نگرانی‌هایی از جنس امیکرون و خشکسالی
کد خبر: 4028373
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
بر خط جامعه

نگرانی‌هایی از جنس امیکرون و خشکسالی

اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت از بحران خشکسالی علی‌رغم وقوع سیل در ایران تا اخبار نگران کننده از اوج‌گیری سویه امیکرون در ایران را دربرگرفته است.

از ایران خشک تا مساجدی با در بسته برای کارتون‌خواب‌ها/ هفته‌ای پر از نگرانی برای امیکرون

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت در کنار اخبار روز همانند شرایط سیلزدگان مناطق جنوب کشور، به انتشار اخبار مربوط به سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)، هشدارها در خصوص گسترش شیوع پیک امیکرون در ایران و وضعیت نگران کننده خشکسالی علی‌رغم وقوع سیل در کشور پرداخت.

اخبار این هفته سرویس اجتماعی ایکنا با انتشار یادداشت حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی، رئیس گروه مطالعات فرهنگ و تمدنی فرهنگ و علوم اسلامی با عنوان «آلام مظلومه معصومه(س)؛ واقعه‌ای در مقیاس یک تمدن» به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) آغاز شد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «نماد مشروعیت و حقانیت در تمدن‌ها همیشه فلسفه و منطق نیست، بلکه نشان آن، گاه و غالبا پاکی‌های بدیهی و مظلومیت‌های آشکار است که نه فقط موجب جلب و جذب ایمان می‌شود، بلکه فهمی سهل و بسیط از حقیقت را موجب‌ می‌شود، خشونت‌ها و کدورت‌ها را کم و همبستگی‌ها را متراکم‌تر می‌کند.

امروزه کسانی مانند مرادخای کلاپلان در کتاب «یهودیت به عنوان یک تمدن» و یا رنه ژیرار در «نظریه تقلید» که در پی نظم اجتماعی و پیوستگی انسانی و تمدنی می‌روند، در پی نقطه‌های «مظلومیت» در تاریخ خود می‌گردند و آن را نقطه عطف تمدنی می‌دانند تا بلکه بتوانند با آن قرابت‌های جدیدی ساخته و جامعه کوچک، خُرد و شکننده را به جامعه‌ای بزرگ و به‌هم پیوسته تبدیل کنند.

در هفته جاری همچنین اخباری از قبیل؛ سپیده یاقوتی به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر معرفی شد، برنامه بعثه مقام معظم رهبری در عراق تشریح شد که بر اساس آن مراسم سخنرانی، مدیحه‌سرایی و قرائت دعای ندیه و کمیل را با حضور مداحان و سخنرانان فارسی زبان در حرم‌های مطهر کربلا و نجف برگزار می‌‌شود، فراخوان مقالات ویژه‌نامه هفته حج ۱۴۰۱ منتشر شد، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از تداوم امدادرسانی به سیل‌زدگان پنج استان کشور خبر داد و گفت: اولویت با جمع‌آوری کمک‌های نقدی و تهیه بسته‌های غذایی، بهداشتی، نایلون، موکت و زیرانداز برای سیل‌زدگان است، همچنین اعلام شد که زمان صدور مجوزهای گردشگری کاهش می‌یابد.

در ادامه اخبار هفته جاری سرویس اجتماعی، خبری با تیتر: «واکنش بحری‌زاده نسبت به مطلب «بهشت زهرا(س) هم می‌تواند یک موقعیت تربیتی خوب باشد» منتشر شد. در این خبر اسماعیل بحری‌زاده، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی نسبت به اظهارات مطرح شده پیرامون مصاحبه اخیر خود با عنوان «بهشت زهرا هم می‌تواند یک موقعیت تربیتی خوب باشد» که در روز چهارشنبه مورخ ۱۵دی‌ماه سال جاری در رسانه‌ها منتشر شد، واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه تیتر هدفدار و نشر ناقص، مغرضانه و پروپاگاندایی رسانه‌های ضد انقلاب بدون درج متن مصاحبه و جزئیات کارشناسی آن جوسازی کاذبی را در بخشی از فضای رسانه‌ای دامن زد که عمق کینه و دشمنی و صد البته واهمه آن‌ها نسبت به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تحقق تربیت اسلامی و انقلابی را نشان می‌دهد.

از دیگر اخبار این هفته می‌توان به خبرهای؛ اقامه نماز دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر بر پیکر مطهر شهدای گمنام، حضور گروه‌های محب بهزیستی برای کاهش آلام مردم مناطق سیل‌زده، قول شفاهی مسئولان عراق برای آغاز سفرهای زمینی عتبات، راه‌اندازی سامانه نظارت «مدرسه شیشه‌ای» / نحوه تعیین شهریه مدارس غیردولتی تغییر می‌کند، ۱۰۰ هزار تشکل دینی پای کار تبلیغ احیای امر به معروف و نهی از منکر، همکاری ناجا و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در برپایی اردوهای راهیان نور، رویداد «مستوره» برگزار می‌شود و دبيرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور تشکیل شد اشاره کرد.

سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا تصمیم دارد با توجه به بحران تغییر اقلیم و خشکسالی در ایران سلسله مصاحبه‌هایی با محور بحران آب در کشور منتشر کند. اولین مصاحبه از این سلسله مصاحبه‌ها با میرمحسن موسوی خوانساری، عضو هیئت‌مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان انجام شد.

از ایران خشک تا مساجدی با در بسته برای کارتون‌خواب‌ها/ هفته‌ای پر از نگرانی برای امیکرون

ایران خشک؛ ارثیه ما برای نسل آینده

وی با ابراز تأسف از اینکه به جای برنامه‌ریزی متعادل و متناسب برای ایجاد شغل در حوزه‌‌های مختلف مثل گردشگری، صنایع دستی، صنعت و ...، بیشتر بر روی ظرفیت اشتغال در کشاورزی تأکید شده و در ۵۰ سال اخیر به ویژه در دو دهه اخیر این روند سرعت بیشتری داشته است، گفت: از آنجا که ایران در منطقه خشک جهان قرار دارد، اثرات تغییر اقلیم بر ایران بیشتر بوده و ایران را به سمت خشکی بیشتر سوق داده و به طور کلی تغییر اقلیم جهانی، تأثیرات مخرب‌تری را در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا گذاشته است.

البته موسوی خوانساری متذکر شد که اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد مشکل بحران آب را به گردن تغییرات اقلیمی بیندازیم، باید درصدهای بیشتری را ناشی از پرمصرفی در بخش کشاورزی و شرب بدانیم. اکنون در شرایط بسیار شکننده‌ای قرار گرفته‌ایم که برگشت به شرایط پایدار به یک جراحی سخت نیاز دارد.

پاسخ به یک پرسش؛ چرا مساجد را برای خوابیدن کارتن‌خواب‌ها باز نمی‌کنند

پاسخ به یک پرسش؛ چرا مساجد را برای خوابیدن کارتن‌خواب‌ها باز نمی‌کنند، تیتر مطلبی در همین خصوص بود که نویسنده ضمن مصاحبه با دو امام جماعت تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد. در بخشی از این مطلب آمده است: آیا مساجد امکانات و توانمندی اسکان این افراد را دارند؟ تصور کنید مسجدی اعلام کند که افراد بی‌خانمان می‌توانند شب‌ها در آنجا استراحت کنند. این افراد کجا باید بخوابند؛ در شبستان مسجد بر روی فرش‌‌ها؟ آن هم در شرایط کنونی شیوع کرونا! چند درصد از مساجد امکاناتی مثل پتو، بالش و ملحفه را برای خوابیدن افراد دارند؟ چند درصد از مساجد حمام دارند؟ بهداشت این افراد باید با کدام امکانات تأمین شود؟ همچنین امنیت باید از سوی چه کسی و با کدام امکانات فراهم شود؟

در هفته جاری همچنین آیت الله ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در دیدار با شهردار منطقه ۲۰ با بیان اینکه تمام مشکلات شهر تهران به ری سرازیر می‌شود، گفت: اکثر شهرداران گذشته ری خدمات شایسته‌ای به ری داشته‌اند اما با توجه به مشکلات گوناگون، این اقدامات کافی نبوده، لذا امیدواریم با توجه به دوره جدید شهرداری و انگیزه و سرعت عمل در تصمیمات جدید در راستای رفع مشکلات مردم، معضلات مردم شریف ری به بهترین شکل مرتفع شود.

مرجعیت رسانه‌ای را در یک فرایند ۱۵ ساله از دست داده‌ایم

به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بسیج رسانه نشستی با موضوع «رسانه، امنیت ملی؛ فرصت‌ها و چالش‌های ۱۴۰۱» با حضور غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و جمعی از مدیران رسانه‌های کشور در سازمان بسیج برگزار شد.

در این نشست معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه ما با کاهش یا از دست رفتن بخش‌های مهمی از اعتبار یا مرجعیت رسانه‌های داخل روبه‌رو هستیم، گفت: این مسئله در یک فرایند ۱۰ تا ۱۵ ساله به مرور رخ داده و عوامل مختلفی نیز آن را شکل داده‌اند.

همچنین سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشوربا تأکید بر اینکه اختلاف سلیقه تهدید نیست، گفت: بسیج خدمتگذار مردم ایران است و به عنوان یک تشکیلات مردمی این آمادگی را دارد که خدمتگذار رسانه‌ها باشد.

از ایران خشک تا مساجدی با در بسته برای کارتون‌خواب‌ها/ هفته‌ای پر از نگرانی برای امیکرون

حل مسئله جمعیت نیازمند اصلاح سیاست‌گذاری‌های رفاهی خانواده است

در بخش رسم زندگی سرویس اجتماعی نیز مصاحبه سیدحسین چاووشیان، رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم با ایکنا منتشر شد. در این مصاحبه وی با اشاره به لزوم افزایش جمعیت در کشور گفت: در این زمینه باید به جای شعار و شانتاژهای رسانه‌ای، سیاست‌گذاری در حوزه خانواده با تأکید بر رفاه خانواده اصلاح شود.

همچنین بهاره بوربور، روانشناس و مدرس دانشگاه تربیت مدرس طی مصاحبه با ایکنا با بیان اینکه نقش مدرسه در سازندگی یا ویرانی بنای اخلاقی کودکان بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: کودکان با ورود به مدرسه از رفتار کارکنان آن، نحوه اعمال انضباط آنان، برخوردشان با شاگردان، تشویق‌ها و تنبیه‌ها و نیز قدرت جاذبه و دافعه آنان تأثیر می‌پذیرند.

خبر برگزاری وبینار پنجم سرآمدشو، با موضوع داستان‌وار‌سازی پداگوژی ۲، نیز منتشر شد. این وبینار در ادامه موضوع رویداد قبلی با حضور ابراهیم طلایی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور سابق وزیر آموزش پرورش به عنوان مهمان برنامه و محمدحسین شریفیان، دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه شهید بهشتی به عنوان میزبان برنامه به صورت آنلاین شکل گرفت.

منصوره سادات ایافت، کارشناس تعلیم و تربیت نیز در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین حقوق تربیت کودکان پرداخت و اظهار کرد: برای تربیت صحیح کودک باید با ویژگی‌های کودکان در دوره رشد آشنا باشیم و آموزش‌ خانواده‌ها و نهادهای متولی امر تربیت متناسب با سن کودکان باشد.

احتمال پیک امیکرون طی چند هفته آینده در ایران

بخش سلامت سرویس اجتماعی با خبرهای مربوط به گسترش سویه امیکرون کار خود را آغاز و اعلام شد: حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ ایران در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد: باتوجه به شیوع امیکرون در کشورهای جهان و کشورهای اطراف ما، از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که طی چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون در کشور باشیم.

وضعیت ناسلام هوای تهران برای گروه‌های حساس و تداوم این آلودگی، پیگیری نهادهای امنیتی بای مقابله با فروش کارت واکسن بدون تزریق واکسن، برگزاری وبینار تخصصی سلامت و معنویت در بارداری به همت گروه ایمامان و با همکاری نسل توحیدی و ابلاغ مصوبه فزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی از سوی رئیس جمهور از جمله خبرهای مهم بخش سلامت این هفته بود.

در این بخش همچنین مشکلات مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا از جمله کاهش مراکز تزریق واکسن و کاهش ساعت کاری این مراکز، کمبود یا نبود برخی از واکسن و ... بررسی و در قالب یادداشتی با عنوان مشکلات مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا منتشر شد.

بخش سواد رسانه‌ای سرویس اجتماعی نیز به موضوعاتی از قبیل: سواد رسانه‌ای و قدرت تحلیل پرده نقره‌ای، افزوده شدن ۱۲ بازی به اپلیکیشن «قصه‌های قرآنی»، چگونه دچار دانایی کاذب می‌شویم، ترفندهای کلاهبرداری مجرمان سایبری در برنامه شاد و سواد رسانه‌ای و سبد انتخاب بازی‌های رایانه‌ای پرداخته است.

همچنین در این بخش ضمن اعلام رونمایی از بازی رایانه‌ای «سرباز ابد» ساخت مؤسسه «رسانه پرداز آمیتیس» به معرفی این بازی پرداخته شد.

انتهای پیام
captcha