خودباوری و امید؛ مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی
کد خبر: 4034272
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان بیان کرد:

خودباوری و امید؛ مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب، ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در جوانان است، گفت: در رژیم طاغوت، بر این باور بودند که ایرانی‌ها توانایی انجام کارهای مهم برای ترقی را ندارند اما انقلاب اسلامی بر این باور خط بطلان کشید و زمینه شکوفایی استعدادهای جوانان را فراهم کرد.

ابراهیم قاسمی روشن عضو هیئت علمی گروه معارف و الهیات دانشگاه گیلان

ابراهیم قاسمی روشن، عضو هیئت علمی گروه معارف و الهیات دانشگاه گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بیان کرد: از عوامل اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی، وجود رهبری عالم، عارف، فقیه، فیلسوف، مومن و شجاع بود که به جرئت می‌توان گفت در طول تاریخ ایران، وجود چنین رهبر و حاکمی بی‌نظیر است.

این مدرس دانشگاه با بیان یکی دیگر از علل رخداد چنین انقلاب عظیمی، اظهار کرد: اسلام، به‌ویژه تشیع سرخ علوی، با داشتن ایام پربرکت محرم و صفر توانست مردم را از وضع موجود کشور آگاه کند و وحدت و یکپارچگی را در بین مردم ایران به‌وجود آورد. بدین ترتیب آحاد جامعه ایران با نژادها، زبان‌ها، مذاهب و ملیت‌های مختلف زیر پرچم اسلام جمع شده و وارد عرصه فعالیت‌های سیاسی شدند.

قاسمی روشن ادامه داد: ملت شجاع کشور ایران در دوران ستم‌شاهی از هرگونه آزادی بیان محروم بوده و نظاره‌گر دولت دست‌نشانده‌ای بودند که تنها باید مجری تصمیمات اربابان بیرونی خود باشد. بنابراین مردم ایران نمی‌توانستند این ذلت، حقارت و مظالم دولتمردان خود را تحمل کنند و پایه‌های درخت تنومند انقلاب را بنا نهادند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در جوانان است، بیان کرد: در رژیم گذشته، بر این باور بودند که ایرانی‌ها توانایی انجام کارهای مهم برای پیشرفت و ترقی را ندارند. ولی انقلاب اسلامی بر این باور خط بطلان کشید و زمینه شکوفایی استعدادهای جوانان را فراهم کرد تا جایی که امروز دوست و دشمن اعتراف می‌کند که جوانان ایرانی هر کاری را اراده کنند انجام می‌دهند و توانسته‌اند گام‌های اساسی در مسیر پیشرفت کشور بردارند. در حوزه تولید علم و چاپ مقالات علمی، انرژی اتمی، سلول‌های بنیادی، نانوتکنولوژی، تسلیحات نظامی، هوافضا، دانش و تجهیزات پزشکی و غیره کارهای مهمی انجام شده است.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سؤال که نقش جوانان در ادامه دادن این مسیر و پایبندی به آرمان‌های انقلابی چیست، ابراز کرد: بسیاری از دستاوردهای کشور ایران مرهون تلاش‌ها و مساعی جوانان کشور ماست. جوانان و نخبگان ما در رژیم گذشته راهی برای بروز استعدادها و توانمندی‌های خود نداشتند مگر اینکه از کشور خارج می‌شدند و در کشورهای دیگر از خود خلاقیتی بروز می‌دادند. انقلاب اسلامی به جوانان خودباوری داده و کلمه توانستن را در آن‌ها به باور قلبی تبدیل کرد.

وی افزود: همین جوانان بودند که توانستند با کم‌ترین تجربه جنگی و امکانات نظامی در مقابل رژیم بعثی با وجود پشتیبانی کشورهای منطقه و کشورهای سلطه‌گر بایستند و با تمام وجود، مانع از دست دادن حتی یک وجب از خاک کشور عزیزمان باشند. اگر بخواهیم این جهشی که امروز در این کشور به‌‌وجود آمده ادامه پیدا کند، باید جوانان و نخبگان حوزه و دانشگاه پرچم آن را به دوش کشند و در میدان و صحنه‌های جهادی حضور فعال داشته باشند.

انتهای پیام
captcha