کد خبر: 4028119
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
در وبینار پنجم سرآمدشو مطرح شد؛

به جای درس دادن، قصه بگویید

در وبینار پنجم سرآمدشو با موضوع داستان‌وار‌سازی پداگوژی ۲ از طراحی داستان به عنوان یک راه‌حل برای جلوگیری از بی‌انگیزگی دانش‌آموزان سخن به میان آمد.

وبینار پنجم سرآمدشو

به گزارش ایکنا، وبینار پنجم سرآمدشو، با موضوع داستان‌وار‌سازی پداگوژی ۲ برگزار شد. این وبینار در ادامه موضوع رویداد قبلی با حضور ابراهیم طلایی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور سابق وزیر آموزش پرورش به عنوان مهمان برنامه و محمدحسین شریفیان، دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه شهید بهشتی به عنوان میزبان برنامه به صورت آنلاین شکل گرفت.

این وبینار با صحبت‌های محمدحسین شریفیان آغاز شد. وی در ابتدا از رسالت سرآمدشو سخن گفت و آن را حاصل ارائه‌ تیم تحقیق و توسعه بنیاد سرمد دانست.

وی افزود: تیم تحقیق و توسعه هم‌زمان با فعالیت و جستجو در مورد موضوعات مختلفی که در حوزه آموزش می‌تواند تأثیرگذار باشد، به این نتیجه رسید که این اتفاق و موضوعات را با معلمان و مدیرانی که دغدغه آموزش و به روز شدن دارند در میان بگذارند.

در ادامه این وبینار شریفیان همچنین از کسانی که پژوهشگر و فعال این حوزه هستند دعوت به همکاری کرد. مهمان این وبینار ابراهیم طلایی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور سابق وزیر آموزش پرورش بود.

طلایی در ابتدای سخنان خود به مرور مطالب جلسات گذشته پرداخت و اظهار کرد: در جلسه قبلی به دو واژه مهم داستان و پداگوژی پرداختیم، در این وبینار می‌خواهیم در مورد ابتکاراتی که با استفاده از مفهوم پداگوژی در طول زمان شکل گرفته صحبت کنیم و در این مورد اموری مانند تئاتر پداگوژیکی و پروژه محوری(ابزار‌های واقعی) و استفاده از ابزار نمادین مورد بررسی قرار می‌گیرد. تئاتر، ادبیات و زبان جزو مهم‌ترین تظاهرات فعالیت‌های انسانی هستند.

طلایی در ادامه برای تمام فعالیت‌های انسانی از جمله داستان‌وارسازی آموزش یک نظام فعالیت ترسیم کرد و گفت: در این نظام، یک فاعل یا انجام دهنده کار و یک مخاطب یا انجام گیرنده عمل وجود دارد. ارتباطی که بین مخاطب و انجام دهنده کار وجود دارد منجر به یک خروجی و حاصل می‌شود.

وی افزود: در ساز و کار ارتباط بین مخاطب و انجام دهنده کار یک‌سری ابزار‌هایی وجود دارد که به ما کمک می‌کند تا خروجی مطلوبمان را داشته باشیم. این ابزار‌ها در یک بستر جمعی به کار می‌روند پس متاثر از آن خواهند بود. هم‌چنین هر بستر جمعی تحت تاثیر یک‌سری قوانین شکل می‌گیرد و تقسیم کار به عنوان یکی از عناصر دیگر هر نظام فعالیت مطرح می‌شود.

طلایی در ادامه به تشریح رویداد ساز و کار آموزش روی نظام فعالیت جزء به جزء پرداخت و گفت: برای داستان‌وارسازی آموزش نظریه اجتماعی - فرهنگی ویگوتسکی، نظریه کدسازی برنشتاین وجود دارد و بر همین اساس داستان یک ابزار آموزشی است.

وی داستان‌وارسازی را یکی از روش‌های تدریس اثربخش دانست و اظهار کرد: با طراحی داستان می‌توان از بی‌انگیزگی دانش‌آموزان جلوگیری کرد. داستان‌وارسازی به معنای آموزش موضوعات درسی در قالب یک روایت داستانی و یا غیر داستانی است.

وی در ادامه فواید داستان‌وارسازی را بر شمرد و اظهار کرد: معنابخشی به اهداف درسی، امکان تعمیم آموخته‌ها، عمق‌بخشی به آموخته‌ها و در نتیجه امکان نقد و دیدگاه‌گیری، توسعه مفاهیم با استخدام واژگان نو، امکان لحاظ کردن تنوع علایق و نیازها، توجه به تنوع فرهنگی و زبانی و خلقی و شغلی، کمک به مدیریت کلاس، توجه به اهداف روانی و اجتماعی آموزش از فواید داستان‌وارسازی هستند.

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: داستان پداگوژیکی باید ویژگی عناصر جذابیت و کشانندگی یک داستان را داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های داستان پداگوژیکی این است که باید اهداف آموزش در داستان پیچیده شوند.

وی در ادامه به ویژگی‌های دیگر داستان پداگوژیکی اشاره کرد و گفت: داستان به زندگی واقعی دانش‌آموزان نزدیک باشد که بتوانند خود را غرق در آن تصور کنند. داستان باید به گونه‌ای باشد تا کودکان تجربه درگیر شدن با آن را در سه سطح عاطفی، شناختی و مهارتی داشته باشند.

طلایی معتقد است داستان باید قدرت فراهم آوردن محیط غرق‌شده و محیط غوطه‌ورسازی را داشته باشد. یعنی محیطی که انسان خود را غرق در حوادث، رویداد‌ها و شخصیت‌های داستان می‌کند.

وی همچنین در مورد داستان پداگوژیکی در درس ریاضی از کتابی نکته‌خوانی کرد و چارچوب داستان‌وارسازی را در درس ریاضی طبق آن بیان کرد.

در پایان این وبینار طلایی و شریفیان به ذکر مثال در مورد داستان پداگوژیکی در دروس مختلف پرداختند و از داستان‌های معروفی که نمودی از داستان‌وارسازی پداگوژی هستند، یاد کردند.

معلمان و فعالان آموزشی می‌توانند ویدیوی قسمت اول و دوم این موضوع را در آپارات با نام وبینار چهارم سرآمدشو و وبینار پنجم سرآمدشو مشاهده کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۹۸۱۲۴۰۶۳۷ یا ۰۲۱۲۲۷۸۴۸۶۸ تماس حاصل کنند و همچنین می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام، وبینار‌های سرآمدشو را دنبال کنند.
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha