چگونه دچار دانایی کاذب می‌شویم + فیلم
کد خبر: 4027854
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴

چگونه دچار دانایی کاذب می‌شویم + فیلم

اگر حضور مستمر ما در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فقط برای وقت‌گذرانی و جمع‌کردن اطلاعاتی باشد که چندان ضرورتی ندارد و نیازی به آن نداریم نه‌تنها به معلومات ما اضافه نمی‌شود بلکه ما را دچار دانایی کاذب می‌کند.

دانایی کاذب

به گزارش ایکنا، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که برای پیدا کردن پاسخ پرسش‌ها، انجام کار‌های روزمره، خرید کردن و ارتباط با دوستان خود به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مراجعه می‌کنیم. اینکه در این دنیای گسترده چگونه باید وقت بگذرانیم و اطلاعات موردنیاز را به‌دست آوریم نیازمند مهارت سواد رسانه‌ای است.

اگر فقط برای انجام کار‌های ضروری و نیاز‌های واقعی از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم که بسیار خوب است، اما اگر حضور مستمر ما فقط برای وقت‌گذرانی و جمع‌کردن اطلاعاتی باشد که چندان ضرورتی ندارد و نیازی به آن نداریم نه‌تنها به معلومات ما اضافه نمی‌شود بلکه ما را دچار دانایی کاذب می‌کند.

غرق شدن در دنیای اطلاعات، فقط مغز و ذهن ما را پر از داده‌هایی می‌کند که هیچ کاربردی در زندگی‌مان ندارد. بهتر است با بهره‌گیری از سواد رسانه‌ای فقط به سراغ محتوا‌هایی بروید که به آن نیاز دارید و از انباشت اطلاعات بیهوده در مغز خود خودداری کنید.

ذکر این نکته ضروری است که حضور مستمر، بی‌وقفه و بدون برنامه در شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها به دانشمان اضافه نمی‌کند بلکه باعث دانایی کاذب ما می‌شود.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.
 
انتهای پیام
captcha