فعالیت 216 مؤسسه و خانه قرآنی در آذربایجان غربی
کد خبر: 4024250
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

فعالیت 216 مؤسسه و خانه قرآنی در آذربایجان غربی

مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: در این استان، ۱۷۰ موسسه قرآنی وجود دارد که ۹۶ مؤسسه فعال و نیمه‌فعال بوده و از ۲۰۵ خانه قرآنی استان طبق فرم‌های خوداظهاری تنها ۱۲۰ خانه قرآنی فعال هستند.

حجت‌الاسلام حمید رحیم دخت مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربیتوسعه فعالیت‌های قرآنی می‌تواند نقش تأثیرگذاری در سطح جامعه در راستای ترویج و گسترش قرآن کریم داشته باشد و جامعه بشریت تنها با الهام از آموزه‌های قرآن کریم می‌تواند به کمال واقعی انسانیت دست پیدا کند. اقشار فرهیخته جامعه به‌خصوص جامعه روحانیت باید این مهم را در جامعه گسترش دهند و روحانیت و مسئولان به‌عنوان عنصر اصلی مولد فرهنگ در جامعه باید ارزش‌ها و هنجار‌های مبتنی بر دستورات قرآنی را به جامعه تزریق کنند تا جزو فرهنگ عامه مردم درآید.

قرآن چراغ هدایتگر حیات بشری است و انس با قرآن باید از سنین پایین به‌عنوان یکی از بخش‌های اولویت‌دار در نظام آموزشی نهادینه شود، گسترش مسائل اخلاقی و آموزه‌های دینی و قرآنی بهترین ابزار کارآمد مصون‌سازی ارزش‌های اسلامی در جامعه است و در شرایطی که فضای مسموم تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه آگاهانه از سوی استکبار جهانی برای انحراف فرهنگی کشور طراحی شده، می‌توان با اشاعه فرهنگ قرآنی در بین مخاطبان و نهادینه کردن سبک زندگی اخلاقی و اجتماعی در جامعه به‌ویژه در بین جوانان، آنان را در مقابل هجمه‌های دشمن بیمه کرد و با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن، ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی یک ضرورت و نیاز مبرم جامعه است.

ایکنای آذربایجان غربی در مورد اهمیت ترویج و توسعه قرآن در جامعه با حجت‌الاسلام حمید رحیم‌دخت، مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی، گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا_ چه تعداد مراکز قرآنی و دارالقرآن‌های فعال در آذربایجان‌غربی وجود دارد؟

در آذربایجان‌غربی ۱۷۰ مؤسسه قرآنی وجود دارد که ۹۶ مؤسسه فعال و نیمه‌فعال بوده و از ۲۰۵ خانه قرآنی استان طبق فرم‌های خوداظهاری تنها ۱۲۰ خانه قرآنی فعال هستند و تا پایان سال‌ جاری برای حدود ۲۰ خانه و مؤسسه قرآنی نیز مجوز فعالیت صادر خواهد شد.

هدف از فعالیت مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآنی نشر و توسعه قرآن و اعتلای فرهنگ قرآنی بوده که به کمک مؤسسات این مهم سرعت بیشتری می‌گیرد و جلسات خانگی قرآن نیز برای تحقق این هدف راه‌اندازی شده و سعی می‌شود آن‌ها را بیش از پیش تحت پوشش و حمایت قرار دهیم.

در قالب طرح نورالثقلین ۱۲ نفر از اساتید قرآنی به دوره‌ آموزشی مشهد مقدس اعزام شدند تا پس از سپری کردن آموزش‌های لازم به اساتید جلسات خانگی تبدیل شده و در جهت نشرو توسعه قرآن در استان فعالیت کنند. مؤسسات ماهیت حقوقی دارند و می‌توانند با سایر ادارات و ارگان‌ها در تعامل بوده و تفاهم‌نامه منعقد کنند تا در اشاعه و تزریق قرآن و فرهنگ قرآنی در جامعه گام مؤثری بردارند. 

ایکنا_ در ایام کرونا مؤسسات قرآنی با چه مشکلاتی مواجه شدند؟

در مباحث ترویج قرآن با مشکلات مادی مواجه هستیم ولی در ایام کرونا برخی از مؤسسات به خاطر تعطیلی و استیجاری بودن محل آموزش و عدم توانایی در پرداخت اجاره‌بها کاملا متضرر شدند و فعالیت‌هایشان کاهش پیدا کرد، اما برخی دیگر از مؤسسات فعالیت‌های خود را به‌صورت مجازی ادامه دادند؛ با این حال استقبال در این مدت از مباحث قرآنی کم شد زیرا کیفیت کلاس‌های حضوری به‌ مراتب از کلاس‌های آنلاین بیشتر است.

ایکنا_ رسانه‎ها و فضای مجازی در توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی چه تأثیری دارند؟

نقش رسانه‌ها و فضای مجازی در توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی بسیار مهم و تأثیرگذار است و نباید این امر مهم را منکر شد، فضای مجازی در حال حاضر به فضای حقیقی و فرصت بسیار خوبی تبدیل شده و افرادی که دلسوز امر ترویج و اشاعه فرهنگ اسلامی و قرآنی هستند می‌توانند با افزایش فعالیت‌های خود در فضای مجازی و با همکاری رسانه‌ها در جهت تبلیغ، گسترش، افزایش روحیه انگیزشی آحاد جامعه و جلب آن‌ها به سمت قرآن تأثیر فراوانی داشته باشند.

ایکنا_ مؤسسات قرآنی چگونه می‌توانند با فعالیت خود در فضای مجازی برخی از مشکلات را برطرف کنند؟

با برنامه‌ریزی و تلاش و زحمات فراوان با تولید محتواهای مفید و ارزشمند و بهره‌گیری از مطالب به‌روز و دغدغه‌های جامعه می‌توانند در فضای مجازی فعالیت‌های خود و ارتباط با جامعه مخاطب را تقویت کنند، همان‌گونه که برخی از مؤسسات استان در ایام قرنطینه و کرونایی در مباحث آموزش قرآنی تلاش فراوانی انجام دادند و به صورت بسیار شایسته و خوب ورود پیدا کرده و پیشرفت قابل توجهی داشتند و اکنون نیز با اینکه برخی از کلاس حضوری شدند با این حال فعالیت‌های فضای مجازی را ادامه می‌دهند. کرونا تهدید بود که طبق فرمایش سردار سلیمانی «فرصتی که در تهدیدها است در خود فرصت نیست» به فرصت تبدیل شد.

ایکنا_ مسئولان چگونه می‌توانند در جهت رفع مشکلات مؤسسات تلاش کنند؟

مسئولان و افرادی که به نوعی با امر قرآنی در ارتباط هستند می‌توانند به روش‌های مختلف در جهت رفع مشکلات مؤسسات قرآنی گام‌های مثبت و نتیجه‌بخشی بردارند. به‌طور مثال برخی از مؤسسات با مشکل پرداخت اجاره‌بها مواجه هستند و مسئولان سازمان‌های مرتبط می‌توانند با هم‌افزایی هم‌فکری موانع را رفع کرده و مؤسسات را مسجدمحور کنند یعنی به‌طور  استیجاری، مؤسسات را در مساجد مستقر کنند و یکی دیگر از راه‌های کمک به مؤسسات کاهش و برخورد با موازی‌کاری است یعنی از طرح و برنامه‌های خوبی که توسط افراد خلاق مؤسسات مطرح می‌شود استقبال و حمایت کرده و با جهت‌دهی و حمایت‌ از مؤسسات، مشکلات آن‌ها را برطرف کرد.

ایکنا_ فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی تا پایان سال چیست؟

برگزاری محافل انس با قرآن، مسابقه قرآن و عترت، چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت از جمله برنامه‌های امسال بوده و تا پایان سال بیش از ۲۰ محفل انس با قرآن در سراسر استان آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود.

گفت‌وگو: الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha