جهاد علمی در روحیه تمام طلاب و دانشجویان بروز داشته باشد
کد خبر: 4028830
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
رئیس نمایندگی جامعة المصطفی(ص) در تانزانیا:

جهاد علمی در روحیه تمام طلاب و دانشجویان بروز داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقوی گفت: یکی از توفیقات و توجهاتی که خداوند متعال به بندگان خود دارد، حرکت در راستای تولید علم و جهاد علمی است، لذا همه، اعم از اساتید، طلاب و کادر دانشگاهی المصطفی(ص) باید به عنوان خادمان طلاب، در راستای تولید علم گام برداریم و جهاد علمی باید در روحیه هر دانش‌پژوه خواهر و برادر ظهور و بروز داشته باشد.

جهاد علمی در روحیه تمام طلاب و دانشجویان بروز داشته باشد

به گزارش ایکنا از تازانیا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقوی، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در کشور تانزانیا، طی سخنانی 25 دی‌ پس از قرائت پیام حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه به مناسبت آغاز سال تحصیلی این دانشگاه اظهار کرد: امروز با حمایت‌های ریاست جامعة المصطفی(ص) شاهد رشد و بالندگی نمایندگی تانزانیا در عرصه‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستیم و نمایندگی تانزانیا، امروزه در مرحله رشد و ارتقاء در عرصه‌های مختلف مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد.

استاد جامعة المصطفی(ص) با اشاره به آیه شریفه «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ»، افزود: تعلیم و تربیت جزء شئون انبیاء و فلسفه انبیای الهی است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که تعلیم و تربیت مجموعه فعالیت‌های هدفمند فنی و حرفه‌ای است که بر پایه برنامه‌ریزی دقیق و پیوسته، مبتنی بر دانش‌اندوزی‌ها، کارورزی‌ها و تجربه‌های میدانی کارآمد معلم و مربی، به منظور رشد و تعالی و شکوفایی استعدادها، خلاقیت‌ها و توانمندی‌های ذهنی، شناختی و گرایشی، رفتار فراگیران و مربیان صورت می‌گیرد.

جهاد علمی در روحیه تمام طلاب و دانشجویان بروز داشته باشد

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: بر این اساس مدارس و دانشگاه‌ها مکان آموختن علم و دانش است. بنابراین باید تمام تلاش ما و شما در این محور باشد. امیدواریم دانش‌پژوهان خواهر و برادر در سال تحصیلی جدید، علم‌آموزی‌ عمیق، تربیت علمی، اخلاقی و تربیت عبادی عمیق داشته و دانش‌پژوهان علوم اسلامی انسانی در کشور تانزانیا می‌بایست به این امر مهم اهتمام جدی داشته باشند.

وی اظهار کرد: خداوند متعال می‌فرمایند «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله..» همه آرزو داریم، این سال تحصیلی با فلاح، سعادت، پیشرفت و کامیابی عجین باشد. مخاطب خاص آیه شریفه شما دانشجویان هستید که به خدا ایمان آورده‌اید و از گناه پرهیز کرده و به لباس بندگی مزین شده‌اید و فردای قیامت آرامش دارید. کسی که می‌خواهد در این مسیر رشد کند از هر آنچه مرضی پیامبر(ص) نیست، پرهیز می‌کند.

جهاد علمی در روحیه تمام طلاب و دانشجویان بروز داشته باشد

استاد جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: در روایتی از امام صادق(ع)، اطاعت از خداوند و یاد کردن همیشگی و شکرگزاری خدا تأکید شده است و این اطاعت باید دوام داشته باشد، باید در نخستین روز‌های آغاز سال تحصیلی با خدا پیمان ببندیم که تقوای الهی را رعایت کنیم و بر معنویت اهتمام بورزیم. باید برای تمدن‌سازی اسلامی سرباز خوبی باشیم و با عنایت خدا و توسل به انبیاء و اولیای الهی جهاد کنیم. از جمله راه‌های جهاد، جهاد با نفس است. سیاستمدارترین سیاستمدار کسی است که بر نفس خود سیاست کند. سیاست و تدبیر بر خانواده و اطرافیان و حتی کشور آسان‌تر از سیاست بر نفس است. توصیه دیگر جهاد علمی است که در روحیه هر دانش‌پژوه خواهر و برادر باید ظهور و بروز داشته باشد، تلاش کنید در آینده جزو مبلغین دین و مدرسین تأثیرگذار دانشگاه‌ها باشید. همه باید بدانند که رنگ و بوی آغاز سال تحصیلی در مراکز دینی و اسلامی باید با دیگر مراکز آموزشی فرق داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تعلیم و تربیت را دارای ابزار و لوازمی توصیف کرد و گفت: ابزار و لوازم تعلیم و تربیت به‌گونه‌ای است که می‌طلبد مسائل همه در عرض هم و به پشتیبانی یکدیگر به‌کار گرفته شود. تا امر تعلیم و تربیت سامان یابد و اهداف آموزشی تربیتی محقق شوند.

استاد حوزه علمیه به برخی از این ابزار‌ها و لوازم مورد نیاز تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: «عزم و همت بالای مربی و معلم»، «متربی و فراگیر با نشاط» و«بهره‌مندی از برنامه‌ریزی دقیق» سه اصل ضروری برای دوام توفیق است.

رئیس نمایندگی المصطفی در تانزانیا خطاب به اساتید گفت: از همه اساتید تقاضا دارم ضمن برنامه‌ریزی‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تربیتی، زمینه رشد و شکوفایی استعداد طلاب را فراهم کنند. این امر بدون نظارت مستمر بر حُسن اجرای برنامه‌ها، ارزیابی و اصلاح آنها، برقراری رابطه صمیمی با طلاب، شناخت آن‌ها و مشکلاتشان و اقدام به برطرف کردن آن میسر نمی‌شود. لذا، برای تسهیل این امر و تحقق‌بخشی به آن از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha