آمریکا به دنبال ایجاد شکاف در بیت شیعی عراق است
کد خبر: 4032142
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱

آمریکا به دنبال ایجاد شکاف در بیت شیعی عراق است

یکی از رهبران کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق بن‌بست گروه‌های سیاسی در دستیابی به تفاهم بر سر تشکیل کابینه آتی را ناشی از توطئه آمریکا برای ایجاد شکاف در بیت شیعی دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از بغداد الیوم، محمد البلداوی، یکی از رهبران کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق تأکید کرد: طرف‌هایی به دنبال ایجاد شکاف میان شیعیان و دیگر فراکسیون‌های سیاسی هستند و طرف‌هایی بیگانه، طرف‌هایی داخلی را به سمت بحرانی کردن اوضاع سیاسی سوق می‌دهند.

البلداوی با بیان اینکه طرف‌هایی درصدد ایجاد شکاف در بیت شیعی هستند، افزود: طرف آمریکایی عامل اختلاف میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر است، زیرا آمریکایی که پیش از این علیه جریان صدر و ارتش المهدی بود، امروز حمایت خود را از آنها اعلام می‌کند؛ آمریکایی که تحریم‌هایی را علیه رهبران اهل تسنن اعمال می‌کرد؛ امروز مدعی حمایت از آنهاست.

البلداوی گفت: این طرف‌های صهیونیستی ـ آمریکایی و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و به خصوص امارات و عربستان سعودی به دنبال ایجاد شکاف در بیت شیعی هستند و می‌خواهند طرف‌هایی را که علیه آنها و توسعه‌طلبی آنها در منطقه است، حذف کنند و این موضوعی شفاف است و باید آن را برای افکار عمومی هم روشن کرد.

گروه‌های سیاسی عراق طی هفته‌های اخیر در حال رایزنی برای تشکیل کابینه جدید این کشور هستند. در همین حال جریان صدر که بیشترین تعداد کرسی را در پارلمان جدید عراق تصاحب کرده موافق حضور ائتلاف دولة القانون یکی از گروه‌های عضو چارچوب هماهنگی شیعیان در دولت جدید نیست.

از سوی یگر نهاد چارچوب هماهنگی هم تأکید کرده که حاضر به از هم فروپاشیدن این ائتلاف و حضور در فراکسیون اکثریت با جریان صدر بدون مشارکت ائتلاف دولة القانون نیست.

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح از گروه‌های چارچوب هماهنگی روز گذشته ضمن محکوم کردن حمله به فرودگاه بغداد تأکید کرد که طرف‌های سیاسی باید منافع ملت را بر منافع شخصی ترجیح دهند، وگرنه اوضاع سیاسی کشور به بن‌بست خواهد رسید.

چارچوب هماهنگی هم با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که حمله دیروز به فرودگاه بغداد کار طرف‌هایی مشکوک با هدف ایجاد اختلاف میان گروه‌های سیاسی عراق صورت می‌گیرد.

مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر عراق به دنبال حملات راکتی اخیر به سفارت آمریکا در بغداد و حمله دیروز به فرودگاه بغداد این حملات را به‌طور ضمنی یا مستقیم به طرف‌هایی مرتبط با گروه‌های مقاومت منتسب کرده؛ این در حالی است که گروه‌های وابسته به الحشد الشعبی و مقاومت عراق این حملات را قاطعانه رد کردند.

انتهای پیام
captcha