هجدهمین گردهمایی مروجان درس‌هایی از قرآن برگزار شد
کد خبر: 4024887
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

هجدهمین گردهمایی مروجان درس‌هایی از قرآن برگزار شد

هجدهمین گردهمایی مروجان درس‌هایی از قرآن با حضور رؤسا و کارشناسان قرآن ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش ایکنا، هجدهمین گردهمایی دور روزه مروجان درس‌هایی از قرآن در مشهد با حضور رؤسا و کارشناسان قرآن ادارت کل آموزش و پرورش استان‌ها و مدیرکل عترت و نماز وزارت آموزش پرورش برگزار شد.

حجت‌الاسلام موحدی‌نژاد، مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در  ابتدای این  گردهمایی در سخنانی کوتاهی گزارشی از  بیست  و نهمین  مسابقه درس‌هایی از  قرآن در فضای  مجازی را  ارائه داد وی با اشاره به بستر  اجرای  این مسابقه در آموزش و پرورش گفت: ما تابع مقررات و  قوانین این وزارتخانه  هستیم.

مهمان ویژه این گردهمایی باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز  وزارت  آموزش و پرورش بود. وی در  سخنان  خود  با  توجه  به  مقبولیت و اثرپذیری درس‌هایی از  قرآن بین  خانواده‌ها و دانش‌آموزان گفت: با  توجه به سی سال اجرای مسابقه درس‌هایی از قرآن در مدارس و پرمخاطب بودن این برنامه باید علاوه بر درس‌هایی از قرآن از کلیپ‌ها، سخنرانی‌ها و ... حجت‌الاسلام قرائتی در فضای مجازی که مخاطبان آن از تلویزیون هم بیشتر است، بیشتر و بهتر استفاده کرد.

در بخشی دیگر از این گردهمایی عزتی، رئیس اداره قرآن، عترت و قرآن با ارائه آماری از مراجع رسمی کشور، در خصوص مسائل و مشکلات موجود توضیحاتی داد، سپس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری به راهبردهایی مانند امیدآفرینی، هدفمندسازی و برنامه محورسازی اشاره کرد و برای هر یک راهکارهایی پیشنهاد داد. همچنین به نقش مروجین و فرهنگ‌سازان عرصه تربیت اشاره و تأکید کرد که درس‌هایی از قرآن یکی از این فرصت‌هاست.

در ادامه چند نفر از مروجان درس‌هایی از قرآن به نمایندگی از سایر مروجان، پیشنهادات و راهکارهای عملی برای ارتقای انگیزه دانش‌آموزان و توسعه آن ارائه دادند و موارد زیر مطرح شد؛

1- تنوع در ارائه محتوا با توجه به سلیقه و نیاز دانش‌آموزان

2- تقویت سامانه آزمون آنلاین مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی

3- ارسال به موقع لوح تقدیر دانش‌آموزان قبل از تیرماه و درج عنوان رتبه اول در آن

4- حتی‌المقدور برای همه دانش‌آموزان قبول شده در آزمون لوح تقدیر  صادر شود

5- برای مجریان مسابقه در مدارس هم لوح تقدیر صادر شود.

6- تولید و پخش نماهنگ، تیزر و ... از شبکه‌های مختلف سیما برای اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان و افزایش انگیزه آنان در شرکت در مسابقه

7- بازبخش برنامه درس‌هایی از قرآن در شبکه‌های مختلف به ویژه شبکه امید که مخاطب آن نوجوانان و جوانان هستند.

8- برای همکاران فرهنگی نیز مسابقه درس‌های از قرآن برگزار شود.

9-  با توجه به شرایط کنونی جامعه و دانش‌آموزان که وقت زیادی را در فضای مجازی صرف می‌‌کنند از روش‌های ستنی کمتر استفاده شود و به فناوری روز برنامه توجه شود.

10-  برای تعامل و مشارکت دانش‌آموزان در اجرای فرایند مسابقه  سازوکارهای عملی پیش‌بینی شود. 

در ادامه آقابابایی، معاون مؤسسه به تشریح چگونگی برگزاری مسابقه در سی‌امین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن در فضای مجازی از طریق سامانه آزمون آنلاین مؤسسه و اپلیکیشن سراج منیر که ویژه مؤسسه است، پرداخت. در این گردهمایی همچنین محمدعلی خواجه‌پیری از پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشور و قماشچی، عضو هیئت مدیره مؤسسه به بیان تجربه‌ها و خاطرات قرآنی خود پرداختند.

در خاتمه گردهمایی، حجت‌الاسلام موحدی‌نژاد، مدیر مؤسسه با تأکید بر اینکه کار مؤسسه مثل یک اتاق در آموزش و پرورش است و به گفته اکثر مروجان و معاونان پرورشی، درس‌هایی از قرآن، مکمل برنامه و فعالیت‌های پرورشی مدارس است.

وی بر استفاده از فضای مجازی تأکید کرد و گفت که  قبل از شرایط کرونایی ما به دنبال استفاده از فضای مجازی بودیم چون تأکید مقام  معظم رهبری است. 

موحدی‌نژاد با توجه به اینکه امسال سی‌امین سال برنامه درس‌هایی از قرآن در آموزش و پرورش است، با نگاه آماری به مخاطبان برنامه گفت: هر سال حدود سه میلیون تحت پوشش برنامه قرار می‌گیرند، اگر فقط یک میلیون نفر را در سال حساب کنیم، در هر سال 52 برنامه می‌توان گفت میلیون‌ها نفر مخاطب این برنامه بودند که قابل تأمل است.

وی در پایان صبحت‌های خود با جمع‌بندی پیشنهادات و راهکارهای عملی ارائه شده توسط مروجان گفت: هر یک از این موارد مطرح شده در شورای کارشناسی مؤسسه ارائه می‌شود و برای عملیاتی کردن و حتی اجرای آزمایشی آن سازوکارهای آن پیش‌بینی و پس از تایید آموزش و پرورش و مروجان استان‌ها اقدام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha