رؤیای رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح مقاومت دست‌نیافتنی است
کد خبر: 4029589
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کارشناس فلسطینی در گفت‌وگو با ایکنا:

رؤیای رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح مقاومت دست‌نیافتنی است

وائل کراز، کارشناس رسانه از فلسطین تصریح کرد: ملت فلسطین تنها راه انتقام از رژیم غاصب صهیونیستی را در رویارویی مستقیم نظامی و مقاومت مسلحانه می‌داند و رؤیای رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح مقاومت دست‌نیافتنی است.

وائل کراز، کارشناس رسانه فلسطین

به گزارش ایکنا، امروز بیست و نهم دی در تقویم ایرانی به نام روز ملی غزه نامگذاری شده است. این روز مقارن است با روز پایانی از تجاوز 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در 17 ژانویه 2019 که در آن روز رژیم صهیونیستی بدون دستیابی به هدف خود در نابودی مقاومت به آتش‌بس تن داد. در تجاوز 22 روزه رژیم صهیونیستی به غزه که از 27 دسامبر 2008 (هفتم دی‌ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی) آغاز شد، ۱۴۵۵ نفر شهید شدند که ۴۰۴ نفر از آن‌ها کودک و ۱۱۵ نفر زن بودند.
به خاطر سرپوش گذاشتن رسانه‌های غربی بر جنایات رژیم صهیونیستی و از طرفی هم به خاطر حماسه‌آفرینی مردم مظلوم غزه در دفاع از سرزمینشان روز 29 دی ماه با نام روز ملی غزه نام‌گذاری شده است.

خبرگزاری ایکنا به همین مناسبت با وائل کراز، کارشناس رسانه و مسئول کمیته امداد غزه به گفت‌وگو نشست که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

ایکنا ـ در حال حاضر اوضاع در نوار غزه برای مقابله با محاصره این منطقه چگونه است در حالی که رژیم صهیونیستی به تعهدات خود برای کاهش محاصره پایبند نیست؟

گروه‌های فلسطینی راه‌های مختلفی را به‌کار گرفته‌اند، از پرتاب بالن‌های آتش‌زا به سمت سرزمین‌های اشغالی تا درگیری‌های محدودی که با نظامیان صهیونیست در مرزهای غزه ایجاد می‌کنند.

می‌دانیم رژیم صهیونیستی هر زمان که وعده‌هایی به کشورها یا مجامع بین‌المللی داده که محاصره نوار غزه را کاهش می‌دهد و گذرگاه‌های نوار غزه را بازگشایی می‌کند، وعده‌هایی دروغین بوده که محقق نشده است و در واقع باید گفت، رژیم اشغالگر به دنبال وقت خریدن است تا هم نفوذ و سلطه خود را بر سرزمین‌های فلسطینی بیش‌تر کند و هم اینکه با کشورهای دیگری وارد عادی‌سازی روابط شود.

رژیم صهیونیستی در برابر دنیا مظلوم‌نمایی و وانمود می‌کند که ضعیف است و مقاومت، قوی است و امکانات زیادی در اختیار دارد؛ در حالی که خلاف این امر صحیح است. مقاومت فلسطین با وجود امکانات و ظرفیت‌هایش به پای تجهیزات و امکانات نظامی و تسلیحاتی که رژیم اسرائیل در اختیار دارد، نمی‌رسد.

علاوه بر این رژیم صهیونیستی توافقاتی با کشورهای عربی و غیرعربی دارد و از این طریق می‌خواهد آرمان فلسطین را نابود کند؛ اما مقاومت ملت فلسطین در وجود نیروهای مقاومت باقی می‌ماند و به خون شهدا وفادار و پای عهد و پیمان خود با اسرای فلسطینی می‌ماند.

ایکنا ـ مسلمانان دنیا چگونه به غزه کمک می‌کنند؟ آیا اصلا کمکی از سمت ملت‌های مسلمان جهان به غزه می‌شود؟

ملت‌های مسلمان در حد توان خود کمک‌های اندکی به ملت فلسطین دارند، اما این کمک‌ها فردی است یا از طریق نهادهای اجتماعی و بومی انجام می‌شود به هر طریقی تلاش می‌شود تا این کمک‌ها انجام شود.

می‌توانیم بگوییم ایران اولین کشوری است که از آرمان فلسطین پشتیبانی می‌کند و بعد از آن الجزایر، مراکش،‌ تونس و سودان این‌ها کشورهای فقیری هستند، اما از مسئله فلسطین حمایت می‌کنند. برخی کشورهای دیگر  هم در حد توان خود کمک می‌کنند، اما امید بزرگ ما همچنان باقی است. اینکه قدرت‌های بزرگ باید به ملت فلسطین کمک کنند که متأسفانه کشورهایی مثل امارات و عربستان سعودی تسلیم سازش و هم‌پیمان رژیم صهیونیستی شدند؛ اما مردم این کشورها به مسئله فلسطین وفادار هستند که البته آنها هم نمی‌توانند کمک‌هایشان را به فلسطینیان برسانند و فقط با پیام و سخن خود با ما اعلام همبستگی می‌کنند.

رؤیای رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح مقاومت دست‌نیافتنی است

البته باید گفت ملت فلسطین اتکایی به کمک‌های انسانی ندارد؛ بلکه می‌خواهد که از آرمان آن پشتیبانی شود، حمایت تسلیحاتی از آن صورت گیرد تا بتواند در مقابله با دشمن متجاوز صهیونیستی بایستد. این مهم‌ترین چیزی است که از کشورها و ملت‌های عربی خواسته می‌شود.

ایکنا ـ پاسخ فلسطینیان به جنایات اسرائیل در جنگ 22 روزه چگونه بوده است؟ آیا اقدامی برای تحویل جنایتکاران صهیونیست به دستگاه عدالت انجام شده است؟

ملت فلسطین همچنان با تمام قوایی که در اختیار دارد به مقاومت برابر دشمن صهیونیستی ادامه می‌‎دهد و اقدام جمهوری اسلامی ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت، آنها را برای ادامه مقاومت برابر اشغالگران قادر ساخته است؛ اما درباره راه‌های محاکمه صهیونیست‌ها به دلیل جنایاتشان در حق ملت فلسطین این مسائل به شکل فردی و نه گروهی انجام شده است.

 تشکیلات خودگردان در کشورهای دنیا دفتر دارد اما از آن برای انتقاد از رژیم صهیونیستی استفاده نکرده و علت آن هم توافقنامه اسلو است که میان تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی منعقد شده است؛ با این حال مؤسسات حقوقی، بین‌المللی و بشردوستانه گهگاه تلاش‌هایی را برای تحریم رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند اما این رژیم اشغالگر به هیچ قانون آسمانی و زمینی متعهد نیست؛ از همین رو می‌بایست مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی ادامه یابد.

ایکنا ـ نقش آژانس‌های امدادرسان از جمله آنروا در کمک به مردم غزه چگونه است؟ کشورهای عربی چه اندازه به نوار غزه کمک می‌کنند؟

می‌توان گفت کمک‌های بین‌المللی که به غزه ارائه می‌شود از طریق آنروا یا برخی کشورهای عربی کمک‌های مشروط و در ضمن سیاست‌هایی مشخص است که اعانه‌دهندگان یا کشورهایی که این کمک‌ها را ارائه می‌دهند، اعمال می‌کنند. کمک‌های آمریکا تحت کنترل آمریکا و سیاست‌های آن است و کشورهای عربی و کشورهای دوست هم که به فلسطینیان کمک می‌کنند، کمک‌هایشان بسیار اندک است  و آن هم مستقیماً در اختیار فلسطینیان قرار نمی‌گیرد و عمدتاً به تشکیلات خودگردان سپرده می‌شود که در پروژه‌هایی که برخی مفید و برخی هم غیر مفید است، هزینه می‌شود و از همین رو کمک‌هایی که از طریق آنروا یا تشکیلات خودگردان در اختیار ملت فلسطین قرار می‌گیرد، بسیار اندک است.

رؤیای رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح مقاومت دست‌نیافتنی است

ملت فلسطین بیشتر از اینکه به این قضیه فکر کنند که از بیرون چه کمکی دریافت می‌کنند به مبارزه با دشمن صهیونیستی می‌اندیشند و بر اساس معرفت و شناخت درباره لزوم ادامه مبارزه با اشغالگران و عدم وابستگی به کمک‌های خارجی ایستادگی و پایداری می‌کنند. 

از همین رو ما در اینجا از کسانی که مستقیماً به ملت فلسطین کمک کرده‌اند قدردانی می‌کنیم و می‌گوییم کمک‌ها باید به مقاومت فلسطین ادامه داشته باشد تا به شکل مطلوب توزیع و تضمین شود که به ملت فلسطین کمک شده است.

ایکنا ـ چرا مذاکرات با وساطت مصر برای مبادله اسرا یا کاهش محاصره غزه به نتیجه نمی‌رسد؟

مشکل اینجاست که رژیم صهیونیستی مثل همیشه پای عهد و پیمان خود نیست  و غیر قابل اعتماد است؛ علاوه بر اینکه برخی کشورهای عربی مثل مصر در برخی اوقات تحت فشار اسرائیل قرار می‌گیرد و برایش دشوار است، گذرگاه‌های غزه را باز کند و از همین رو محاصره مثل همیشه باقی می‌ماند و گذرگاه شمال و گذرگاه بیت حانون میان غزه و رژیم صهیونیستی برای ورود کالا تحت سیطره رژیم صهیونیستی است.

اسرائیل به هر طریقی درصدد وادار کردن مقاومت به این قضیه است که در ازای تسلیم سلاح مقاومت، گذرگاه‌ها را باز کند و از همین رو در حال حاضر این رژیم در حال تحریک افکار عمومی جهان برای تحت فشار قرار دادن مقاومت است؛ به‌گونه‌ای که دنیا را برای خارج کردن سلاح از غزه و خلع سلاح این منطقه با خود همراه کنند.

اما در این فاصله امید به ملت‌های عربی باقی می‌ماند که در نبرد اخیر سیف‌القدس متوجه شدند نبرد واقعی چیست و هدف از اشغالگری سرزمین فلسطین، قدس، مساجد و اماکن مقدس آن است و وحدتی که نبرد سیف‌القدس ایجاد کرد و همچنین همبستگی ملت‌های عربی و نه حاکمانشان با فلسطینیان در این نبرد، اصل پیروزی و راه دستیابی به آزادی است و ان شا الله آزادی به دست آنها محقق می‌شود نه اینکه چیزی که دشمن می‌خواهد یعنی تسلیم سلاح مقاومت محقق شود.

رؤیای رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح مقاومت دست‌نیافتنی است

ایکنا ـ مسئله اسرای فلسطینی به کجا رسید؟

 رژیم صهیونیستی می‌خواهد اطلاعاتی از اسرای خود دریافت کند که آنها در چه شرایطی هستند؛ اما این‌ها به شکل محرمانه نزد مقاومت باقی مانده و مذاکرات درباره مبادله اسرا هم بسیار سخت و پیچیده است و طرف فلسطینی شرط گذاشته است که تنها با آزاد کردن اسرای فلسطینی، رژیم صهیونیستی می‌تواند به اطلاعاتی درباره اسرای خود دسترسی پیدا کند.

ایکنا ـ آیا مقاومت می‌تواند تهدید خود را در دفاع از کرانه باختری و نقب اشغالی عملی کند؟

مقاومت ملت فلسطین ادامه دارد؛ در حال حاضر در کرانه باختری نقب و محله الشیخ جراح شاهد مقاومت فلسطین هستیم. خودشان در برابر اشغالگری سرزمینشان ایستادگی می‌کنند و می‌خواهند ریشه‌های خود را در سرزمینشان تحت هر شرایطی حفظ کنند. رژیم صهیونیستی می‌خواهد سرزمین تاریخی فلسطین را غصب کند و هر شهر فلسطینی را برچیند؛ اما دشمن با وجود تمام تجهیزات خود که می‌تواند با آن با کشورهای دنیا بجنگد، در برابر مقاومت ملت فلسطین عاجز است و اکنون در کرانه باختری مردم در خیابان‌ها و زمین‌هایشان در حال انتفاضه هستند و رژیم اشغالگر نتوانسته سرزمینشان را بگیرد.

ایکنا ـ آینده نوار غزه، فلسطین و قدس را در مرحله پیش رو چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معتقدیم برهه کنونی به دلیل روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که شاهد آن هستیم، برهه‌ای بسیار خطیر است؛ به خصوص کشورهای عربی که حامی آرمان فلسطین بودند در شرایط کنونی که باید پشتیبان آن باشند از این قضیه به طور کامل شانه خالی کرده‌اند؛ نظیر امارات و عربستان سعودی، سودان و کشورهایی دیگر و از همین رو مرحله پیش رو در فلسطین مرحله‌ای خطیر است که نیاز به حرکت ملت‌ها دارد.

چیزی که ما همواره آن را خواستار هستیم که باید ملت‌های عربی مسلمان و آزاده اقدام کنند و پشتیبان آرمان فلسطین باشند، زیرا حکام این کشورها در حال حاضر  به سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی وابسته و زیر سیطره مجلس سنای آمریکا هستند کسی که آنها را اداره و بر آنها حکومت می‌کند و این در مقالات و رویکردهایشان کاملاً روشن است. از همین رو ملت‌های عربی آزاده باید با امکانات و توانمندی‌های خود از آرمان فلسطین حمایت کنند.

ایکنا ـ پاسخ فلسطینیان به تجاوزات اسرائیل به مسجدالاقصی و قدس چیست؟

تجاوزات اسرائیل ادامه دارد و هدف از آن تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی است. این رژیم می‌خواهد قدس و شهرهای کرانه باختری را اشغال کند؛ اما ملت فلسطین با امکانات اندک خود مقاومت می‌کند. مقاومت منتظر اشاره است تا اگر هر تعرض بزرگی به مسجدالاقصی و قدس و به اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی وارد شود، پاسخ سریع و مستقیم بدهد.

دشمن نمی‌داند که مقاومت وقتی ساکت است، هدف مشخصی دارد و آن دستیابی به ائتلاف عربی و اسلامی و نه چیز دیگری است و منتظر آن لحظه‌ای است که با اشغالگران روبه‌رو شود و این رژیم نمی‌تواند هیبت آن را بشکند؛ بنابراین از قدس و مسجدالاقصی دفاع خواهد کرد.

در پایان از کشورهای دوست، آرمان فلسطین و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران قدردانی می‌کنیم و می‌گوییم حمایت واقعی را ایران از ما کرده است که به گروه‌های قدس و کتائب‌الاقصی کمک می‌کند و ملت فلسطین با مقاومت به مقابله دشمن صهیونیستی ادامه می‌دهد و به ملت‌های عربی پیام می‌دهد این رژیم صهیونیستی، متزلزل است و بر خلاف ادعایی که از قدرت خود دارد، قدرت او پوشالی است و مقاومت ملت فلسطین از پیر و جوان، زن و مرد هیبت رژیم صهیونیستی را در هم خواهد شکست.

گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha