15 سال محاصره بی‌رحمانه؛ غزه بزرگترین زندان انسانی جهان
کد خبر: 4027875
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰

15 سال محاصره بی‌رحمانه؛ غزه بزرگترین زندان انسانی جهان

15 سال از محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی می‌گذرد. با ساخت دیوار حائل رژیم صهیونیستی در اطراف نوار غزه، این منطقه به بزرگترین زندان انسانی جهان تبدیل شده و شرایط زندگی ساکنان آن روز به روز وخیم‌تر می‌شود.

15 سال محاصره بی‌رحمانه؛ غزه بزرگترین زندان انسانی جهان / امادهبه گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، حدود 15 سال قبل رژیم صهیونیستی با اعلام تکمیل دیوار به اصطلاح امنیتی بر گرداگرد نوار غزه، فشار خود را بر ساکنان این منطقه تشدید کرد. بیش از دو میلیون نفر در غزه زندگی می‌کنند که در نتیجه محاصره با شرایط زندگی بسیار بد روبرو هستند.  ساخت این دیوار اوج یک سلسله اقدامات تنبیهی طولانی‌مدت از سوی رژیم اشغالگر علیه مردم غزه بود. 

فلسطینی‌ها معتقدند که این دیوار در واقع باریکه‌ای را که مساحت آن بیش از 365 کیلومتر مربع نیست، به شکل یک زندان بزرگ که با دیوارها و سیم‌های خاردار احاطه شده، درآورده است. 

این دیوار بخش مهمی از  اقدامات تنبیهی اسرائیل علیه مردم غزه، در پی پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی در اوایل سال 2006 و تسلط این جنبش بر نوار غزه در اواسط سال 2007 است.

کارشناسان معتقدند که ساخت دیوار حائل، تقویت‌کننده رویکرد آپارتایدی اسرائیل است و نسبت به تجدید رویارویی نظامی با توجه به تداوم شرایط کنونی هشدار می‌دهند.

این دیوار در چند مرحله و با 3.5 سال کار ساخته شده و شامل قطعاتی است که مکمل یکدیگر هستند، یعنی: حصار بتنی زیرزمینی مجهز به سنسور، حصار آهنی بالای سطح زمین به ارتفاع 6 متر و موانع آبی برای جلوگیری از نفوذ از طریق دریا.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دیوار هوشمند شامل شبکه‌ای از دوربین‌ها و رادارها، اتاق‌های فرماندهی و کنترل و یک سیستم تسلیحاتی کنترل از راه دور است.

این دیوار از شرق و شمال، نوار غزه را به طول حدود 65 کیلومتر احاطه کرده و بیش از 1200 کارگر در ساخت آن شرکت داشتند.

برای ساخت این دیوار 6 ایستگاه بتنی در امتداد نوار مرزی با غزه ساخته و حدود 220  هزار کامیون سیمان و 140 هزار تن آهن و فولاد در آن استفاده شد.

ایده ساخت دیوار زیرزمینی به عنوان یکی از نتایج جنگ غزه در سال 2014 مطرح شد، زیرا گزارش‌های نظامی و امنیتی شکست اسرائیل در مقابله با تونل‌های حماس را نشان می‌داد که به لطف آن جنگجویان حماس می‌توانستند عملیات نظامی را در پشت خطوط دشمن انجام دهند.

15 سال محاصره بی‌رحمانه؛ غزه بزرگترین زندان انسانی جهان

این اولین دیواری نبود که اسرائیل می‌ساخت و این رژیم در سال 2002 شروع به ساخت دیوار بتنی دیگری به طول 712 کیلومتر برای جدا کردن آن از کرانه باختری اشغالی کرد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در یک مراسم تشریفاتی مدعی شد که دیوار اطراف غزه حماس را از یکی از قابلیت‌هایی که سعی در توسعه آن داشت محروم می‌کند و این دیوار آهنی، مانع نیروهای این سازمان از آسیب به ساکنان جنوب اسرائیل می‌شود.

آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که این دیوار هوشمند واقعیت را تغییر می‌دهد و شرایط قبل و بعد از ساخت آن یکسان نخواهد بود.

اویر جندلمن، سخنگوی نخست‌وزیر اسرائیل هم در توئیتی مدعی شد که این دیوار سدی غیرقابل نفوذ است که به شهروندان اسرائیل اجازه می‌دهد تا با خنثی کردن نقشه‌های مخرب سازمان‌های تروریستی زندگی عادی داشته باشند. 

فلسطینیان با اعلام پایان ساخت دیوار از سوی اسرائیل، خشم و ناامیدی خود را ابراز کردند و بر این باورند که این امر این واقعیت را تقویت می‌کند که نوار غزه یک زندان بزرگ است.

روند التتر یک فعال فلسطینی در توئیتی نوشت: به تصویر دقت کنید، این اتفاق در قرن بیست و یکم افتاده است. اسرائیل در برابر چشم همه دنیا بیش از دو میلیون نفر را در یک قفس آهنی به تمام معنا قرار داده است.

حنان ابودغیم فلسطینی در فیس‌بوک نوشت: بزرگترین زندان جهان؛ امروز اسرائیل به جای استفاده از دستگاه‌های نظارتی بسیار دقیق که بر روی زمین نظارت می‌کنند، محاصره نوار غزه را با حصاری از بالای زمین که تا ده‌ها متر پایین‌تر امتداد می‌یابد به پایان رسانده است. وی افزود: 2 میلیون نفر در بزرگترین قفس آهنی هستند.

اسلام بدر، روزنامه نگار فلسطینی در توئیتر نوشت: رژیم اشغالگر در حال پایان ساخت دیوار حائل  غزه از طریق خشکی و دریا است و کوخاوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گوید اوضاع بعد از ساخت آن با آنچه قبلاً بوده متفاوت است.

اسرائیل علی‌رغم عقب نشینی یک‌جانبه خود از غزه در سپتامبر 2005، کنترل شدید نوار غزه را حفظ کرده، آب‌های سرزمینی و حریم هوایی آن را کنترل و محدودیت‌های شدیدی را بر جابجایی افراد و کالاها اعمال می‌کند.

براساس داده‌های رسمی، بیش از دو میلیون نفر در غزه زندگی می‌کنند که در نتیجه محاصره، با توجه به نرخ بالا و بی‌سابقه فقر و بیکاری، با شرایط زندگی بسیار بدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

غزه تراکم جمعیت بسیار بالایی دارد. به گفته اداره مرکزی آمار غزه حدود 5453 نفر در هر کیلومتر مربع این منطقه زندگی می‌کنند که 13 برابر بیشتر از تراکم جمعیت در اراضی اشغالی است که 400 نفر در هر کیلومتر مربع است. طول نوار غزه از 41 کیلومتر تجاوز نمی‌کند و عرض آن بین 6 تا 12 کیلومتر است.

آمارهای محلی حاکی از آن است که نرخ بیکاری در غزه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و به گفته اداره مرکزی آمار فلسطین در سه ماهه سوم سال جاری به 50.2 درصد رسیده است.

به گفته کمیته مردمی شکستن محاصره، با توجه به ادامه محاصره، حملات و اقدامات اسرائیل، تقریباً 85 درصد از جمعیت نوار غزه زیر خط فقر قرار دارند.

در فوریه 2018، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که تخمین زده می‌شود که غزه تا سال 2020 به مکانی غیرقابل زندگی تبدیل می‌شود، مگر اینکه اقدامات مشخصی برای بهبود خدمات و زیرساخت‌ها انجام شود.

مهم‌تر از همه، اسرائیل چهار جنگ ویرانگر را در سال‌های 2008-2009، 2012، 2014 و 2021 در نوار غزه به راه انداخت.

در این جنگ‌ها نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی هزاران فلسطینی را کشتند و زخمی کردند و ده‌ها هزار واحد مسکونی و زیرساخت‌های این منطقه را ویران کردند.

در غزه، با توجه به کندی تلاش‌ها برای کاهش محاصره و بازسازی پس از آخرین جنگ اسرائیل در ماه می گذشته، فضای امنیتی متلاطم حاکم و شبح یک رویارویی نظامی دوباره متصور است.

سمیر زقوت، معاون مرکز حقوق بشر المیزان ساخت دیوار حائل را تداوم بخشیدن به این واقعیت دانست که اسرائیل یک دولت آپارتایدی است.

زقوت در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی اظهار کرد: اسرائیل ساکنان نوار غزه را به طور دسته جمعی مجازات می‌کند و آنها را از آزادی تردد و سفر باز می‌دارد فقط به این دلیل که آنها فلسطینی هستند.

وی گفت: اسرائیل غزه را در معرض محاصره ناعادلانه‌ای قرار می‌دهد که بر همه جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد و مشکلات اجتماعی و اقتصادی بی‌پایانی را تداوم می‌بخشد که این باریکه را ده‌ها سال به عقب برگردانده است.

او توضیح داد که جامعه جهانی با سکوت خود به یک جنایت جنگی آشکار علیه بشریت کمک کرده است.

زقوت توجیهات و ملاحظات امنیتی اسرائیل برای ساخت دیوار را کم اهمیت دانست و آنها را «ادعاهای نادرست» توصیف کرد.

وی ادامه داد: غزه در تمام رویارویی‌ها ثابت کرده است که توانایی استفاده از موشک‌هایی را دارد که دیوار و زیر زمین نمی‌شناسند و بنابراین دروغ‌هایی که اسرائیل با آن کشتار روزانه فلسطینی‌ها را توجیه می‌کند، ساختگی محض است.

زقوت احتمال موفقیت هرگونه اقدام حقوقی در دادگاه‌های اسرائیل علیه ساخت دیوار را رد کرد و قوه قضاییه اسرائیل را مغرض و احکام آن را ناعادلانه دانست.

وی افزود: پس از طرح شکایات متعدد در دادگاه‌های اسرائیل، مشخص شد که ما در مقابل یک دستگاه قضایی سیاسی قرار داریم که جنایات جنگی را مشروعیت می‌بخشد و نمی‌تواند عدالت را در قبال فلسطینیان اجرا کند.

زقوت در مورد چشم‌انداز آینده با توجه به اقدامات اسرائیل معتقد است که غزه یکی از این دو گزینه را در اختیار دارد: یا در برابر اشغالگران به نبرد بپردازد، یا اسرائیل اقداماتی را برای کاهش تأثیرات مخرب محاصره و امکان زندگی عادی را برای مردم غزه فراهم کند.

وی در پایان تصریح کرد: غزه در صورت ادامه اوضاع به همین منوال، راهی جز درگیری با رژیم اشغالگر ندارد.

انتهای پیام
captcha