ایجاد قدرت معنوی در فضای مجازی با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها + صوت
کد خبر: 4033477
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
حجت‌الاسلام عاملی بیان کرد:

ایجاد قدرت معنوی در فضای مجازی با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها + صوت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در شانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با بیان اینکه ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی کشور می‌تواند در فضای مجازی ساری و جاری شود، گفت: پراکندگی و تفرقه با قدرت سازگاری ندارد، قدرت معنوی و الهی در این محیط با توکل به پروردگار ممکن می‌شود.

سعیدرضا عاملیبه گزارش خبرنگار ایکنا، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم حول موضوعات «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای شامگاه چهارشنبه، 13 بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهراء(س) طی مراسمی به کار خود پایان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط تصویری با حاضران در این نشست در سخنانی گفت: انقلاب اسلامی محصول قرآن است و برخلاف همه نظریه‌های چپ و راست، فلسفه آن پیوند مردم ایران با پیام قرآن است، تصور جامعه‌شناسی ریشه آن را فاصله طبقات اجتماعی یا دموکراسی‌خواهی می‌دانست اما قرآن‌خواهی منشأ این تحول عظیم بود.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: شورای عالی قرآن 30 ساله شده و در این مدت توفیقات زیادی داشته است، به داشته‌هایمان توجه کنیم، بیانیه گام دوم مثالی در این زمینه است که در آن مقام معظم رهبری به داشته‌ها توجه می‌کند و به ظرفیت‌سازی برای چهل ساله دوم انقلاب می‌پردازد.



عاملی با بیان اینکه نگاه نقادانه‌ای که برون‌رفت مثبت داشته باشد در جای خود لازم است، اظهار کرد: در عین حال توجه به داشته‌ها برای ایجاد سرمایه اجتماعی ضروری است. پیام قرآن یک پیام جهانی است و فضای مجازی یک ظرفیت ارتباط با جهان است، از این منظر محتوا و ظرفیت با هم ارتباط پیدا کرده است. خداوند دائماً همه مردم را خطاب می‌کند و تفکیک سنی و جنسی ندارد، این پیام امروز در یک بسته جهانی قرار گرفته و بستگی به هنر ما دارد که چقدر بتوانیم از آن برای انتقال محتوای غنی قرآن استفاده کنیم.

پیام‌های قرآن در شرایط خاص تحول‌برانگیز است

این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: در فضای مجازی با مخاطب مواجه نیستیم، بلکه با کاربر مواجه هستیم، انسان فعالی که پیام را دریافت و با نگاه انتقادی با آن مواجه می‌شود، جریان مخالف وجود دارد ولی عموماً انسان‌ها با فطرتی که دارند به قرآن کریم باز می‌گردند. پیام‌های قرآن در شرایط خاص تحول‌برانگیز است، امروز در فضای مجازی با چالش‌ها و ظرفیت‌های بزرگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اینترنت دارای فضای تعاملی است، تعامل یعنی ارتباطات و ارتباطات یعنی پیام می‌دهی و پیام نیز دریافت می‌کنی، واقعیت این است که در کانال ارتباط با نسل جدید نیستیم، مستحضرید که سخن از مِتاوِرس است که به فراجهان تعبیر شده است، امکانی است که عینیت فضای فیزیکی تبدیل به عینیت در فضای مجازی می‌شود، به عنوان مثال اگر کسی می‌خواهد لباسی انتخاب کند با فضاسازی که اتفاق می‌افتد می‌تواند لباس را احساس کند و بپوشد.

عاملی بیان کرد: فضای مجازی جای قدرت‌های بزرگ و توانایی‌های گسترده است، صدها و هزاران قاری و ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی گسترده در ایران داریم که می‌تواند در فضای مجازی تبدیل به ظرفیت شود، پراکندگی و تفرقه با قدرت سازگاری ندارد، قدرت معنوی و الهی در این محیط با توکل به پروردگار ممکن می‌شود.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به خصوصیات فضای مجازی عنوان کرد: این فضا خصوصیاتی دارد که یکی از آن‌ها غیر مرکزی بودن آن است، ظرفیت‌های پراکنده مردمی باید در این محیط تبدیل به یک ظرفیت جهانی شود، یکی دیگر از خصیصه‌های این محیط، لایه‌ای بودن آن است یعنی می‌توانیم لایه‌های مختلف دانشی را به صورت تخصصی ایجاد کنیم، این محیط خوشه‌ای است و امکان ارتباط همه را با هم فراهم می‌کند، پویایی بسیار زیادی دارد، ظرفیت‌های معنوی در این محیط مجازی تعبیه شده است که می‌تواند منشأ تغییرات بزرگ شود.

در تلاوت قرآن نوآوری را فراموش نکنیم

عاملی اظهار کرد: در تلاوت قرآن نوآوری را فراموش نکنیم، بهره‌گیری از نغمه‌های گذشته ضرورت دارد، اما بر ساخت نغمه‌های جدید امکان نشستن صوت قرآن را در دل جوانان ایجاد می‌کند. افراد زیادی تحت تأثیر نغمه‌های تحول‌برانگیز تغییر کردند، محیط مجازی به سمت شخصی شدن حرکت می‌کند و افراد متناسب با روحیات خود داده‌های در معرض پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه با این روحیه‌ای که در جامعه قرآنی ماست می‌توانند منشأ تغییرات بزرگ باشند و ما هم آماده دریافت نظرات عزیزان هستیم، گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین سرمایه‌ای که ایجاد کرد سرمایه امید به آینده بود، در چهل و سومین سالگرد انقلاب دوباره این امیدآفرینی را باید ایجاد کنیم.

ایجاد قدرت معنوی در فضای مجازی با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها

بنا بر گزارش ایکنا، در ابتدای این مراسم محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن با ارائه گزارشی گفت: این نشست نقطه آغاز و عزیمت در موضوع تحول تولید برنامه‌های قرآنی در رسانه ملی است؛ قطعاً با یک یا چند نشست و همایش نمی‌توان تحول ایجاد کرد، اما می‌شود فتح بابی باشد و این گفتمان مشترک را به وجود آورد.

مطالبه جامعه قرآنی از مسئولان رسانه ملی

وی ادامه داد: مقرر شده است شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن بخشی را در وبسایت و صفحه مجازی خود ایجاد کنند که در طول سال و به صورت مستمر پذیرای طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه مخاطبان و علاقه‌مندان و کارشناسان قرآنی و رسانه‌ای باشد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن بیان کرد: جامعه قرآنی کشور از مدیریت ارشد رسانه ملی توقع و مطالبه دارد تا در تولید و پخش برنامه‌های متنوع، متعدد و فاخر قرآنی از همه شبکه‌های صدا و سیما اهتمام بیشتری داشته باشد که امید است در دوره جدید مدیریتی سازمان، مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

درخواست قرآنیان از وزارت ارشاد

میرزاجانی همچنین مطالبه جامعه قرآنی از مسئولان حوزه فضای مجازی و رسانه‌های نوین را متذکر شد و گفت: لازم است مسئولان امر نسبت به تولید و انتشار برنامه‌های قرآنی در پهنه گسترده و نافذ مجازی اقدامات جدی و فوری انجام دهند. ما دقیقا نمی‌دانیم که مسئول پاسخگویی به این موضوع مهم کدام نهاد، دستگاه و شوراست، در عین حال از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به مأموریتی که در وزارت ارشاد تعریف شده است درخواست می‌کنیم برای پیگیری موضوع از مراجع ذی ربط و همچنین ساماندهی حوزه قرآن در فضای مجازی ورود کند.

وی در پایان از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن به عنوان مشارکت‌کننده در برگزاری نشست شانزدهم، همچنین از خبرگزاری‌هایی که جهت انعکاس اخبار نشست اقدام کردند؛ از جمله ایکنا قدردانی کرد.

کد
انتهای پیام
captcha