واکسن به خاطر مسری‌ بودن کرونا اجباری است/ استقبال مراجع از واکسن
کد خبر: 4024567
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
رئیس بیمارستان علوم پزشکی قم:

واکسن به خاطر مسری‌ بودن کرونا اجباری است/ استقبال مراجع از واکسن

محمدرضا قدیر، رئیس بیمارستان علوم پزشکی قم با بیان اینکه ملاک ما در زدن واکسن باید نظر رهبری و مراجع باشد،گفت: ما هیچ کس را مجبور به زدن واکسن نمی‌کنیم، ولی ما در قبال بیماری‌های مسری که ممکن است دیگران به آن مبتلا شوند مسئول هستیم.

محمدرضا قدیربه گزارش ایکنا، محمدرضا قدیر، رئیس بیمارستان علوم پزشکی قم، هشتم دی ماه در نشست علمی «واکاوی فقهی واکسن کرونا» که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به پیدایش کرونا، گفت: سلامت بحثی نیست که ما با آن مماشات داشته باشیم، به همین دلیل از ابتدا عزم نظام برای مقابله با آن به کار گرفته شد و هزینه‌های زیادی هم پرداخت شد.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی در مجموع و حوزه سلامت قم بعد از گذشت دو سال از کرونا موفق بیرون آمدند. پیک پنجم دلتا که آمد انتظار ما این بود که همانند هند شود ولی در ایران کسی پشت در بسته بیمارستان نماند. روزی بود که ما 500 میلیون تومان پول اکسیژن و دارو می‌دادیم، هر بیمارستان 20 درصد ظرفیت تنفسی داشت و دوره بسیار سختی بر ما گذشت ولی یکی از علل اصلی ثبات نسبی امروز، واکسیناسیون است و سه ماه است که شاهد افزایش بیمار نیستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: ویروس امیکرون، 30 درصد جهش داشته است. در بدو امر نگران بودیم واکسن‌گریز باشد ولی اینطور نیست، هر چند ابتلای آن چند برابر دلتا است ولی مرگ و میر آن کم است، لذا ممکن است یک دفعه کل کشور را در بر بگیرد همانطور که در انگلیس فراگیر شده است.

قدیر اظهار کرد: جهان بعد از دو سال هنوز نتوانسته این ویروس را کنترل کند، چون قسمتی از آن شبیه اچ آی وی، قسمتی شبیه آنفولانزا و سارس و ... است؛ بسیار هوشمند است به خصوص اگر ما هوشمندی خود را از دست بدهیم. واکسینه کردن و ماسک‌ زدن هم دو بال اصلی کنترل آن است.

استقبال مراجع از واکسن کرونا

وی با بیان اینکه امروز، 72 درصد مردم دوز اول واکسن را زده‌اند، 58 درصد دوز دوم و  69هزار نفر هم دوز سوم را زده‌‍‌اند و روزانه در قم بیش از 5 هزار نفر تزریق داریم، اضافه کرد: الان مراجع دینی همگی واکسن زده‌اند، آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، جوادی آملی، گرامی و ... دو دوز واکسن خود را زده‌اند. وقتی ما می‌گوییم مقلد هستیم باید در تمام عرصه‌ها مقلد باشیم. از یکی از این افراد مخالف واکسن پرسیدم مقلد کی هستید، گفت حضرت آقا، عرض کردم ایشان تنها در حسینیه خود مراسم می‌گیرد و واکسن زده‌اند.

قدیر تصریح کرد: ما به خاطر رواج واکسن، در پیک پنجم حتی یک بستری از کادر درمان نداشتیم، و کسی بیماری سخت نگرفته است. در سبد واکسیناسیون ما هم همه واکسن‌ها هست. در طول صد روز صد میلیون واکسن وارد شد و ما جزء کشورهای پیشرو هستیم و تهیه این مقدار واکسن، از افتخارات این دولت است. واکسن‌های ایرانی هم بسیار خوب هستند و مراکز واکسیناسیون هم در دسترس همگی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: الان روسیه روزانه هزار کشته دارد و میزان واکسیناسیون 42 درصد است، ولی در ایران 88 درصد دوز اول و بیش از 70 درصد دوز دوم را زدند. کارشناسان می‌گفتند در قم بعید است بیش از 50 درصد واکسن بزنند ولی الان 72 درصد زده‌اند. قم سومین استان کشور در تزریق واکسن است و تلاش  بر این است که بالای 80 درصد واکسن زده شود.

وی با توصیه جدی و تاکید بر زدن واکسن و به خصوص دوزهای دوم و سوم تصریح کرد: ما دقیق‌ترین آمار را در دنیا داریم و میزان بستری‌ها را دقیقا اعلام می‌کنیم و یک شبکه و فرایند دقیق وجود دارد.

جولان غیر منصفانه رسانه‌های معاند

قدیر در پاسخ به این پرسش که مقام معظم رهبری فرمودند که واردات دو واکسن ممنوع است ولی امروز وارد شده است، گفت: همه واکسن‌ها با تصویب ستاد ملی کرونا به ریاست جمهوری و موافقت رهبری وارد شده است و میزان عوارض این واکسن‌ها هم بسیار کم است. پنج ماه قبل در شبکه‌های ضد انقلاب گفتند حاکمیت ایران بی‌کفایت است چون واکسن نمی‌زند الان که 80 درصد واکسن زدیم می‌گویند واکسن آنها آب مقطر است و شبهه ایجاد می‌کنند، لذا ملاک ما سخنان رهبری و مراجع و میزان کارآمدی واکسن است و نه شبکه‌های معاند.

وی در پاسخ به این پرسش که افرادی واکسن زدند و فوت کردند، اضافه کرد: روزانه صد هزار نفر در انگلیس مبتلا به امیکرون می‌شوند، ولی مرگ و میر آنها کم است و اکثرا کسانی که واکسن نزده‌اند مرده‌اند. همچنین هر مرگ و میری بعد از زدن واکسن را نباید به واکسن نسبت دهیم بلکه عوامل دیگر هم باعث مرگ افراد می‌شود.

قدیر بیان کرد: تولید واکسن 15 تا 20 سال طول می‌کشد ولی چون شرایط اضطراری است واکسن‌ها مجوز استفاده اضطراری گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کسی حق دارد واکسن را اجباری کند، گفت: ما هیچ کس را مجبور به زدن واکسن نمی‌کنیم، ولی در قبال بیماری‌های مسری که ممکن است دیگران به آن مبتلا شوند ما مسئول هستیم، به همین دلیل، کسی که اچ آی وی و کرونا دارد و در جمعی برود و صدای آن را در نیاورد جرم است. ستاد ملی کرونا واکسن را اجباری نکرده ولی در مورد امیکرون، ابتلای انفرادی وجود ندارد و یک خانواده و اداره را می‌تواند مبتلا کند واگر محدودیت هوشمند ایجاد شده به خاطر نگاه جمعی آن است.

انتهای پیام
captcha