تأکید بر تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر شیعیان در پارلمان عراق
کد خبر: 4027072
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

تأکید بر تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر شیعیان در پارلمان عراق

گروه‌های شیعی عضو ستاد هماهنگی که شامل گروه‌های نزدیک به الحشد الشعبی است، ضمن تأکید بر یکپارچگی و اتحاد میان خود برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق از جریان صدر برای پیوستن به این فراکسیون دعوت کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، محافل سیاسی عراق طی روزهای اخیر با تأیید نتایج انتخابات پارلمانی مهر گذشته شاهد رایزنی‌های فشرده میان گروه‌های سیاسی عراق برای تشکیل ائتلاف‌ها و همچنین دستیابی به توافق بر سر انتخاب نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان است.

طبق عرف سیاسی حاکم بر عراق انتخاب هیئت رئیسه پارلمان به اهل تسنن و انتخاب رئیس‌جمهور  به کُرد‌ها و انتخاب نخست‌وزیر به شیعیان می‌رسد.

قرار است نخستین جلسه پارلمان عراق فردا یکشنبه، بیستم مهر ماه برگزار شود، اما هنوز هیچ کدام از گروه‌های شیعه، سنی و کُرد به توافق‌هایی نهایی و علنی سیاسی از رایزنی‌های خود دست نیافتند.

در همین حال ستاد هماهنگی شامل اکثریت گروه‌های شیعه و در رأس آن ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری، از فرماندهان الحشد الشعبی، ائتلاف دولة القانون به رهبری نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق و جریان عمار الحکیم شب گذشته با صدور بیانیه‌ای بار دیگر از جریان صدر دعوت کردند برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر پارلمانی به چارچوب هماهنگی ملحق شود.

احمد الکنانی، یکی از شخصیت‌های  چارچوب هماهنگی شیعیان تاکید کرد که توافق بین جریان صدر و چارچوب هماهنگی طی ساعات آتی قطعی خواهد شد.

او با بیان اینکه هنوز توافقی میان دو طرف برای ادای سوگند به عنوان یک فراکسیون در جلسه نخست پارلمانی حاصل نشده است، گفت: جریان صدر با برخی شروط چارچوب هماهنگی موافق است؛ اما شروط دیگری هم در دست بررسی است .

او خبرهای حاکی از مخالفت جریان صدر با حضور ائتلاف دوله القانون به رهبری نوری المالکی در چارچوب هماهنگی را درست خواند و گفت: این مشکل با دیدار المالکی با جریان صدر حل خواهد شد، زیرا دوله القانون هم بر ماندن در چارچوب هماهنگی تاکید دارد.

در همین حال کاظم الحیدری، عضو ائتلاف دوله القانون تاکید کرد که چارچوب هماهنگی یکپارچه باقی خواهد ماند و عملا خود یک فراکسیون است و بزرگ‌ترین دغدغه این ائتلاف باقی ماندن منصب نخست وزیری و فراکسیون بزرگ‌تر در داخل بیت شیعی است .

الحیدری تاکید کرد: دوله القانون در چارچوب هماهنگی باقی می‌ماند و هیچ گزینه دیگری برای آن وجود ندارد. ما اجازه نمی‌دهیم که ضعیف شویم، زیرا اکثریت سیاسی را شامل می‌شویم.

در همین حال اخبار رسانه‌ها حاکی از حمایت مقتدی الصدر از الکاظمی برای دور نخست وزیری وی حکایت می‌کند؛ به خصوص پس از سفر اخیری که الکاظمی به نجف اشرف برای دیدار با صدر داشت.
وائل الرکابی، عضو چارچوب هماهنگی می‌گوید الکاظمی مایل به ابقا در مقام نخست وزیری است؛ اما چارچوب هماهنگی مایل به ماندن هیچ کدام از روسای سه گانه نیست به خصوص که الکاظمی که هیچ فراکسیون پارلمانی ندارد.

وی افزود: ستاد هماهنگی توجهی هم به  دیدار الکاظمی با صدر ندارد؛ به خصوص که خود الکاظمی گفته بود که سفر به نجف به منظور بررسی مسائل مربوط به ارائه خدمات به این شهر مقدس بوده و جنبه سیاسی نداشته است.
الرکابی گفت که ستاد هماهنگی درصدد است با جریان صدر فراکسیون بزرگ‌تر را تشکیل دهد؛ اما اگر جریان صدر بر توافق نکردن با چارچوب هماهنگی اصرار داشته باشد چارچوب هماهنگی با دیگر فراکسیون‌ها به توافق خواهد رسید و فراکسیون بزرگ‌تر را تشکیل خواهد داد.

در همین حال محمد الصیهود، عضو ائتلاف دولة القانون در پارلمان عراق نیز شامگاه جمعه  تاکید کرد که کمیته چارچوب هماهنگی قادر به تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر است، اما نمی‌خواهد در کنار جریان صدر نباشد.

الصیهود گفت: چارچوب هماهنگی با وجود توانایی در تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون اما هنوز تعداد کرسی‌ها را مشخص نکرده است، زیرا نمی‌خواهد بزرگ‌ترین فراکسیون را بدون جریان صدر تشکیل دهد.

انتهای پیام
captcha