درخواست حمایت از کودک اوتیسمی حافظ قرآن در سوریه
کد خبر: 4027098
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

درخواست حمایت از کودک اوتیسمی حافظ قرآن در سوریه

یک دختر بچه پنج ساله اهل کشور سوریه به رغم اینکه به بیماری اوتیسم مبتلاست از هوش بالایی در یادگیری برخوردار است و توانسته حافظ کل قرآن کریم و مسلط به چندین زبان زنده دنیا باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک، ساری عزام، دختر بچه پنج ساله اهل کشور سوریه است که در دوسالگی ابتلای او به طیفی از بیماری اوتیسم تشخیص داده شده است اما به اذعان متخصصان در این کشور او در نوع خود یک کودک نابغه است.

ساری که از دو سالگی توانسته قلم به دست بگیرد و نوشتن کلمات را تمرین کند، امروز در پنج سالگی روزانه ساعت‌ها از وقت خود را به یادگیری اینترنتی زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، کره‌ای، ژاپنی، یونانی، اسپانیایی و چند زبان دیگر مشغول است و در نوشتن و خواندن بیش‌تر زبان‌های دنیا مهارت پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش استعدادهای ساری تنها به زبان محدود نمی‌شود، او حفظ کل قرآن کریم را طی دو سال به پایان رسانده و اکنون قادر است بسیاری از مسائل حسابی و معادلات پیچیده ریاضی را حل کند.

مجد آلوسی، فوق تخصص اوتیسم و ​​سندرم داون در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک درباره این کودک تیزهوش می‌گوید: ساری به اختلال اوتیسم مبتلاست اما از آن طیفی که از نبوغ و استعداد بالایی برخوردار است؛ از همین رو قادر است کارهای بزرگتر از سن خود مانند یادگیری زبان و حل معادلات ریاضی پیچیده را انجام دهد و کودک را دارای توانایی‌های خارق‌العاده کند، اما او همیشه برای توسعه مهارت‌های ارتباطی و همچنین غنی‌سازی دانش خود با مطالعات آکادمیک بیش‌تر نیاز به حمایت دارد.

وی افزود: ساری استعدادهای زیادی دارد، به ویژه حافظه بصری سریع و دقیق که به او کمک کرده آنچه را می‌بیند تا مدت‌ها در ذهن حفظ کند، او همچنین به یادگیری علوم شوق فراوان دارد.

آلوسی می‌گوید که این کودک تیزهوش آزمایش‌ها و عکس‌برداری‌های پزشکی زیادی انجام داده است و پزشکان به اتفاق آرا بر نادر بودن استعداد او اتفاق نظر دارند.

خانواده کودک عزام مانند دیگر خانواده‌های سوری بلای جنگ، آوارگی و سطح پایین زندگی را تحمل کرده‌اند و امروز نمی‌توانند بیش از  خودکار و دفتر برای نوشتن و یک موبایل ساده برای او تهیه کنند که بتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد و عطش علم و دانش خود را سیراب کند.

مادر ساری با اشاره به اینکه فرزندش در آینده می‌تواند یک دانشمند شود، امیدوار است که فرزندش از مراقبت‌های ویژه متناسب با نیازها و خواسته‌های او برخوردار شود تا او را در مسیر درست قرار دهد.

او افزود: ساری کودک نیز مانند دیگر کودکان سوری آرزوی چندانی در سر نمی‌پروراند، زیرا برای اثبات توانایی‌های خود و قرار دادن آن ها در مسیر درست، به چیزی بیش از علم و دانش نیاز ندارد تا دنیای ما را به مکانی بهتر برای او و همسالانش تبدیل کند.

انتهای پیام
captcha