کد خبر: 4027567
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
احمد محمودزاده خبر داد:

راه‌اندازی سامانه نظارت «مدرسه شیشه‌ای» / نحوه تعیین شهریه مدارس غیردولتی تغییر می‌کند

​سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان سامانه نظارت همگانی با عنوان «مدرسه شیشه‌ای» تا پایان اسفندماه راه‌اندازی می‌شود، گفت:‌ براساس قانون جدید که در دست تصویب است، قرار است سقف شهریه فوق‌برنامه مدارس غیردولتی در هیچ حالتی بیشتر از ۵۰ درصد شهریه مصوب نباشد.

راه‌اندازی سامانه نظارت «مدرسه شیشه‌ای» / نحوه تعیین شهریه مدارس غیردولتی تغییر می‌کندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری احمد محمودزاده، سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به مناسبت هفته شوراهای آموزش و پرورش امروز دوشنبه 20 دی‌ماه در سالن شهید حججی وزارت آموزش‌ و پرورش برگزار شد.

محمودزاده در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه کشور می‌دانند و از نظر ایشان تعلیم و تربیت رکن تمدن‌سازی است؛ همچنین روی تربیت و مسئولیت‌پذیری جوانان تأکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه غایت تعلیم و تربیت رسمی کشور، تربیت نیروی انسانی با مؤلفه‌های دینی و اخلاقی است، از ضرورت اجرای سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش سخن به میان آورد و گفت: در سال 97، فقط 10 درصد این سند اجرا شد در صورتی که ظرفیت‌های بسیار خوبی در قالب این سند در ساختار آموزش و پرورش وجود دارد.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افزود: برنامه‌ای که وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم برای اجرای منویات مقام معظم رهبری دارد را در صحن علنی مجلس مستحضر شدید؛ تا کنون نیز گام‌‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده است. ما نیز نگاهی برنامه‌ محور داریم که قرارگاه عدالتی و تربیتی در دستور کار باشد.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح مهندسی کیفیت در مدارس غیردولتی، در سال آینده برنامه‌های خود را مطابق با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش ارائه خواهیم کرد.

محمودزاده با بیان اینکه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی یک وزارتخانه کوچک است، افزود: یک میلیون و 680 هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که با در نظر گرفتن دانش‌آموزان آموزش از راه دور، یک میلیون و 800 هزار نفر خواهند شد. بر همین اساس این سازمان یک وزارتخانه کوچک است و با سایر معاونت‌ها هماهنگی‌های لازم را برقرار خواهیم کرد و در زمینه نحوه اجرا و‌ نظارت نیز فعال خواهیم بود.

 90 درصد آموزش‌های مدارس غیردولتی؛ ترکیبی و تلفیقی

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه حدود 90 درصد آموزش‌های ما به صورت ترکیبی و تلفیقی است، افزود: کیفیت‌بخشی مدارس غیردولتی و توجه به مطالبات قانون کارکنان‌ و‌ معلمان از برنامه‌های ماست. تنوع بخشی مراکز از طریق صدور مجوز مراکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های ماست که به توسعه آموزش‌ها و مهارت‌آموزی کمک می‌کند زیرا مهارت‌آموزی به اشتغالزایی دانش‌آموزان کمک خواهد کرد. سعی ما بر این است که سهم خوبی از این موضوع در مدارس داشته باشیم.

محمودزاده به فعالیت‌های آموزش از راه دور اشاره کرد و افزود: بالغ بر 130 هزار دانش‌آموز در حال آموزش هستند. در مناطق محروم، آموزش از راه دور بسیار نتیجه بخش و با استفاده از شبکه شاد، بستر آموزش مجازی فراهم شده است.

ساماندهی شهریه مدارس غیردولتی

وی در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر اینکه «چه برنامه‌ای برای ساماندهی و یا یکسان‌سازی شهریه مدارس غیردولتی دارید؟» گفت: نگاه ما به مدارس غیردولتی، نگاه غیردولتی و غیرانتفاعی است یعنی مؤسسی که سرمایه خود را برای تربیت و تعلیم هزینه می‌کند، باید باعث کیفیت بخشی آموزش در کشور شود.

وی افزود: بخشی از شهریه دریافتی مدارس برای فوق برنامه‌های تحصیلی است. در قانون جدید مجلس، شهریه 1401 متناسب با فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در مدارس برآورد خواهد شد که بر این اساس همه هزینه‌ها در ابتدای سال به صورت شفاف به خانواده‌ها اعلام خواهد شد. بر اساس قانون جدید که در دست تصویب است، قرار است سقف شهریه فوق‌برنامه مدارس غیردولتی در هیچ حالتی بیشتر از ۵۰ درصد شهریه مصوب نباشد.

وی اظهار کرد: شفافیت بسیار مهم است و اولیای دانش‌آموزان باید در جریان ریز هزینه‌ها قرار گیرند. با آغاز کار سامانه مدرسه شیشه‌ای، اولیا می‌توانند به صورت مستقیم بر مدارس غیردولتی نظارت کنند. بنا داریم در طرح مدرسه شیشه‌ای، تمام فرایندهای مدارس از ثبت درخواست و صدور مجوز تا تعیین شهریه، ثبت شکایت، رتبه بندی و غیره در این سامانه انجام شود و نظر ما این است که تا آخر اسفند اجرایی شود.

در ادامه این نشست محمودزاده با اشاره به اینکه باید در کنار فعالیت‌های آموزشی، بتوان فعالیت‌های پرورشی و عدالت تربیتی را نیز داشته باشیم، گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش از سال 72 تصویب شده است و قرار شد این وزارتخانه بتواند از بخش‌های دولتی و غیر دولتی بهره‌مند شود. تجربه 28 ساله اجرای این قانون نشان داد که این قانون فرصت‌های زیادی را در حوزه سیاستگذاری در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است. امیدواریم در سال‌های آینده به بخش‌های دیگر این قانون بپردازیم. اقدامات خوبی در حوزه تدوین پیش‌نویس قانون شورا‌ها در دست اقدام و در حال ارسال به دولت است.

49 درصد کلاس‌های فوق برنامه؛ آموزش ترکیبی

وی در خصوص جزئیات برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در دوران کرونا، نیز اظهار کرد: حدود 49 درصد کلاس‌های فوق برنامه به صورت آموزش ترکیبی انجام می‌شود. قرار است فوق برنامه‌های ما با اخذ مجوز از ستاد کرونا به صورت حضوری برگزار شود. برنامه برگزاری فوق برنامه‌ها، همانند برنامه آموزش‌های حضوری است. اگر قبلاً منعی برای حضور در کلاس‌ها بود شامل کلاس‌های فوق برنامه‌ نیز می‌شد.

وی با بیان اینکه مدارس هیئت امنایی نیز با عنوان مدرسه محوری و اجرای فوق برنامه‌ها تقویت می‌شوند، گفت: مراکز غیردولتی را به مثابه دیواری می‌دانیم که هر روز باید بلندتر شود و رشد کند. اوایل انقلاب 29 درصد دانش‌آموزان در مدارس تحصیل می‌کردند اما امروز این افتخار را داریم که پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در برخی استان‌ها به 99 درصد رسیده است. امید است در ادامه مسیر هم در راستای ارتقای کمیت و کیفیت آموزش گام‌های خوبی برداریم.

در ادامه این نشست سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از دغدغه‌های معلمان مدارس غیر دولتی نیز سخن به میان آورد و گفت: در تلاش هستیم بخش قابل توجهی از دغدغه‌های معلمان مدارس غیردولتی برطرف شود.

1500 میلیارد تومان درآمد حاصل از محل قانون شوراها درسال 99

محمودزاده در ادامه به تشریح برنامه‌های شوراهای آموزش و پرورش پرداخت و گفت: 284 مورد جلسه شوراها در سال گذشته با حضور استاندارها برگزار شده است. 664 منطقه آموزشی داریم که با حضور استانداران، فرمانداران و بخشداران ماهانه یک جلسه شورا برگزار می‌شود که این امر ظرفیت بسیار خوبی است. حدود 6021 جلسه شهرستانی نیز برگزار شده است. در سال 99 حدود 1500 میلیارد تومان درآمد از محل قانون شوراها حاصل شده که کاهش 17 درصدی نسبت به سال 98 به علت شرایط کرونایی داشته است.

محمودزاده در پایان این نشست اظهار کرد: باید زمینه‌های مختلفی را ایجاد کنیم که هر خانواده با هر سلیقه‌ای در مدارس مورد نظر، دانش‌آموز خود را ثبت نام کند.

انتهای پیام
captcha