خصایص انسان صالح
کد خبر: 4027725
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵

خصایص انسان صالح

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان گفت: حضرت امیرالمومنین(ع) بیان می‌کنند که پنج خصلت قانع بودن به نادانی، حریص‌شدن و آزمندی به دنیا، بخل‌ورزی به زیادی، ریاکاری در عمل و خودمحور و خودرأی بودن موجب می‌شود انسان از صالح بودن دور شود.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در درس اخلاق معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه که 20 دی‌ماه در دفتر نماینده ولی‌فقیه در کردستان برگزار شد، اظهار کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) بیان می‌کنند که پنج خصلت قانع بودن به نادانی، حریص‌شدن و آزمندی به دنیا، بخل‌ورزی به زیادی، ریاکاری در عمل و خودمحور و خودرأی بودن موجب می‌شود انسان از صالح بودن دور شود.

وی، دوری از این خصلت‌ها را زمینه‌ساز تربیت انسان‌های صالح در جامعه دانست و افزود: یکی از این ویژگی‌ها قانع بودن به نادانی است که بر این اساس، انسان باید این واقعیت را بپذیرد که از تمام موضوعات به طور کامل اطلاع نداشته و این امر موجب شود تا با مطالعه و تحقیق عمیق، سطح آگاهی خود را بالا برده و واقعیات را بپذیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان بیان کرد: متأسفانه در عرصه سیاست برخی‌ها به داشتن مال و پست و مقام حرص دارند در حالی‌که اصل طلبگی این است که با دنیا فاصله گرفته و آلوده خواسته‌های دنیوی نشویم و همّ و غم‌مان دنیا نشود.

وی با تأکید بر ضرورت دوری از بخل‌ورزی، افزود: فرد بخیل حتی از زیادی مال خویش به دیگری نمی‌دهد در حالی‌که انسان مؤمن باید به فقرا و نیازمندان کمک و در کارهای خیرخواهانه، کمک به بیماران و امورات فرهنگی مشارکت کند. هم‌اکنون صدها بانک در کشور داشته اما تسهیلات قرض‌الحسنه نداریم و بسیاری از افراد پول‌هایشان را در حساب‌هایشان نگه داشته‌اند، این در حالی‌ است که انسان می‌تواند پول‌های اضافی خود را به نیازمندان قرض بدهد و خساست را از خود دور کند.

حجت‌الاسلام پورذهبی بر حذف ریاکاری در عمل تأکید کرد و افزود: متأسفانه گاهی اوقات برخی‌ها تنها دنبال مطرح کردن خود هستند، در حالی‌که همواره تکرار کارهای خیر و اقدامات انجام شده جایز نیست، مگر در مواردی که از انسان توضیح یا رزومه‌ای خواسته شود.

وی به نشانه‌های خودمحور و خودرأی بودن اشاره کرد و افزود: این افراد هرچقدر برایشان استدلال بیاورید، قبول نمی‌کنند و در کارهایشان با هیچ‌کس مشورت نمی‌کنند و تنها حرف خود را قبول دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با تأکید بر اینکه هیچ‌وقت به مسائل اختلافی پرداخته نشود، یادآور شد: امیدوارم خداوند متعال ما را از این خصلت‌های پنج‌گانه نجات داده و عاقبتمان را ختم به خیر کند.

انتهای پیام
captcha