ظرفیت‌های داستانی بومی کشور شناسایی نشده‌اند/حضور 16 خانم در بین 18 نامزد
کد خبر: 4029826
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
گزارش ایکنا از نشست خبری جایزه ادبی یوسف

ظرفیت‌های داستانی بومی کشور شناسایی نشده‌اند/حضور 16 خانم در بین 18 نامزد

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: با برگزاری جشنواره‌های ادبی مانند جایزه ادبی یوسف، بدنبال استعدادیابی و آموزش در نوقلمان هستیم و معتقدیم که ظرفیت‌های بومی مناطق و نقاط مختلف کشور هنوز شناسایی نشده‌اند.

جایزه ادبی «یوسف»

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اختتامیه جشنواره جایزه ادبی یوسف (داستان‌های کوتاه دفاع مقدس و مقاومت) چهارشنبه 29 دی‌ماه با حضور سرهنگ عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و مسعود امیرخانی دبیر علمی و اجرایی این جشنواره برگزار و روند، جوایز، داوری و مراسم اختتامیه جشنواره تشریح شد.

قابلیت فیلم‌سازی از داستان‌های برگزیده جایزه یوسف

سرهنگ بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید اهل قلم، یوسف ملک‌شامران و قدردانی از نویسندگان و داوران در مراحل استانی و ملی، گفت: سیاست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت‌های استانی است. دفاع مقدس یک پدیده‌ بی‌نظیر است که می‌تواند یک محور و شعاع ادبی برای نسل‌‌های آینده باشد و ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با برگزاری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و ادبی سعی در نشان دادن این اتفاق مهم داریم.

بایرامی با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس ما این پیام را داشت که هیچ قدرت جهانی نمی‌تواند مردم ایران به پشتوانه ولایت فقیه را به زانو در آورد، اضافه کرد: جایزه ادبی یوسف در راستای همین موضوع است. در جریان این جایزه تا هر دوره افزایش تعداد شرکت‌کنندگان را داشته‌ایم، که نشان می‌دهد معرفت مردم، به‌ویژه نسل جوان با فاصله گرفتن از دفاع مقدس نسبت به این رخداد مهم کم نشده است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ادامه داد: شاهد هستیم جوانان و نوجوانانی که انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) را ندیده‌اند، امروز دست به قلم شده‌اند و از رشادت نسلی سخن می‌گویند که آن‌ها را درک نکرده‌اند. ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و برگزاری جشنواره‌های ادبی مانند جایزه ادبی یوسف، به‌دنبال استعدادیابی و آموزش در نوقلمان هستیم و معتقدیم که ظرفیت‌های بومی مناطق و نقاط مختلف کشور هنوز شناسایی نشده‌اند. یازدهمین دوره جایزه یوسف را هم که در سال ۱۴۰۱ به مناسبت ۴۰ سالگی آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود، به موضوع خرمشهر و آزادسازی آن اختصاص دارد و فراخوان آن نیز منتشر شده است.

سرهنگ عباس بایرامی

وی یکی از دغدغه‌های مهم سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس را فیلم‌نامه نویسی بیان کرد و افزود: از بین داستان‌ها و سوژه‌های جایزه ادبی یوسف ظرفیت خوبی برای فیلمنامه‌نویسی است. نیازمندیم که علاقه‌مندان و متخصصین در این فضا اثر خلق و تولید کنند و عقب‌ماندگی این زمینه جبران شود.

همچنین رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از تولید مستند 100 قسمتی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری صدا و سیما خبر داد و افزود: حوزه‌ فیلم جذابیت زیادی برای مخاطبان دارد. در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس هم ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها وجود دارد، حتی بسیاری از داستان‌های همین جایزه ادبی یوسف قابلیت تبدیل شدن به سوژه کارهای سینمایی و هنری و فیلم دارند.

برتری 16 بر 2 خانم‌ها به آقایان در جایزه ادبی «یوسف»

مسعود امیرخانی، دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف، با اشاره به برگزاری اولین دوره جایزه ادبی یوسف در سال ۱۳۸۵، عنوان کرد: جای امیدواری است که امسال این جشنواره ادبی دهمین دوره خود را به میزبانی استان هرمزگان ‌پشت سر خواند گذاشت. استان هرمزگان به‌واسطه‌ میزبانی کنگره شعر دفاع مقدس که با حضور بیش از 300 شاعر برگزار شد، همواره برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد و امیدوارم امسال نیز همکاران ما در این استان میزبان خوبی برای جایزه یوسف باشند.

دبیر علمی جایزه ادبی یوسف با اعلام اینکه امسال جایزه یوسف در سه‌بخش دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت در دو حوزه بزرگسال و نوجوان فراخوان داد، اضافه کرد: در این دوره یک بخش ویژه‌ی داستان شهدا هم در نظر گرفته شد تا بتوانیم از رهگذر خلاقیت نویسندگان، برشی از زندگی چند شهید هر استان را در قالب داستان داشته باشیم.

