کد خبر: 4033114
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴

پیشنهاد برگزاری مسابقه تلویزیونی «زمان شما آغاز شد» + فیلم

فاطمه قاسم‌آبادی، فعال قرآنی طی مقاله‌ای که شامگاه گذشته در نخستین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم ارائه داد به پیشنهاد مسابقه تلویزیونی «‌زمان شما آغاز شد» پرداخت.

پیشنهاد برگزاری مسابقه تلویزیونی «زمان شما آغاز شد»به گزارش ایکنا، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، طی ۱۱ تا ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به همت شورای عالی قرآن در تهران برگزار می‌شود. در نخستین شب نشست، طی جدول زمان‌بندی شده، چهار ایده حول موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای ارائه شد. دومین ایده مطرح شده در این نشست پیشنهاد مسابقه تلویزیونی «زمان شما آغاز شد» بود. در ادامه مشروح ارائه‌دهنده آن فاطمه قاسم‌آبادی را می‌خوانید؛

«بی­‌شک از مهم­ترین عوامل سلامت روح و روان یک جامعه، گسترش فرهنگ انس با قرآن در میان اقشار آن است. با توجه به گستردگی فضاهای رسانه­‌ای و طیف گسترده ورود اطلاعات برای هر فرد و خانواده، ضروری است تا در قالب‌های مختلف و جذاب، فرهنگ انس با قرآن در جامعه نهادینه شود. «زمان شما آغاز شد» برنامه‌­ای تلویزیونی در قالب مسابقه با هدف ترغیب و تشویق خانواده‌­ها به آموزش­های قرآنی، گسترش حفظ و قرائت قرآن، کاربردی کردن آموزه‌­ها و مفاهیم قرآنی در سبک زندگی خانوادگی و اجتماعی با حضور خانواده‌­ها و يا گروه‌های هم سن از جوانان و نوجوانان، اجرا می‌شود.

براین اساس در هر برنامه دو يا چهار خانواده متشكل از حداقل چهارعضو يا گروه­‌های هم سن از جوانان و نوجوانان حضور دارند. اين برنامه كه درواقع يك جُنگ شاد و مهيج قرآنی در مدت زمان 50 دقیقه است، ضمن ایجاد رقابت مفید بین مخاطبان و خانواده‌ها، فضای با نشاط، آموزش نکات و مفاهیم قرآنی و آموزه­‌های دیگر قرآنی چون مشورت کردن، همیاری و احترام به یکدیگر را به نمایش می­‌گذارد.

این مسابقه دارای شش مرحله سؤالات قرآنی برگرفته از آیات و مفاهیم آن، دو تیتراژ در ابتدا و انتهای برنامه و پنج میان برنامه یک دقیقه‌­ای بین مراحل مسابقه است.

مرحله اول ـ سؤالات عمومی از قرآن کریم

در این مرحله سؤالات بر روی صفحه نمایش ثبت و توسط مجری خوانده مي­‌شود و شركت‌­كننده‌­ها با نواختن زنگ، بايد به سؤالات پاسخ دهند.

مرحله دوم ـ آشنایی با قاریان

پخش صوت یک قاری و بیان بخشی از زندگی­نامه آن و تشخیص قاری مورد نظر.

بر روی صفحه نمایش، تصوير قاری مورد نظر مثل پازلِ محو نقش می­‌بندد، با شنيدن اطلاعات صوتی از قاری مورد نظر، تصویر وضوح بیشتری پیدا می­‌کند و قطعات پازل نمایان­‌تر می­‌شود. هراندازه تصوير كامل­‌تر شود در واقع اطلاعات بيشتری به شركت‌كنندگان داده شده، در نتيجه امتياز كمتری کسب می­‌کنند.

مرحله سوم ـ آیات موضوعی یا آیات نامدار 

يكي از آيات نامدار پخش می‌شود و شركت­كنندگان بايد به موضوع يا شأن نزول آيه مورد نظر اشاره كنند.

مرحله چهارم ـ مرحله انتخابی بین سؤالات حفظ یا قرائت به انتخاب گروه یا خانواده شرکت‌کننده.

با توجه به افراد مختلف در گروه، اگر فردی قدرت قرائت خوبي داشته باشد، قرائت تقليدی را انتخاب مي­‌كند و پس از پخش فراز مورد نظر، سعی در تقليد قرائت آيه می‌کند و یا در صورت تمایل سؤال حفظ را انتخاب می‌کند و یک دقيقه فرصت داده می‌شود تا آيه مورد نظر توسط همه اعضای گروه حفظ شود و در نهايت بايد به ­صورت جمع خوانی، آيه را از حفظ بخوانند. (از این طریق تقویت حس مشارکت و همکاری بین اعضای خانواده، حاصل می‌شود).

مرحله پنجم ـ ادبیات و قرآن

شعر و یا ضرب‌المثل بر­گرفته از آيات قرآني پخش مي­‌شود و شركت­‌كنندگان بايد تشخیص دهند كه این شعر یا ضرب المثل، بر اساس كدام آيه است. در صورتی كه سؤال مورد نظر، ضرب‌المثل باشد، تصويری مرتبط بر روي صفحه نمایش نقش می‌بندد و در صورتی كه شعر باشد، ابيات مورد نظر نمایش داده می‌شود.

مرحله ششم ـ ترجمه لغات قرآنی

در این مرحله چند لغت قرآني به ­شکل پازل و سرعت عمل در چینش و پیدا کردن ترجمه لغات، بر روی صفحه نمایش می‌آيد و شركت‌كننده‌­ها بايد ترجمه لغات موردنظر را كه بر روی مكعب­‌هايی نوشته شده‌­اند، پيدا كنند و به ترتیب بر روی خط ترسيم شده بچينند. (تقویت حس همکاری و مشارکت و سرعت عمل)

مرحله هفتم ـ مفاهیم آیات

به­ طور مثال، سيب نيم‌­‌خورده‌­ای نشان داده می­‌شود و از شرکت­‌کننده‌­ها خواسته می‌شود تا آيه­‌ای متناظر با تصوير را از بين گزينه­‌ها انتخاب كنند.

مرحله هشتم ـ استندآپ

از گروه­‌های شركت­‌كننده خواسته می‌شود يكي از داستان­‌های قرآنی را به­ صورت استندآپ در زمان مشخصی تعريف كنند و در پايان نتيجه­‌گيری داشته باشند.

مرحله نهم ـ روخوانی و روانخوانی

يك صفحه از قرآن و تعداد آيات محدودی در صفحه مشخص می‌شود و از خانواده شرکت­‌کننده خواسته می‌­شود بعد از روخوانی آيات، در خصوص مفاهيم و پيام‌­های آيات صحبت كنند.

وُله (میان­‌برنامه)

این بخش نه به­ عنوان مسابقه، بلكه به ­عنوان بخشی از آن و میان برنامه در نظر گرفته می‌شود.

خانواده شرکت­‌کننده، يك كتاب قرآنی را انتخاب کرده و با خود به برنامه آورده و ضمن خواندن پاراگرافی از كتاب، مثلاً توسط مادر یا پدر در خصوص معرفی كتاب (نام و نويسنده و…) اطلاعاتی را می­‌دهد.»

برای دریافت توضیحات تکمیلی به فیلم زیر مراجعه شود.

انتهای پیام
captcha