کد خبر: 4023397
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
یوسف نوری:

معیار نحوه فعالیت مدارس ستاد کروناست

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری امتحانات با توجه به ورود ویروس امیکرون اظهار کرد: حرف ستاد ملی کرونا برای ما حجت است. هرچه اعلام کنند، همان را انجام می‌دهیم.

نوریبه گزارش ایکنا، نشست خبری‌ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، امروز چهارم دی‌ماه، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

نوری به چهار رکن سند تحول بنیادین که شامل خانواده، حکومت، رسانه و نهادها و سازمان‌های غیردولتی است اشاره و بیان کرد: رسانه هر کجا به کمک ارزش‌ها و ضدارزش‌ها آمده است، آن جامعه ارزشمند و یا غیرارزشمند خواهد شد. اگر بخواهیم برای سند تحول بنیادین گفتمان‌سازی کنیم، بی‌شک باید به سراغ رسانه برویم.

وی با تأکید بر اینکه توقع ما از رسانه نباید فرمایشی باشد، بلکه باید واقعی باشد، گفت: رسانه باید ضعف‌ها را منعکس کند تا برای رفع آن چاره‌اندیشی کنیم. رسانه یکی از ارکان فرایند تربیت است. آموزش و پرورش برای اجرای برنامه‌هایش نیازمند عزم ملی است که بخش اعظم آن با کمک رسانه‌ محقق می‌شود.

نوری رابطه نظام آموزش و پرورش با تولید، ارتقای فرهنگ و هنجارهای اجتماعی را مستقیم و با ناهنجاری‌ها و انحراف‌ها یک رابطه معکوس و غیرمستقیم دانست و با طرح این پرسش که سهم ما از تولید ملی چقدر است؟ گفت: باید ساحت‌های ششگانه را مستقر کنیم تا به اهداف عالیه که یکی از آنها کارآفرینی و اشتغال است برسیم. باید از نظام تک ساحتی عبور و به نظام تعلیم و تربیت چندساحتی برسیم. اگر رشته‌های هنرستان‌ها خوب انتخاب شوند مطمئنا تعداد بسیاری جذب بازار کار می‌شوند. سواد چندبعدی بسیار حائز اهمیت است و نظام آموزش و پرورش باید به این سمت هجرت کند.

وی معلم را مهمترین عنصر در پیاده‌سازی تحول بنیادین خواند و اظهار کرد: باید معلم را خوب دید و به او رسیدگی کرد. طبق پژوهش انجام شده، کار مفید معلمان در سال ۸۲ بالاترین کار مفید در میان کارمندان دولت بوده است.

خیران را به سمت مناطق لازم التوجه سوق دهیم

وی با بیان اینکه نقش بخش سوم اقتصاد که اقتصاد وقف، خیریه، داوطلبانه و مردمی است باید جدی دیده شود، گفت: باید خیران را به سمت مناطق لازم التوجه بیشتر سوق دهیم.

وزیر آموزش و پروش درباره مشکلات معلمان خرید خدمات گفت: ساعت خرید خدمات از ۲۴ به ۴۰ ساعت تبدیل شده است. حق الزحمه آن ساعاتشان را می دهیم که به اندازه میانگین ساعت تدریس یک فوق لیسانس آزاد است. بیمه آنها را هم باید کامل بپردازیم و برقرار کنیم که از سوی معاونت حقوقی پیگیری می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال تمام ردیف‌های بودجه به برنامه‌های شاخص‌پذیر بر اساس تحول بنیادین تقسیم شدند که برای اولین بار اتفاق افتاده اظهار کرد: بودجه سال آینده با کلیدواژه سندتحول بنیادین شاخص‌بندی شده و باید به آن برسیم

وی با اشاره به خواسته‌های صنفی فرهنگیان گفت:‌ معلمان خواسته صنفی دارند که ترتیب اثر داده نشده، به همین علت دست به تجمع زدند و نقدشان را مطرح کرده‌اند. حرف های معلمان باید شنیده شود. امشب هم جلسه حضوری و غیرحضوری داریم که مباحث مطرح خواهد شد.

وی تصریح کرد: با وزیر راه، مسکن و شهرسازی رایزنی کردم و گفتند آمادگی اختصاص ۳۰۰ هزار سهمیه مسکن ملی را دارند که درخواست کردیم حتی گروه دانشجومعلمان هم در فهرست مشمولان قرار گیرند. 

معوقات با تأخیر پرداخت می‌شود 

نوری درباره روند پرداخت معوقات و پاداش پایان خدمت بازنشستگان گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۹ پرداخت شده به جز مواردی که مشکل داشته اما مطالبات به کل استان‌ها پرداخت شده است. متأسفانه شرایط بودجه‌ای به گونه‌ای است که با تأخیر پرداخت می‌شود.. درباره اجرای رتبه‌بندی دو مکاتبه جدی با رئیس جمهور داشتم. این موارد جزو وظایف ماست و باید پیگیری کنیم تا انجام شود.

نوری با بیان اینکه خیرین مدرسه‌ساز به اندازه ما اما با کیفیت بهتر و برکت بیشتر در حال مدرسه‌سازی هستند و تاکنون ۱۱۳ هزار مدرسه ساخته‌اند، گفت: در آیین‌نامه مدارس هیئت امنایی آمده است که شهریه‌ای به اجبار برای فوق‌برنامه‌ها دریافت نشود، برای گسترش مدارس هیئت امنایی ابتدا باید این مدارس درست انتخاب شوند همچنین مردم کمک کنند، اما دریافت شهریه اجباری نباشد. قرارگاهی برای ترمیم سندتحول ایجاد می‌کنیم که اینکار را انجام خواهد داد.

معیار نحوه فعالیت مدارس ستاد کروناست

وی به موضوع بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری امتحانات با توجه به ورود ویروس امیکرون اشاره و اظهار کرد: امیکرون کشندگی کم ولی انتشار سریع دارد. نهاد تخصصی این امر وزارت بهداشت است و حرف ستاد ملی کرونا برای ما حجت است. امروز جلسه ستاد ملی کرونا برگزار می‌شود و هرچه اعلام کند همان را انجام می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش از عدم جایگزین فعلی برای برنامه شاد خبر داد و گفت: باید شاد را حمایت و تقویت کنیم. متخصصان برنامه‌ درسی باید ورود کنند. بخشی از خانواده‌ها در شاد حضور می‌زنند و درس را در پیام‌رسان دیگری ادامه می‌دهند. شاد باید غنی و کاربرپسند باشد. جلساتی با حضور متخصصان یادگیری الکترونیک برای تقویت شاد در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha