دولت بدون حمایت از معیشت مردم ارز ترجیحی را حذف نمی‌کند + صوت
کد خبر: 4027270
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
حجت‌الاسلام رئیسی در دفاع از کلیات لایحه بودجه:

دولت بدون حمایت از معیشت مردم ارز ترجیحی را حذف نمی‌کند + صوت

رئیس‌جمهور گفت: دولت بدون اینکه به فکر معیشت مردم باشد هرگز اقدام به حذف ارز ترجیحی نخواهد کرد. لذا از مجلس می‌خواهیم درباره حذف آن با دولت هم‌فکری و هم‌گرایی داشته باشد.

رئیسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح امروز، ۱۹ دی، در سخنانی در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت به‌مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: یاد شهدای 19 دی ماه را گرامی می‌داریم. قیام مردم قم، علما، طلاب، فضلا به حمایت از امام بزرگوارمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی انجام شد. این قیام که آغازگر نهضت عظیم اسلامی بود، در نهایت به 22 بهمن 1357 منتهی شد. همچنین در اینجا واجب است که یاد همه شهدا به‌ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم و به ارواح این شهدا درود می‌فرستیم و از ارواح بلندشان استمداد می‌طلبیم.

وی ادامه داد: حضور امروز من در مجلس به‌دلیل احترام به قانون و آیین‌نامه مجلس و برای تبیین لایحه بودجه 1401 است. من در جلسه گذشته در روز تقدیم لایحه بودجه 1401 ابعاد بودجه و شاخص‌های بودجه سال آینده را بیان کردم و حضور دوبار در مجلس برای بودجه مسبوق به سابقه نبوده اما من از باب احترام به آیین‌نامه مجلس و اجابت دعوت نمایندگان که فرمودند برای بار دیگر به‌منظور تبیین بودجه 1401 در مجلس حضور پیدا کنم، امروز در اینجا حضور پیدا کردم.

ضرورت هم‌گرایی میان مجلس و دولت

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتظار مردم و دلسوزان این است که میان مجلس و دولت هم‌گرایی وجود داشته باشد، گفت: در جاهایی که میان مجلس و دولت هم‌پوشانی و هم‌گرایی وجود داشته آهنگ مجلس و دولت یکی می‌شود مانند آنچه‌که در قانون هسته‌ای بود در مجلس تصویب شد و امروز هم دولت به‌دنبال اجرای آن است. یا در قانون مسکن که در مجلس تصویب شد و دولت هم به دنبال اجرای قانون مسکن است. پروژه ساخت مسکن هم وعده دولت بود و هم مصوبه مجلس و خواست مردم است. یا اینکه در حمایت از تولید مجلس قوانینی را تصویب کرده و دولت هم به این قوانین پایبند است. همه این موارد در راستای هم‌سویی دولت و مجلس بوده؛ زیرا این هم‌سویی و همراهی خواست مردم بوده و دولت هم به آن پایبند است.

رئیسی با بیان این مطلب که یکی از جلوه‌های ویژه‌ای که می‌تواند در راستای هم‌گرایی و هم‌سویی مفید واقع شود، مسئله بودجه است، اظهار کرد: بودجه به‌عنوان سند مالی کشور تعبیر می‌شود. امروز انتظار مردم و امید مردم به دولت است تا گره‌ها گشوده شود و زندگی مردم تسهیل شود. حل مشکلات معیشتی مردم از اولویت‌های اساسی دولت محسوب می‌شود. به خاطر رنجی که مردم می‌کشند و نمایندگان هم در جریان این رنج هستند، دولت خود را موظف می‌داند که به رنج مردم پایان دهد.

دولت به تحقق وعده‌ها پایبند است

وی افزود: دولت اقداماتی را برای حل مشکلات معیشتی مردم انجام داده تا وعده‌هایی که داده است، تحقق عینی و عملی پیدا کند. دولت خود را پایبند به وعده‌ها می‌داند اما این پایبندی در عمل است نه در حرف و سخن. پروردگار را شاکرم نسبت به آنچه‌که امروز در کشور در برخورد با ویروس کرونا اتفاق افتاد. در مقابله با ویروس کرونا موفق ظاهر شدیم تا دیگر موفقیت برخی کشورهای اروپایی را به رخ ما نکشند. به لطف خدا پایین‌ترین سطح ابتلا به کرونا و سطح فوتی در کشور را شاهد هستیم و این موضوع واقعاً جای شکرگزاری دارد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت کنترل تورم اشاره کرد و در این باره گفت: کنترل تورم خواست مردم و دلسوزان نظام است. امروز هم کنترل تورم دنبال می‌شود و هم سیر نزولی آن. آمارها نشان می‌دهد سیر نزولی تورم آغاز شده و این آغاز مبارک است. در تاریخ 50، 60 ساله کشور این میزان تورم بی‌سابقه بوده اما به لطف خدا و تلاش دولت سیر صعودی تورم به سیر نزولی تورم تبدیل شده است.

رئیسی درباره افزایش میزان صادرات نفتی و غیرنفتی بیان کرد: باید خدا را شاکر باشیم که روند افزایشی صادرات در کشور را شاهد هستیم. حدود 40 درصد افزایش صادرات غیرنفتی داشته‌ایم. سهم ما در اقتصاد منطقه سهم بسیار بالایی است و باید تلاش کرد روند صادرات غیرنفتی بیش از این افزایش داشته باشد. همچنین صادرات نفتی و میعانات گازی علی‌‍رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها افزایش داشته است. این افزایش صادرات در شرایطی رقم می‌خورد که برخی می‌گفتند «مگر می‌شود» یا «امکان ندارد». حتی علاوه بر اینکه صادرات غیرنفتی و نفتی رشد داشته، ارز حاصل از این صادرات دارد به کشور بازمی‌گردد؛ لذا منابع ارزی رو به افزایش است.

رشد سه برابری روابط اقتصادی با کشورهای منطقه

وی به توازن در سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: توازن در سیاست خارجی و تعامل با کشورهای خارجی به‌ویژه با همسایگان از وعده‌هایی بود که به فضل خداوند تحقق یافته است. برای کشورهای منطقه و جهان ثابت شده که کشورهای خارجی توازن در سیاست خارجی را دنبال می‌کند. روابط تجاری و اقتصاد جمهوری اسلامی با برخی کشورهای منطقه تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

یکی دیگر از محورهای سخنرانی رئیس دستگاه اجرایی کشور، موضوع اعتماد مردم به دولت بود که در این رابطه تأکید کرد: اعتماد مردم به دولت یکی از ضروریات مهم است که امروز شاهد افزایش اعتماد مردم به دولت هستیم. اعتماد مردم به دولت سرمایه بسیار بزرگی است که با هیچ چیز دیگر نمی‌توان آن را معاوضه کرد. مشکلات موجود در کشور مانند سیل و زلزله و از همه مهمتر حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها که می‌خواستند کشور را وارد بحران کنند، با اعتماد مردم پشت سر گذاشته شد بدون اینکه مشکلی به وجود آید.

کد

رئیسی ادامه داد: امروز خود غربی‌ها و خود کسانی هم که به‌دنبال تحریم بودند، می‌دانند مهمترین دستاورد دولت سیزدهم مسئله خنثی کردن تحریم‌هاست. ما از ابتدای کار دولت در دو جبهه حرکت کرده‌ایم؛ یک: خنثی کردن تحریم‌ها و دوم: رفع تحریم‌ها. در یک حرکت عزتمندانه رفع تحریم‌ها دنبال می‌شود و مهمتر از همه آن است که قرارگاه خنثی کردن تحریم‌ها فعال است تا به هیچ‌عنوان تحریم‌ها و تهدیدات را برای خودمان مانع ندانیم. با اعتماد مردم و در کنار هم بودن مسئولان ان‌شاءالله همه مشکلات حل‌وفصل می‌شود و تحریم‌ها هم رفع خواهد شد. تجربه چند ماهه اخیر نشان می‌دهد همین خط سیر صحیح و درست است و جواب خواهد داد.

رشد هشت درصدی؛ هدف دولت

وی درباره لایحه بودجه 1401 این‌چنین عنوان کرد: هدف‌گیری دولت رشد هشت درصدی اقتصاد است. امیدوارم که اقدامات انجام‌شده ما را به این میزان از رشد برساند؛ چون سال‌های گذشته مشکلات جدی وجود داشته و رشدی بسیار اندک که کمتر از یک درصد بود در کشور حاکم بوده است. رشد هشت درصدی با همکاری و هم‌گرایی مجلس و دولت امکان‌پذیر است، اما باید اقداماتی را پیش از آن انجام داد. اگر رشد هشت درصدی در کشور اتفاق بیفتد مسئله بیکاری و بسیاری از دغدغه‌ها را رفع خواهد کرد.

رئیس جمهور مسئله مهار تورم را یکی از اهداف اصلی دولت عنوان کرد که در لایحه بودجه 1401 در نظر گرفته شده است. وی در این رابطه گفت: ما نباید شاهد باشیم که فقرا، فقیرتر شوند و اغنیا، غنی‌تر. باید این روند کاملاً به نحوی شود که سفره مردم و معیشت مردم آسیب نبیند و حتماً باید وضع مردم را متفاوت کند.

ارز ترجیحی حذف شود یا بماند؟

وی درباره ارز ترجیحی بیان کرد: مستحضر هستید زمانی‌که ما کار را در دولت شروع کردیم از آن هشت میلیارد دلاری که در قانون پیش‌بینی کرده بودید، چیزی باقی نمانده بود؛ یعنی در نیمه دوم سال مبلغی از ارز ترجیحی برای دولت باقی نمانده بود. طبیعتاً دولت باید به آنچه که در قانون پیش‌بینی شده بود، عمل می‌کرد باید ارز ترجیحی را بدون جبران آن حذف می‌کرد. خط قرمز دولت سفره مردم و معیشت مردم بود و هست. نمی‌توانستیم به اقتصاد کشور یک شوک وارد کنیم. موضوع در ستادهای مختلف دولت و سپس در جلسه شورای هماهنگی سران قوا مطرح شد و سپس در رفت‌وآمدهایی که شاهد آن بودیم نهایتاً مقرر شد برای چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد باید برای جبرانش تمهیدات مقدماتی در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور افزود: خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد، ایشان فرمودند نظر مجلس در این رابطه اخذ شود. سخن حکیمانه‌ای بود که ایشان فرمودند. بعد از فرمایش رهبر انقلاب ما موضوع را دولت به‌عنوان لایحه دوفوریتی مطرح کردیم و در دولت تصویب شد. در این دو فوریت آمده است که ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه پیدا کند تا شرایط آماده شود و دوم در صورت حذف بتوان برای مردم آن را جبران کرد؛ چون حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به‌ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست. حتماً باید این جبران صورت بگیرد، لذا در این لایحه هر دو نکته مطرح شد.

وی ادامه داد: این لایحه تقدیم مجلس شد و مجلس محترم و نمایندگان محترم بعد از اینکه لایحه مطرح شد، رأی به فوریت ندادند و آن را رد کردند و این لایحه به یک لایحه عادی تبدیل شد؛ یعنی مجلس نه اعلام کرده که با ارز ترجیحی که پولی وجود ندارد چه کنیم و نه بر فرض اینکه نباید ارز ترجیحی ادامه پیدا کند، درباره جبران آن نظر ندادند. دو راه که بیشتر نیست. یا ادامه دادن ارز ترجیجی یا حذف ارز ترجیحی و جبرانش برای مردم. مجلس محترم درباره هیچ‌کدام اعلام نظر نکرد و فوریت لایحه را رد کردند. به عبارت دیگر رأی به عدم فوریت لایحه دولت ترجمانش این می‌شود؛ فوریت از حذف ارز ترجیحی. چون ما باید به قانون مراجعه می‌کردیم و قانون هم می‌گوید چون ارز ترجیحی را قرار نداده باید حذف شود؛ لذا من شرحی برای ریاست مجلس نوشتم و از او خواستم که در یک جلسه‌ای برای نمایندگان مجلس حتماً این موارد را تبیین کنند و بگویند که عدم رأی به فوریت لایحه نتیجه‌ای جز حذف ارز ترجیحی را در پی ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما این کار را به مصلحت ندانستیم. به نظر ما رسید که این همان شوک وارد کردن به وضعیت سفره مردم و معیشت مردم است که همانطور که گفتم این موضوع خط قرمز دولت است. خداوند به مقام معظم رهبری طول عمر بدهد که ایشان مشکل را حل کردند. ایشان مثل همه جا که مشکلات را حل می‌کنند، در این قضیه هم لطف کردند و مشکل را برای این چند ماه حل کردند که فعلاً ما وضعیت اقتصادی کنونی را ادامه دهیم تا تعیین‌تکلیف قطعی شود.

رئیسی خطاب به نمایندگان گفت: این را حتماً بدانید و باور ما هم این است که اگر ارز ترجیحی حذف شود امکان ندارد درباره زندگی و سفره مردم به ویژه نیازمندان فکری نشود، لذا در این رابطه انتظار می‌رود با هم‌فکری و هم‌گرایی مجلس و دولت مسئله ارز ترجیحی حل‌وفصل شود.

نظام پرداخت‌ها ناعادلانه است

 وی  در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به نظام ناعادلانه پرداخت‌ دستمزد بیان کرد: یکی از دغدغه‌های دولت درباره حذف تفاوت در پرداخت‌هاست. این پرداخت نامتوازن هم مردم را رنج می‌دهد و هم کارکنان را. هر طرحی که در جهت عدالت در پرداخت‌ها باشد مورد تأیید دولت است. حتماً اساتید دانشگاه‌ها مورد توجه هستند؛ بعضی از اساتید دانشگاه‌ها در رده‌های بالای علمی قرار دارند به من نامه نوشتند و از عدم عدالت در پرداخت‌ها شکایت کردند.

 رئیسی با اشاره به ضرورت فقرزدایی در کشور افزود: هر اقدامی برای از بین بردن فقر مطلق در کشور انجام شود مورد تأیید دولت است و در این رابطه حمایت از کمیته امداد و سایر نهادها که برای از بین بردن فقر تلاش می‌کنند، در دستور کار دولت است. نگاهی که نمایندگان محترم مردم به حل مشکلات معیشتی مردم دارند، حتماً مورد تأیید دولت است. مثلاً اگر قرار است ارز ترجیحی حذف شود باید درباره جزئیات و چگونگی آن بحث شود، هیچ ایرادی ندارد و هرچه مجلس تصمیم گیرد، آن نظر نهایی خواهد بود و دولت هم به آن اهتمام و احترام خواهد بود.

دستیابی به عدالت شدنی است

رئیس قوه مجریه درباره مسئله عدالت گفت: در عدالت همه ما سخنرانی کردیم و کتاب‌ها و مقالاتی نوشتیم اما با سخن گفتن و نثر و شعر می‌توان در مورد عدالت حرف زد و گفت اما باید در عمل و اجرای تصمیمات بتوانیم کام مردم را با عدالت شیرین کنیم. آنچه را که ما در دولت داریم اجرا می‌کنیم دغدغه شما نمایندگان است و تلاش می‌کنیم برخلاف باور و میل دشمن به آن برسیم. مطمئناً دستیابی به عدالت امکان‌پذیر و شدنی است و عدالت در جذب و پرداخت‌ها هم در این راستا قابل ارزیابی است.

کد

وی  با بیان اینکه علی‌رغم شرایط و وضعیتی که دشمن به دنبال آن بود و می‌خواست ملت ما را متوقف کند و پیشرفت ما را متوقف کند، من شرایط را بسیار روشن، امیدوارکننده و رو به جلو می‌بینم، عنوان کرد: من به عنوان خادم مردم تصمیمات را رو به جلو می‌بینم و ما به عنوان دولت و مجلس مجبور هستیم که تصمیماتی را برای تغییر وضعیت موجود و تبدیل آن به وضعیت مطلوب اتخاذ کنیم. امیدوارم که مجلس و دولت با همکاری سازنده تصمیماتی را بگیرند که در راستای حل مشکلات مردم باشد.

انتهای پیام
captcha