آیین سنتی «کُتل‌کُو» در دلفان برگزار می‏‌شود
کد خبر: 4025401
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
به مناسبت سالگرد شهید سلیمانی؛

آیین سنتی «کُتل‌کُو» در دلفان برگزار می‏‌شود

رئیس ارشاد دلفان از برگزاری آیین سنتی «کُتل‌کُو» و سوگواره «مور و مویه» به‌مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با حضور هنرمندان این آوای باستانی در دلفان خبر داد.

یوسف نوری‌زاده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان یوسف نوری‌زاده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی آئین سنتی «کُتل‌کُو» و سوگواره  «مور و مویه» را با حضور هنرمندان این آوای باستانی در دلفان برگزار می‎کند.

وی افزود: این برنامه دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه ساعت سه عصر با حضور مورخوانان استان لرستان در سالن انتظار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان واقع در دلفان خیابان ساحلی پشت دبیرستان امام خمینی(ره) این شهرستان برگزار می‏‌شود.

نوری‌زاده در ادامه در رابطه با نحوه اجرای آیین سنتی «کتل‌کو»، اظهار کرد: در لرستان رسم بود که هر وقت یک بزرگ و عزیزی فوت می‎شد اسبی را سیاهپوش می‎کردند و اگر آن شخص فوت‌شده اسلحه یا چیز باارزشی داشت آن‌را به‌صورت برعکس روی اسب آویزان می‎کردند و شرکت‌کنندگان در مراسم به عزاداری و مویه‌خوانی می‎پرداختند که با توجه به اینکه این روش در محیط باز باید انجام بگیرد و استفاده از اسب نیز الزامی است لذا ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان از شیوه عَلَم برای برگزاری آیین سنتی «کتل‌کو» استفاده می‏‌کند.

وی افزود: در این شیوه، دو عَلَم را سیاه‌پوش می‎کنند و عکس فرد متوفی را وسط آن علم‌ها نصب می‎کنند و هفت نفر از ریش‌سفیدان و بزرگان طایفه لباس‎های سیاه بلندی که به آن «داور» گفته می‎شود را از گردن بر تن کرده که این لباس سیاه تا زانوی این افراد را از پشت و جلو می‎پوشاند و این هفت نفر در گوشه‌ای می‎ایستند و مردم شرکت‌کننده در مراسم با صدای ساز چمرانه همراه با نظم خاصی به طرف آن افراد سیاه‌پوش می‎روند و با گفتن فاتحه و تسلیت وارد مجلس می‎شوند.

نوری‌زاده در خاتمه گفت: در بخش بانوان نیز هفت نفر از بانوان با بر تن کردن لباس‌های سیاه به‌عنوان صاحب عزا در گوشه‌ای می‎ایستند و بانوان شرکت‌کننده در مراسم نیز با ساز چمری به آن بانوان سیاه‌پوش نزدیک و با شیون و سینه‌زنی و عرض تسلیت وارد مجلس می‎شوند.

انتهای پیام
captcha