کجا می‌رویم و چه می‌خواهیم بکنیم و امام حسین(ع) هم می‌فرمودند این مسیری که می‌رویم انتهایش شهادت در راه خداست. بعضی به امام ایراد گرفتند که وقتی شما حقایق را می‌گویید افراد از معرکه فرار می‌کنند که امام حسین(ع) پاسخ دادند امام راستین یک جامعه، شخصی است که نه تنها دروغ نمی‌گوید بلکه حقایقی که مسیر انسان‌ها را مشخص می‌سازد، بیان کند، لذا مردم ما هم باید بدانند که در چه راهی گام برمی‌دارند و اگر بدانند این گام‌ها هزینه‌هایی را دارد، گام‌‌های‌شان استوارتر می‌شود به خاطر اینکه با ایمان راسخ‌تری حرکت می‌کنند.

بی‌توجهی به افکار عمومی؛ ضعف جدی تیم مذاکره‌کننده

کنعانی مقدم درباره صحنه مذاکرات هسته‌ای به منزله یکی از صحنه‌های آشکار جنگ روایت‌ها و رویکرد رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفت: نمره‌ای که به تیم رسانه‌ای مذاکرات می‌دهم «صفر» است، زیرا مردم کشورمان را نسبت به اقدامات انجام‌شده، پیش‌نویس‌های تهیه‌شده و مبادلات و جلسات مختلف اصلاً توجیه نکردند و مردم نمی‌دانند تیم مذاکره‌کننده چه می‌کند و در چه مسیری هستند و به کدام نقطه رسیده‌اند، چون در نهایت همین ملت هستند که باید از این توافقنامه حمایت کنند.

دبیرکل حزب سبز ابراز کرد: حتی خیلی از نخبگان نیز بیشتر اطلاعات خود را از رسانه‌های بیگانه دریافت می‌کنند تا رسانه‌های داخلی و این یک ضعف جدی است و هر چه هم اروپا و آمریکا توافق کنند در نهایت ملت و مجلس باید با آن موافقت کنند و افکارعمومی آن را بپذیرد. به این خاطر عدم توجه به افکار عمومی در داخل یکی از ضعف‌های جدی این مجموعه است.

نداشتن سناریوی رسانه‌ای برای مقابله با جنگ روانی دشمن

کنعانی مقدم مشکل دیگر را نداشتن سناریوی رسانه‌ای برای مقابله با جنگ روانی دشمن دانست و گفت: رسانه‌های ما دچار روزمرگی شده‌اند و بیشتر یک حالت تدافعی در مقابل جنگ روانی دشمن دارند. در حالی که باید یک سناریو در این جنگ روانی علیه اقدامات آمریکا و صهیونیست‌ها داشته باشیم تا در افکار عمومی اثرگذار باشیم و اینگونه نشود که جای طرف «ظالم» و «مظلوم» عوض شود، در حالی که الان رسانه‌های غربی آمریکا را که جلاد بوده و با خروج از برجام بی‌قانونی کرده به عنوان طرفی که اکنون زیرگیوتین قرار گرفته معرفی می‌کنند و ایران را هم طرف زیاده‌خواه مذاکرات نشان می‌دهند.

انتهای پیام
captcha