«بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» منتشر شد
کد خبر: 4033821
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

«بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» منتشر شد

کتاب «بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» اثر محمدباقر نادم به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

«بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت»

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» اثر محمدباقر نادم از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در 331 صفحه منتشر شد.

بین عناصر و شخصیت‌های دفاع مقدس و جامعه جوان امروز مشترکات و الگوهایی در سیره نورانی شهدا به چشم می‌خورد که استخراج این الگوها و ثروت عظیم نیازمند فناوری خاص است که آن فناوری «راهیان نور» است و تکنولوژی بهره‌برداری از راهیان‌نور «روایتگری تخصصی فرهنگ جهاد و شهادت» است.

این اثر، از اولین منابع جامعی به‌ حساب می‌رود که آداب و مهارت‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت را به‌صورت مبسوط و کاربردی در اختیار مبلغان و راویان روحانی قرار می‌دهد.

روش‌ها و مهارت‌های تدوین شده در این مجموعه، براساس یافته‌ها تجربه‌ها و تدریس اساتید مؤسسه روایت سیره شهدا در دوره‌های آموزش روایتگری گردآوری شده است.

کتاب حاضر در صدد آموزش بایدها و نبایدهای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت و بایسته‌های روایتگری است.

مجموعه حاضر با بهره‌گیری از منابع علمی و تجربه عملی راویان روحانی طی اعزام‌های مختلف به محافل شهدای مناطق جنگی و کاروان‌های زیارتی راهیان نور تدوین شده است. آنچه از تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت (روایتگری) مدنظر است، صرفاً بیان خاطرات دوران هشت‌ساله دفاع مقدس نیست، بلکه تحلیل و تطبیق این حقایق با ارزش‌های دینی است که با هدف تبلیغ معارف دین اسلام و ترویج فرهنگ مجاهدت و شهادت‌طلبی صورت می‌گیرد.

این اثر با هدف افزایش سطح توانایی راویان گرامی در رویارویی با مخاطبان فرهنگ دفاع مقدس و بر اساس نگاه حرفه‌ای کارشناسان عرصه سخن و روایتگری و با بهره‌گیری از تجربیات سال‌های گذشته و آسیب‌شناسی‌های انجام شده، نگارش شده، که حاوی مهارت‌های لازم در خصوص بایدها و نبایدهای روایتگری است.

هر چند در سال‌های اخیر درباره روایتگری کتب متعددی نگارش درآمده، اما کتاب پیش رو با تمرکز بر بایدها و نبایدها، مهارت‌ها و بایسته‌های روایتگری فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس نوشته شده که سرآغازی بر نگاه تخصصی به مقوله روایتگری خواهد بود.

اکنون این اثر تحت عنوان «بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» به عنوان یک بسته جامع روشی و مهارتی به منظور آموزش اصول و فنون تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت و با استفاده از محتوای بیش از ۱۰ دوره آموزش روایتگری در مؤسسه روایت سیره شهدا تهیه شده است.

«بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» در شش فصل تهیه و تنظیم شده است؛ در فصل اول که با عنوان «راوی شناسی» تألیف شده، در ابتدا جنبه‌های شخصیتی راوی (ظاهری و باطنی) تبیین شده و در ادامه به 10 وظیفه ذاتی راوی در برابر مسئولیت روایتگری می‌پردازد، که از جمله آن‌ها می‌توان به پیوند روحی و معنوی و عاطفی با شهدا، روایت منطقی و استوار، رعایت مراتب اخلاص و مسئولیت‌های معنوی، نگاه جامع به دفاع مقدس، پرهیز از تحلیل و سخنان ناشیانه و تسلط بر شیوه‌ها و قالب‌های روایتگری اشاره کرد.

«آداب و اصول روایتگری» عنوان دومین فصل از این اثر است که پس از بیان اصول و مبانی روایتگری و آیات روایتگری در قرآن کریم، اصول مهندسی روایتگری (تشخیص، تبیین، تناسب، دسته بندی مطالب، تطهیر، تکریم، تسهیل، تدریج، تعلیم و تربیت، اتقان) تشریح شده است.

در این فصل، اصول ایمانی معنویت ساز، آثار معنویت در روایتگری، شاخصه‌های سنجش معنویت، شاخصه‌های بیان هنرمندان، و چیستی و چرایی و چگونگی روایتگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در فصل سوم این کتاب، به «مهارت‌های مخاطب‌شناسی» پرداخته است و انواع مخاطب (عام، خاص و اخص) و ویژگی‌های آن را برشمرده و به تقسیم‌بندی مخاطب براساس پذیرش روایتگری می‌پردازد و در ادامه به محورهای مهم در مخاطب‌شناسی (توان‌شناسی، روانشناسی، زبان‌شناسی، مسئله‌شناسی، نسخه‌شناسی، اقتضاشناسی) اشاره دارد.

در ادامه این فصل، مهارت همانندسازی برای مخاطب (راهکارها و مصادیق) تبیین شده و مهارت‌های مواجهه با انواع مخاطب تشریح شده است.

در فصل چهارم که با عنوان «ساماندهی فرصت ها در روایتگری» پرداخته شده، اهمیت فرصت راهیان‌نور، تبیین و مفهوم شناسی اردوی راهیان‌نور، ماهیت و اهمیت برگزاری آن و چرایی تقدس این مسأله تشریح شده است.

سپس، به وجود فرصت زیارتگاه شهدا پرداخته شده و فرصت‌های اردویی مطرح و به مهارت‌های لازم برای مدیریت زمان و محتوا  (از جمله مهارت موقعیت‌یابی در مسیرها، بهره‌برداری از فرصت و موقعیت مسیرها، موقعیت‌های اتوبوسی در مسیر، فرصت‌های مربوط به مکان اسکان) اشاره شده است.

«مهارت محتوایابی و شیوه‌های ارائه در روایتگری» عنوان پنجمین فصل از کتاب «بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» است که در این فصل، اهمیت موضوع‌یابی و عنوان‌گذاری، مهارت یادداشت‌برداری و تهیه محتوا، مهارت سازماندهی اطلاعات مورد نیاز در روایتگری و مهارت ارائه محتوا (تقسیم‌بندی مطالب، ارائه محتوای رسانه‌ای، ارائه محتوا در یادمان و ارائه محتوای مخاطب‌محور) بیان شده و در پایان، نمونه موضوعات محتوایی ویژه روایتگری دانش‌آموزی آمده است.

نویسنده در ششمین و آخرین فصل از این اثر، «مهارت پاسخگویی به شبهات و سؤالات دفاع مقدس» را مطرح کرده و در این راستا، زمینه‌های ایجاد سؤال در مورد دفاع مقدس، عوامل ایجاد شبهه در این باره، مهارت‌های لازم در مواجهه با شبهه و سؤال، انواع روش‌های القای شبهه، تکنیک پاسخگویی به شبهات و سؤالات، و محورهای اصلی سؤالات مخاطبان جوان تبیین شده است.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی کتاب «بایسته‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha