رقابت نزدیک بانوان قاری برای صدرنشینی
کد خبر: 4023130
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
ایکنا از آخرین روز رقابت‌های بخش بانوان مسابقات اوقاف گزارش می‌دهد

رقابت نزدیک بانوان قاری برای صدرنشینی

در چهارمین روز رقابت بانوان در مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، شاهد هنرنمایی متسابقات رشته قرائت تحقیق بودیم‌.

به گزارش خبرنگار ایکنا، طی چهارمین روز رقابت بانوان در مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن، سوم دی‌ماه، بانوان در رشته قرائت تحقیق با هم به رقابت پرداختند.

این رقابت‌ها از ساعت 9 صبح با اجرای آذرمان صادقی از تهران آغاز شد و سپس به ترتیب نسیبه کرمی پارسا از قم، مرضیه میرزایی‌پور از خراسان رضوی، آسیه دهقان از فارس، عاطفه ناصح از گیلان، مریم سمائی از البرز، معصومه آل‌بوغبیش از خوزستان، غزاله سهیلی‌زاده از البرز، زهرا سهرابی از کرمانشاه و زهرا پورطهماسب از مازندران به اجرای برنامه پرداختند.

قرعه قاریان به فاصله یک نفر مانده به نوبت اجرا با قرارگیری نزد میز مدیر سالن به آنها اعطا می‌شد. برنامه بانوان تا حوالی ساعت ۱۲ ادامه داشت.

آسیه دهقان، شرکت‌کننده ۳۲ ساله از استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا ضمن گلایه از برگزاری مسابقات به صورت حضوری در این شرایط کرونایی و سختی تردد برای متسابقان سایر استان‌ها، گفت: با وجو اینکه سالن نسبتاً بزرگی را برای مسابقات در نظر گرفتتد اما من تهویه مناسبی را نمی‌بینم.

وی درباره سطح قرعه‌ها افزود: قرعه‌ها مساوی نیست، به این معنا که تعداد خط‌های اجرا یکسان بود اما تحریرها و قفلات آیاتی که در نظر گرفته شده بود که نمره‌آور نیز هست، برای برخی از قرعه‌ها، خوب بود، اما برای برخی دیگر، خیر. چه بهتر بود که قرعه‌های مشابه برای قاریان در نظر گرفته می‌شد. اینگونه هم امر قضاوت برای داوران آسان می‌شد و همچنین متسابقان قاری بهتر می‌توانستند یکدیگر را قضاوت کنند. قرآن عین عدالت است و باید عدالت رعایت شود.

این قاری استان فارس درباره تلاوتش گفت: با وجود اینکه دومین بار است که به مرحله کشوری راه پیدا کردم اما از تلاوتم راضی نبودم.

در ادامه مریم سمائی، شرکت‌کننده استان البرز، با تاکید بر اینکه هیچ قرعه‌ای با قرعه دیگر از لحاظ تجویدی و پیاده کردن الحان، یکسان نیست، ادامه داد: حداقل انتظار ما از مسئولان مسابقات ابن بود حال که مسابقات به صورت حضوری برگزار می‌شود به مانند سال‌های گذشته قرعه واحد مشخص می‌کردند که به عدالت نزدیک‌تر می‌بود البته این موضوع را با مسئولان در میان گذاشتم، گفتند از سال‌های آینده انجام می‌شود و امیدواریم این اتفاق را شاهد باشیم‌.

وی که حدود هشت سال از حضورش در مسابقات می‌گذرد و دو سال گذشته نیز حائز رتبه سوم شده است، درباره سطح تلاوت سایر قراء، افزود: در این مرحله قاریان تلاوت‌های قوی از خود ارائه کردند که همه چیز به نظر داوران بستگی دارد.

سمائی درباره برگزاری حضوری مسابقات، گفت: برپایی حضوری مسابقات، صفایی دارد که برگزاری مجازی مسابقات آن نشاط را ندارد.

معصومه آل‌بوغبیش، شرکت‌کننده ۲۱ ساله از خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در مسابقات قرآن سال گذشته که به صورت غیرحضوری برگزار شد، جزو ۱۰ نفر اول بود، گفت: از تلاوت خودم راضی بودم و به نظرم شرایط برای همه قاریان در مجموع یکسان بود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه امسال مسابقات به صورت حضوری برگزار شد، افزود: برگزاری حضوری مسابقات به پیشرفت قاریان و حافظان کمک می‌کند، به طوری که از تلاوت‌های سایر قراء استفاده می‌کنیم و نکات بهتر و بیشتری فرا می‌گیریم که همین زمینه رشد ما را فراهم می‌کند.

در ادامه گزارش روز پایانی رقابت بانوان به سراغ تیم داوری رفتیم. پرنیان عصابخش، داور لحن این دوره از مسابقات گفت: سطح قرائت خوب بود، حافظان در حُسن حفظ، خوب بودند، اما در زمینه صوت و لحن از سطح متوسطی برخوردار بودند و مرتلان هم تقریباً دارای سطح متوسطی بودند.

وی درباره قرعه‌های متسابقان، بیان کرد: با قرعه‌های یکسان در فینال، موافق‌تر بودم، چراکه هم به لحاظ صوت و لحن و تجویدی به عدالت نزدیک‌تر بود. اینکه دلیلشان چه بود با وجود اینکه امسال شاهد برگزاری حضوری مسابقات بودیم و امکان قرنطینه نیز با وجود قرعه‌های یکسان فراهم بود، باید جویا شد.

عصابخش درباره تاثیرگذاری برگزاری مسابقات به صورت مجازی در نحوه داوری‌ها، اظهار کرد: هنگامی که مسابقات به صورت مجازی برگزار می‌شود گاهی با قطعی اینترنت روبرو بودیم که صدا خوب نبود و گاهاً ضعیف بود و در نمره صوت و لحن تاثیرگذار بود.

وی درباره ترکیب تیم داوری، افزود: ترکیب خوبی بود. بهره‌مندی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی در ترکیب تیم داوری می‌تواند در انتقال تجربیات و پرورش داوران زبده اثرگذار باشد. 

در ادامه سیده‌فاطمه میرغیاثی، داور رشته وقف و ابتدا چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن به ایکنا، گفت: سطح مسابقات نسبت به مرحله نیمه نهایی بالاست و سطح وقف و ابتدا متسابقان متوسط رو به بالاست البته در مجموع برخی از شرکت‌کنندگان دارای سطح عالی بودند و برخی نیز لازم بود تا جزئیات را بیشتر بدانند و بر روی مفاهیم بیشتر کار کننند.

وی ادامه داد: دانستن نکات مرتبط با وقف و ابتدای آیات کلام وحی، یکی از بهترین راه‌ها برای تدبر و دقت کردن در الفاظ قرآن است، برای اینکه بدانیم آیات چگونه نازل شده است و چگونه بهم ارتباط پیدا می‌کنند و  قرائت قرآن و درک و فهم مفاهیم را لذت بخش‌تر می‌کند.

میرغیاثی با تاکید بر اینکه قرعه‌ها سخت نبود، اضافه کرد: دیشب که رقابت فینالیست‌های آقایان را می‌دیدم به نظرم قرعه آنها مشکل‌تر بود. البته برای بانوان، برخی از قرعه‌ها راحت بود که بعضا تعجب اعضای هیئت داوران را برانگیخت که چرا این قرعه در مرحله نهایی قرار داده شده که نیازمند دقت بیشتر است.

تذکر به جای ایمان صحاف، سرپرست هیئت داوران به رعایت زمان سه دقیقه فاصله فنی میان شرکت‌کنندگان به منظور حفظ تمرکز داوران برای جمع‌بندی نمرات، بیان احادیث و نکات اخلاقی کتایون درویش، مجری برنامه در باب فضلیت توجه به تلاوت قرآن، حضور کم بانوان در سالن مسابقات با توجه به روز تعطیل و فراغ بال بیشتر برای حضور حداکثری در این جمع قرآنی، برگزاری مسابقات طبق برنامه‌ریزی انجام شده و بدون تاخیر، ابتهال‌خوانی و مداحی دو نفر از بانوان قرآنی در وصف از حضرت مهدی موعود(عج) و حضرت فاطمه(س) موارد قابل ذکر آخرین روز رقابت بانوان بود.

حضور قرآن آموزان دارالقرآن امامزاده عبدالله(ع) شهرری و همچنین دعوت از قاری و حافظان خردسال و نوجوان حاضر در سالن به روی سن و اهدای جوایز به آنها از دیگر بخش‌های برنامه امروز بانوان بود.

یادآوری می‌شود، مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از شامگاه ۲۹ آذرماه پس از مراسم افتتاحیه در بخش آقایان در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شد و تا جمعه، سوم دی‌ماه ادامه داشت و بانوان نیز در نوبت صبح در همان مکان به اجرای برنامه پرداختند.

انتهای پیام
captcha