امیرخانی با اشاره به اینکه جایزه یوسف از سه دوره‌ قبل از تهران رفته است، اظهار کرد: به این ترتیب فراخوان جایزه ابتدا در استان‌ها منتشر و داوری آثار در این مرحله توسط کارشناسان استانی انجام می‌گیرد. در مرحله بعد آثار منتخب استانی به‌دبیرخانه‌ مرکزی تهران می‌رسند و بهترین آثار بخش سراسری انتخاب می‌شوند. امسال حاصل فراخوان جایزه، دریافت سه هزار و ۴۴۶ اثر بود؛ که از این تعداد ۱۸۱ اثر به‌عنوان برگزیدگان استانی انتخاب و برای داوری نهایی به تهران ارسال شد.

مسعود امیرخانی

دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف گفت: داوری مرحله اول در بخش سراسری توسط دو گروه متشکل از قاسمعلی فراصت، پرویز شیشه‌گران، محمدمهدی رسولی و میرشمس‌الدین فلاح هاشمی صورت گرفت و در دو گروه 36 اثر به‌عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب شدند. در مرحله نهایی هم با افزوده شدن مجید قیصری به گروه داوری، 36 اثر نامزد دریافت جایزه داوری و 18 اثر به‌عنوان برگزیده نهایی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف انتخاب شدند.

امیرخانی با اشاره به اینکه در اختتامیه دهمین دوره جایزه یوسف، سه اثر رتبه اول، دوم و سوم و چهار تقدیر ویژه در بخش دفاع مقدس، مدافعان سلامت، دفاع حرم و یک نویسنده استان میزبان داریم، اضافه کرد: جای تبریک به بانوان دارد که از این 18 نفر به جز دو نفر، دیگر برگزیدگان این دوره از جایزه ادبی یوسف از بانوان هستند، که در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد.

وی در ادامه مشکل سوژه‌یابی و اشکال در ساختار داستان‌ها را از دغدغه‌های پیش روی این دوره از جایزه ادبی یوسف بیان کرد و افزود: متاسفانه با وجود اینکه ما روی بخش داستان شهدا و بخش نوجوان سرمایه‌گذاری کرده بودیم، آثار این بخش از کیفیت لازم برخوردار نبود و آثار شایسته‌ای برای انتخاب یا انتشار در کتاب یوسف 10 نداشتیم.  

دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف با بیان اینکه اختتامیه دهمین دوره جایزه ادبی یوسف 6 بهمن‌ماه در هرمزگان برگزار می‌شود، از اجرای چند برنامه ویژه در استان هرمزگان خبر داد و افزود: چند کارگاه خوب با حضور داوران جایزه، آقایان قاسمعلی فراست، مجید قیصری، محمدمهدی رسولی و شیشه‌گران در استان هرمزگان در بخش‌های مختلف داستان‌نویسی برگزار خواهد شد. همچنین جشن امضای آثار داوران جایزه و نویسندگانی که در آئین پایانی جایزه حضور دارند، برگزار و آثار امضا شده به نویسندگان استان هرمزگان هدیه خواهد شد. رونمایی از کتاب یوسف 10 شامل 18 داستان برگزیده دهمین دوره از جایزه ادبی یوسف هم جزو برنامه‌های آئین اختتامیه این دوره از جایزه خواهد بود.  

سردار حبیب‌الله میرزایی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان، هم که به‌ صورت مجازی در این نشست حضور داشت، با اشاره به تقدیم ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان به کشور و انقلاب اسلامی، تصریح کرد: وظیفه داریم در حد توان پیام شهدا را به نسل‌های آینده برسانیم. در همین راستا مقدمات میزبانی اختتامیه جایزه ادبی یوسف در استان هرمزگان فراهم شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان گفت: سال گذشته کارگاه‌های مختلفی در حوزه داستان دفاع مقدس در استان برگزار کردیم، که موجب ارتقا سطح کیفی اثار ارسال شده به دهمین دوره‌ی جایزه ادبی «یوسف» شد. امسال نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا در جریان اختتامیه دهمین دوره جایزه یوسف، کارگاه‌هایی توسط مجید قیصری و محمدمهدی رسولی در مرکز استان برگزار کنیم.

میرزایی در پایان ضمن اشاره به همکاری خوب نهادهای نظامی، هنری و فرهنگی استان هرمزگان در برگزاری هر چه بهتر اختتامیه دهمین دوره جایزه ادبی یوسف، عنوان کرد: نیازمند و معتقد به برگزاری کارگاه‌های ادبی در استان هرمزگان هستیم، زیرا تاثیر زیادی در ارتقای رشد نویسندگان بومی دارد.

انتهای پیام
captcha