هشتمین گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش برگزار می‌شود
کد خبر: 4031208
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
حجت‌الاسلام ایمانی‌پور:

هشتمین گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش برگزار می‌شود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار سفیر اتریش در تهران با اشاره به برگزاری هشتمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش در سال جاری میلادی، گفت: هم‌اندیشی و گفت‌وگو عامل ایجاد صلح در جهان است.

هشتمین گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش برگزار می‌شودبه گزارش ایكنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «ولف دیتریش هایم»، سفیر اتریش در تهران ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس این سازمان دیدار و در خصوص راه‌های همکاری مشترک فرهنگی دو کشور گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در این دیدار اظهار کرد: ما آمادگی داریم فرصت و زمینه‌های لازم را برای معرفی تصویر شایسته‌ای از اتریش در ایران فراهم کنیم و فعالیت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش می‌تواند عامل مهمی در توسعه فعالیت‌های فرهنگی دو كشور باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اتریش در اذهان مردم ایران تصویر خوبی دارد و تعامل، تسامح و مدارا در فرهنگ از ویژگی‌های مردم کشور اتریش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه هم‌اندیشی و گفت‌وگو عامل ایجاد صلح در جهان است، گفت: ما علاقمند به توسعه گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی و شناخت دو ملت از یکدیگر هستیم، چراکه این مسئله به توسعه همکاری بیشتر بین ایران و اتریش کمک می‌کند.

وی بیان کرد: آنچه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی آغاز کردیم، توسعه یافته است؛ به طوری که در حال حاضر با اندیشمندان بسیاری از کشورها، گفت‌وگوهای سودمندی را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر لزوم تعامل نخبگان دانشگاهی و فرهیختگان ایران و اتریش تأکید کرد و افزود: از اساتید دانشگاه، اندیشمندان و مراکز مطالعاتی و پژوهشی دو کشور، انتظار می‌رود که نقش مهم و تاریخی خود را در این زمینه ایفا کنند تا دو ملت با بیشترین تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی، تأثیرگذار باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تصریح کرد: چیزی که در رسانه‌های غربی از ایران مطرح می‌شود با واقعیت‌ها فاصله دارد، بنابراین لازم است فیلم مستندی از واقعیت‌های ایران توسط رسانه‌های اتریش تهیه شود تا مخاطبان این کشور با بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، پژوهشی و علمی ایران آشنا شوند.

وی تأکید کرد: ما در تعامل متقابل، ظرفیت‌های فرهنگی اتریش را معرفی می‌کنیم و نیاز است شما هم زمینه‌ را برای معرفی ایران واقعی مهیا سازید.

تمایل اتریش به گسترش روابط با ایران

در ادامه سفیر اتریش در تهران خواستار توسعه گفت‌وگوهای دینی بین ایران و اتریش شد و گفت: امیدواریم بتوانیم دور آینده گفت‌وگوهای دینی بین ایران و اتریش را در سال جاری میلادی به میزبانی اتریش برگزار کنیم، ما علاقه‌مند به گسترش تعامل با اندیشمندان، اساتید و فرهیختگان دانشگاهی ایران هستیم.

ولف دیتریش هایم با اشاره به پیشینه قوی روابط فرهنگی دو کشور، اظهار کرد: دولت اتریش از همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و علمی استقبال می‌کند.

در ادامه  این نشست، قهرمان سلیمانی، سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های این سازمان با اشاره به فعالیت‎های این مرکز در عرصه گفت‌و‌گوهای بینادینی، گفت: ما بر این باوریم که گفت‌وگوی دینی میان ادیان الهی درباره چالش‌ها و گرفتاری‌های بشر می‌تواند به بسیاری از رنج‏‌های جامعه انسانی پایان دهد.

وی برگزاری هفت دور گفت‌وگوی دینی بین دو کشور را بسیار سازنده و مؤثر ارزیابی و بر لزوم تداوم این گفت‌وگوها تأکید کرد.

خانم گو دوسه، مسئول بخش فرهنگی سفارت اتریش در ایران نیز در سخنانی، اظهار کرد: گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش به طور متناوب در تهران و وین صورت گرفته است. این گفت‌وگوها از 25 سال پیش آغاز شد و در سال جاری که با دور هشتم گفت‌وگوها در وین برگزار خواهد شد، آن را به فال نیک می‌گیریم.

ایران؛ کشوری غنی در میراث فرهنگی

وی افزود: تلاش کرده‌ایم روابط فرهنگی ایران و اروپا تقویت و گسترش یابد. به نظر می‌رسد برای نزدیک‌تر کردن روابط ایرانیان و اروپایی‌ها، همکاری‌های فرهنگی، دینی و علمی باید بیش از گذشته توسعه یابد.

مسئول بخش فرهنگی سفارت اتریش در ایران اظهار کرد: ما برای برگزاری هشتمین دور گفت‌وگوهای دینی بین ایران و اتریش آمادگی کامل داریم. ایران یکی از غنی‌ترین کشورها در زمینه اماکن تاریخی و میراث فرهنگی است.

همچنین جمال کامیاب، مدیرکل توسعه همکاری‌های فرهنگی اروپا ـ آمریکا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: ایرانیان نخبه و تحصیل کرده فراوانی در کشور اتریش اقامت دارند و همین ایرانیان توانستند فرهنگ جامعه ایرانی را به خوبی در شهر وین ارائه دهند.

کامیاب افزود: برای توسعه تعاملات فرهنگی، همکاری‌های فرهنگی طرفین باید در دو بخش توسعه یابد. در بخش اول تفاهمات و همکاری‌های دو جانبه بین ایران و اتریش است که سفارت اتریش می‌تواند فعالیت‌های فرهنگی ایران را در اتحادیه اروپا معرفی کند.

وی اظهار کرد: در بخش دوم علاقه‌مندیم سفارت اتریش زمینه برقراری همایش‌ها، نشست‌ها و برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در وین را فراهم کند و موانع اجرای فعالیت‌های فرهنگی را در اتریش بردارد.

انتهای پیام
captcha