نقش زنان از دیدگاه امام خمینی(ره)
کد خبر: 4030009
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

نقش زنان از دیدگاه امام خمینی(ره)

حضور زن در جامعه و تلاش و مجاهدت وی در عرصه های مختلف اجتماعی مختلف اجتماعی از موضوعات و مسائل مهمی است که همواره از مباحث بنیادین بوده است.

نقش زنان از دیدگاه امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا از اردبیل، همانگونه که در صدر اسلام شاهد دفاع زنان از جبهه حق بودیم، زنان مسلمان امروز ایران نیز با الگوگیری از آموزه‌های دینی در راستای تکریم و دوام انقلاب نقش‌آفرینی کردند، فلذا زنان شهید و جانباز نماد مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان و همچون گنجینه‌ای از دوران دفاع مقدس هستند که باید نسبت به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی آنان اقدام کرد.

زنان بهترین مربی و سکاندار تربیت‌محور در جامعه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند.

شهادت و جانبازی جنسیت نمی‌شناسد و زنان و مردان در این زمینه ایثارگری و فداکاری‌های بسیاری کردند، توجه و الگوسازی مجاهدت‌های بانوان شهید و جانباز زمینه افزایش روحیه فداکارانه در میان زنان و خانواده‌ها را ایجاد می‌کنند، فلذا زنان بهترین مربی و سکاندار تربیت‌محور، رشد و تعالی در جامعه هستند و به یقین به الگوی خود حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) اقتدا می‌کنند.

از دیدگاه تعالیم مقدس اسلام، زنان از کلیه حقوق اجتماعی بهرمند هستند و هیچ مانع و حصاری نمی‌تواند راه‌های حضور فعال آنان را سد نماید و این انسان خلاق را از بهره‌رسانی به اجتماع محروم کنند.

با این که تعالیم روشن و صریح اسلام زمینه‌ساز و محرک حضور گسترده زنان در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی بوده و هیچ شبهه و ابهامی در این آرمان مقدس نیست. متاسفانه در گذشته اقشاری از مردم جامعه به دلیل عدم آگاهی و بصیرت‌های لازم دینی با این واقعیت کار مخالفت می‌کردند، شاید بخشی از این مخالفت‌ها را بتوان معلول شرایط نامناسبی دانست که رژیم‌هایی نظیر رژیم پهلوی برای انحراف و سقوط زنان در گناه و فساد فراهم می‌آوردند ولی مسلماً سهم و بخش دیگر آن را باید ناشی از نداشتن درک و بینش کافی از جلوه نورانی فرهنگ و معارف ناب محمدی دانست.

بی‌شک نقش بی‌بدیل و مؤثر زنان در دوران انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس امری انکارناپذیر و سرشار از ایثارگری آگاهانه است، زنان در جریان نهضت امام راحل با عنوان پیرو ولایت، در مقام مادر و همسر به پیروزی انقلاب اسلامی کمک کردند.

استان اردبیل، یکی از سنگر‌های درگیر در جنگ تحمیلی بود و زنان این دیار پا به پای مردان در صحنه‌های مختلف جنگ و در مبارزه با اشرار شجاعانه جنگ کردند.

نشر اندیشه‌ها و ایثارگری شهدای زن در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در کتاب‌های درسی و آموزشی احساس می‌شود و این شهدا باید بیش از پیش به مردم معرفی شوند.

نقش زنان در تحول و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برجسته است

زنان شهیده ما و همچنین زنان و دختران امروز جامعه، الگویشان فاطمه زهرا(س) و دخترش زینب کبری(س) بوده و خواهد ماند.

امروز باید نقش شاهدان در قبال مادران، بانوان و دختران جامعه در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و مدیریت اجتماعی برجسته‌تر شود.

امروز رهبر معظم انقلاب پرچمدار و طلایه‌دار حرکت رو به رشد نظام جمهوری اسلامی است و با ارائه منشور و مانیفست گام دوم انقلاب راه تعالی را برای کشورمان ترسیم کردند.

قطعا نقش زنان در تحول و تحقق بیانیه گام دوم نقشی برجسته است و این نقش در قالب انتقال ارزش‌ها و تربیت فرزندانی معتقد، متدین، متعهد و پیش رو باید تقویت شود.

از روزیکه امام راحل در زمینه تغییر نظام طاغوت نهضت و مبارزات خود را آغاز کرد، زنان هم‌دوش با ایشان نقش‌آفرینی کردند همچنان که در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه‌ها زنان بزرگواری پشتوانه جبهه و جهاد مردم بزرگ ایران اسلامی بودند.

اگر فرزندان بانوان این سرزمین در جبهه‌ها نقش‌آفرینی کردند و پیروزی‌هایی نصیب ملت و نظام شد، قطعا در اثر تربیتی بود که رزمندگان ما در دامان مادران شریف و پاکدامن این کشور دیده بودند و توانستند آن تربیت اسلامی را در قالب ایمان به خدا و اعتقاد به شهادت به منصه ظهور برسانند و در مبارزاتی که در مقابل فساد و استکبار و متجاوز داشتند، پیروز شوند.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha