فساد با بودجه عدالت‌محور ریشه‌کن می‌شود / ضربه مهلک بهره مرکب به تولید
کد خبر: 4025771
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
توتونچیان در گفت‌وگو با ایکنا:

فساد با بودجه عدالت‌محور ریشه‌کن می‌شود / ضربه مهلک بهره مرکب به تولید

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه اگر بودجه 1401 منطبق با عدالت تنظیم شود، می‌توان امیدوار بود که ریشه فساد در کشور خشکانده شود، گفت: متأسفانه در بودجه 1401 اصلاً صحبتی درباره حذف ربا به میان نیامده و حتی به فکر آن هم نیفتاده‌اند، درصورتی‌که همه ما می‌دانیم ربا نقطه مقابل عدالت است.

ایرج توتونچیان

ایرج توتونچیان، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه الزهرا(س)، معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی و یکی از طراحان قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۱۳۶۲ در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با انتقاد از شیوه تنظیم لایحه بودجه 1401 گفت: آنچه‌که به‌عنوان بودجه تنظیم شده با روح عدالت خیلی هم‌خوانی ندارد. رئیس جمهور محترم قول داده بودند برای هر برنامه‌ای که آن را پیگیری می‌کند با پیوست عدالت همراه باشد. بودجه 1401 وقتی به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد باید منجر به اجرای مقوله عدالت باشد؛ بودجه مهمترین سندی است که باید به دقت تنظیم و تصویب شود، زیرا ارتباط مستقیم با مفهوم عدالت دارد.

عدالت یک مفهوم ساده نیست

وی با بیان اینکه عدالت یک مفهوم و پدیده ساده نیست، اظهار کرد: متأسفانه در بودجه 1401 اصلاً صحبتی درباره حذف ربا به میان نیامده و حتی به فکر آن هم نیفتاده‌اند، درصورتی‌که همه ما می‌دانیم ربا نقطه مقابل عدالت است و با وجود ربا نمی‌توان از عدالت سخن به میان آورد. بانک‌های کشور با نرخ بهره‌های سرسام‌آور گرفتاری‌هایی را برای مردم به بار آورده‌اند که زبان از بیان یکایک آنها عاجز است. تا زمانی‌که ربا در سیستم بانکی کشور وجود دارد اشتغال‌زایی در پایین‌ترین سطح خود قرار خواهد گرفت، باعث ایجاد تورم و رکود می‌شود، کسری بودجه تشدید می‌شود و ده‌ها مشکل دیگر که گریبان اقتصاد کشور را می‌گیرد.

اساس اقتصاد ایران؛ مبتنی بر نگاه سرمایه‌داری

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) با ابراز تأسف از اینکه اساس اقتصاد ایران مبتنی بر نگاه سرمایه‌داری است، اظهار کرد: اگر آقای رئیسی به‌دنبال بودجه عدالت‌‎محور است، باید در کنار حذف ربا برای حذف نگاه سرمایه‌داری هم تلاش کند. تا به امروز کوچک‌ترین صحبت و تصمیم جدی از دولت سیزدهم برای حذف بانکداری ربوی انجام نشده و اگر هم بوده بسیار مختصر و گذرا مطرح شده است.

توتونچیان بر این نکته تأکید کرد که دولت آقای رئیسی اقتصادی را تحویل گرفته که در مرحله سقوط قرار گرفته است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که رئیس دولت سیزدهم در کوتاه‌مدت کار خاصی برای حل مشکلات مذکور انجام دهند، ولی یک پرسش مهم از دولت فعلی وجود دارد و آن پرسش این است که لایحه بودجه 1401 را چه کسی تنظیم کرده است؟ و چه نیتی و چه دیدی به بودجه سال آینده داشته است؟

ردپای پیروان مکتب نیاوران در لایحه بودجه 1401

وی افزود: به باور من کارمندان و مسئولان سازمان برنامه و بودجه همان کسانی هستند که در دولت آقای روحانی هم مشغول کار بودند و فعلاً هم بازنشسته نشده‌اند. این افراد صاحبان مکتب فکری نیاوران هستند که شدیداً به اقتصاد لیبرالی و اجرای سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول اعتقاد دارند و همین‌ها بودجه 1401 را تدوین و نوشته‌اند. من با رئیس سازمان برنامه و بودجه کاری ندارم اما آن کسانی‌که با وی همکاری می‌کنند از قدیمی‌ها هستند که در هشت دوره متوالی آموزش دیده‌اند که اقتصاد کشور را تخریب کنند و لایحه بودجه 1401 هم اثرات این آموزش‌ها تجلی پیدا کرده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه باید هوشیار باشد و این افراد را از تصمیم‌گیری و فرآیند نگارش بودجه کنار بگذارد و افراد واقعاً دلسوز و معتقد به اقتصاد بدون ربا را به‌کار بگیرد.

معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی با زیان‌بار خواندن نرخ بهره مرکب و عادت بانک‌ها به دریافت چنین بهره‌ای گفت: بهره مرکب سبب شده تا واحدهای تولیدی با مشکلات بسیاری مواجه شوند و در نتیجه به فعالیت این کسب‌وکارها بعد از مدتی به تعطیلی کشانده شود و گاهی اوقات هم بانک‌ها واحدهای تولیدی را تصاحب می‌کنند. اگر دولت آقای رئیسی لایحه بودجه 1401 را منطبق با عدالت تنظیم کند، می‌توان امیدوار بود که ریشه فساد در کشور خشکانده شود و به وضعیت نظام بانکی کشور هم سروسامان داد.

توتونچیان با بیان این مطلب که در دولت کسانی فعالیت دارند که نمی‌خواهند دولت سیزدهم به سمت اجرای عدالت پیش برود، تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به خوبی بر عدالت‌محور نبودن لایحه بودجه 1401 تأکید کرده‌اند؛ طوری‌که یکی از شهرها حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارد اما در جای دیگر بودجه کلانی تخصیص داده می‌شود. انتظار ما از دولت سیزدهم این بود که در نخستین حرکت خود، گام‌های جدی و استواری بردارد. اگر دولت در همین ابتدا گام‌های سست بردارد در سال‌های آینده هم گام‌هایش سست خواهد بود و لیبرال‌های نیاورانی در تصمیم‌گیری‌های دولت تأثیرگذار خواهند بود.

وی ادامه داد: برای انجام کارهای مهم نیازمند افراد بزرگ، باقدرت، توانمند و با جسارت هستیم. اگر امام راحل از جسارت و دانایی برخوردار نبود شاید 100 هزار سال دیگر هم انقلابی در ایران صورت نمی‌گرفت. متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی در هیچ‌یک از دستگاه‌ها چنین فردی با این خصوصیات وجود نداشته‌اند. به خصوص اینکه در دولت آقای روحانی اجازه رشد و شکوفایی افرادی که در حوزه اقتصاد اسلامی مهارت داشتند، داده نشد و همایش‌ها و سمینارهایی که از سوی بانک مرکزی در حوزه بانکداری اسلامی برگزار می‌شد، بیشتر جنبه نمایشی داشت.

کلاه شرعی بانک‌ها در توجیه دریافت بهره مرکب

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) در بخش دیگری از این گفت‌وگو بهره مرکب را تقبیح کرد و گفت: واژه سود مرکب غیرصحیح است و باید به جای آن از بهره مرکب استفاده کرد. سود مرکب حیله نظام بانکی کشور برای فریب دادن مردم است و حتی بانک‌های کشور نعوذبالله می‌خواهند خدا را هم فریب دهند و به همین خاطر می‌گویند بهره مرکب نیست، این سود مرکب است! بانک‌ها از این شیطنت‌ها زیاد انجام داده‌اند.

توتونچیان به نقش بانک‌های خصوصی در بی‌توجهی به هشدارها نسبت به عوارض دریافت بهره مرکب عنوان کرد: ای کاش مجوز تأسیس بانک خصوصی هرگز صادر نمی‌شد. بانک‌های خصوصی صد درجه خطرناک‌تر از آقایان نیاورانی هستند و آن‌قدر در ایجاد آشوب مهارت دارند که قدرت به سقوط کشاندن کشور را دارند.

انتهای پیام
captcha