به گزارش ایکنا، نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر امروز ۱۶ بهمن در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر بیان کرد: قرار بود نشست این جشنواره پنجم بهمن برگزار شود اما به دلیل ابتلا دبیر جشنواره به کرونا به زمان حال موکول شد تا اهالی رسانه بتوانند سوالاتی که پیرامون جشنواره دارند را مطرح کنند.
مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ادامه داد: این جشنواره، مهمترین اتفاق سینمایی کشور است ولی هر رویدادی نقاط ضعف و قوت خود را دارد که امیدوارم تا به امروز در این دوره اتفاقی خوب رقم خورده باشد.
عشیری، مشکل جدی که همیشه برای جشنواره فیلم فجر وجود داشته را نداشتن خانه ثابت برای جشنواره دانست و گفت: همین مسئله باعث شده در هر دوره شرایط ویژهای به وجود آید؛ در همین راستا اهالی رسانه میتوانند کمک کند تا وضعیت موجود در آینده نزدیک اصلاح شود.
در ادامه جلسه معسود نقاشزاده، دبیر جشنواره فیلم فجر بیان کرد: کمتر از سه ماه مانده به آغاز جشنواره، مسئولیت این رویداد به من سپرده شد. فرصت بسیار کمی داشتیم تا بتوانیم دبیرخانه جشنواره را آماده کنیم. پیشنهاد دادم تا دبیرخانه ثابت برای جشنواره تهیه شود چون این اتفاق بزرگتر از آن است که بخواهیم به عنوان یک پروژه به آن نگاه کنیم.
به دنبال استانداردسازی و قانون سازی برای جشنواره فیلم فجر هستیم
وی اضافه کرد: مهمترین هدفی که ما به دنبال آن بودیم استانداردسازی و قانون سازی برای جشنواره است تا در سالهای مختلف تنها نیاز به تغییرات جزئی اجرایی باشد. در همین رابطه آییننامه مشخصی تعیین کردیم و تا به امروز هم بر مبنای آن پیش رفتهایم. یکی از این اتفاقات عمق بخشی به مسائل فرهنگی است.
دبیر جشنواره متذکر شد: باورم این است تمام اتفاقات فرهنگی که در آن آثاری به نمایش در میآید، نباید با تعجیل همراه باشد. درباره استقبال مردمی از جشنواره نیز باید بگویم تا به امروز ۱۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل را شاهد بوده ایم. همچنین از امروز ۳۱ استان کشور، آثار جشنواره فیلم فجر را به نمایش در می آورند.
وی درباره کیفیت فیلم ها چنین توضیح داد: در هر جشنوارهای ترکیبی از هیئت انتخاب وجود دارد. این هیئتها نیز معمولاً در برگیرنده آدمهای کار بلد هستند ولی به هر حال کاملاً طبیعی است عدهای یک سری فیلم ها را بپسندند و عدهای دیگر آن آثار را مورد نقد قرار دهند. این موضوع در همه جشنوارههای سینمایی وجود دارد.
دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: در زمان بازبینی آثار، برخی از فیلمها نظر هیئت انتخاب را تأمین کرد، اما چون آن آثار پروانه نمایش نداشتند، نمیتوانستیم آنها را در جشنواره شرکت دهیم هرچند ممکن است این آثار در اکران عمومی دیده شوند.
این کارگردان درباره کارکرد فرهنگی سینما با بیان اینکه اگر امروز سینمای ایران در جهان دارای اعتبار است، به دلیل رویکرد فرهنگی سینمای ایران است، اظهار کرد: فیلم های ایرانی به لحاظ اقتصادی امکان رقابت با آثار مطرح سینمای جهان را ندارند اما در حوزه فرهنگی به موفقیتهای خوبی رسیدهایم. برای همین جشنواره فجر با برنامههای فرهنگی تلاش میکند تا این اتفاق را پررنگتر کند.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره رویکرد جشنواره چنین توضیح داد: امیدبخشی و اخلاقمداری، شعار جشنواره امسال است. این شعار به معنای این است که موضوعات مورد نظر برای ما اهمیت ویژه دارد؛ در همین راستا فیلم هایی که به نمایش درمیآیند، با این موضوع بیگانه نیستند.
پایین آمدن کمیت تولید به دلیل کرونا
وی درباره تنوع ژانر در جشنواره چنین توضیح داد: تمام تلاش ما این بوده که آثار بتوانند ژانرهای مختلف را در بر بگیرد؛ اما این نکته را غافل نشوید که به دلیل پایین آمدن کمیت تولید در شرایط کرونایی در برخی گونه ها ممکن است کمبود داشته باشیم.
نقاشزاده پاسخ داد: پیشنهاد ما به شورای سیاستگذاری ایجاد آییننامه دائمی بود؛ آئیننامهای که با تغییرات دولت و مدیران نهاد جشنواره دچار تغییر نشود و به غیر از جزئیات بخش اجرایی، تغییرناپذیر باشد. فراموش نکنیم که ما در زمانه کاهش تولیدات در کشور هستیم. البته من از سینماگران تشکر میکنم که علیرغم شیوع ویروس کرونا و همه آسیبها کار کردند. آنچه برای جشنواره فیلم فجر باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که به قدری تولید وجود داشته باشد تا از هر گروه و گونهای بتوان فیلمهای خوبی را برای حضور در جشنواره انتخاب کرد.
نقاشزاده متذکر شد: بهترین مرجع برای پاسخ به شائبههایی پیرامون هیئت انتخاب، خود آنها هستند که میتوانند به شما پاسخ دهند آیا نتیجه نهایی فهرست آثار چیزی جز انتخاب آنها بوده یا خیر. درضمن باید بگویم در سینما وقتی برای تولید فیلمی وارد مذاکره و گفتوگو میشویم، نمیتوانیم نتایج را از پیش حدس بزنیم. بسیاری از فیلمها هستند که علیرغم بیگپروداکشن بودن، فیلمهای خوبی نیستند و برعکس. شاید بتوان نتیجه را حدس زد اما نمیتوان اطمینان حاصل کرد. برخی از فیلمها هستند که نتیجهشان در پایان ساخت روشن میشود، ضمن آنکه من این را کسر شٲن میدانم که فیلمهایی که در زمان مدیریت من ساخته شده را با مذاکره و گفتوگو وارد جشنواره کنم.
ریسک برگزاری جشنواره فججر در شرایط سویه جدید کرونا
نقاش زاده درباره ریسک برگزاری جشنواره و حضور مهمانان انبوه در شرایط اوج سویه جدید بیماری کرونا چنین توضیح داد: ما سه سناریو برای برگزاری جشنواره داشتیم که یکی از آنها برگزاری کامل جشنواره با اهالی رسانه، منتقدان و مهمانان و نیز مخاطبان در سینماهای مردمی بود. سناریوی دوم، حذف نمایشهای مردمی بود و آخرین سناریو این بود که اگر شرایط وخیم شود تنها داوران به تماشای آثار بنشینند و نتایج اعلام شود. تا پنج روز قبل از برگزاری جشنواره، هشدارهای عمومی به ما داده میشد اما هیچ توصیهای مبنی بر برگزاری جشنواره با اعمال محدودیت نبود و شرایط ما به صورت روز به روز تغییر کرد و ما روزانه برنامه را برای برگزاری هرچه بهتر، روزآمد میکردیم.
وی بیان کرد: با شرایط کلی ناگریز بودیم که تغییراتی را در برگزاری جشنواره ایجاد کنیم. برای مثال درباره برگزاری نشست در سالن اصلی برج میلاد، باید بگویم این پرده نمایش موجود در سالن بسیار حساس است و نباید آسیب ببیند. از روز اول به ما گفتند رفت و آمد روی صحنه میتواند موجب آسیب به پرده شود. ضمن این که در هیچجای دنیا نشست در سالن اصلی برگزار نمیشود اما باتوجه به تقاضای بسیار اهالیرسانه، ما به این تقاضا پاسخ دادیم.
نقاشزاده ادامه داد: در سالن برج میلاد، ۱۶۰۰ نفر به طور معمول دسترسی دارند اما همه کارت اجازه دسترسی به سالن را ندارند. مطابق آنچه از قبل پیشبینی شده کسانی که به سالنها دسترسی دارند، اهالی رسانه، داوران بخش تجلی اراده ملی، تعدادی مهمان دانشگاهی و انجمن منتقدان است که با ظرفیت سالن همخوانی دارد و هیچگاه از ظرفیت ۷۰ درصد سالن برای هیچ فیلمی، تعداد مخاطب بیشتر نشده است. همچنین عدد تقریبی کارت، بیش از دو هزار و ۳۰۰ کارت است که بخشی از آن مخصوص مدیران ارشد رسانههاست؛ البته حضور دائمی ندارند. برای اهالی رسانه ۸۳۱ کارت و برای دستاندرکاران فنی ۱۳۷ کارت صادر شده است.
نقاشزاده در ادامه درباره ادامه فعالیتاش به عنوان دبیر جشنواره گفت: هنوز زود است که برنامه سال آینده اعلام شود. در ابتدا محمد خزاعی با من درباره برنامه بلندمدت صحبت کرد اما این موضوع به بعد از پایان این دوره جشنواره و ارزیابی متقابل موکول میشود.
نقاشزاده در انتها بیان کرد: برای اینکه بهترین یا بدترین سانس جشنواره کدام است، باید ارزیابی صورت بگیرد و رایگیری شود. نظر آقای عشیری این بود که بهترین سانس ممکن در اختیار اصحاب رسانه قرار گیرد. یک ایده هم این بود که برنامه را به بعد از زمان نماز مغرب منتقل کنیم اما مشاورانی به ما گفتند در این صورت نشسترسانهای آخر به نیمهشب موکول شده و بخشی از اهالیرسانه خانمهایی هستند که نمیتوانند تا دیروقت در برج میلاد بمانند، لذا ما به طراحی این برنامه رسیدیم و فکر میکنیم این زمان بهترین سانس برای اهالی رسانه است.
انتهای پیام