رونمایی از شجره سادات «پهندیری» در هند
کد خبر: 4036667
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

رونمایی از شجره سادات «پهندیری» در هند

مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور به مناسبت ولادت امیرالمومنین امام علی(ع) شجره سادات زیدی واقع در روستای پهندیری هند را تکمیل و در حضور جمع کثیری از عما و اندیشمندان رونمایی کرد.

به گزارش ایکنا، مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در سال ۱۳۷۴ به امر مقام معظم رهبری و به همت دکتر مهدی خواجه پیری به منظور صيانت از میراث مشترک ایران و هند در خانه فرهنگ تاسیس شد که بخش انساب و رجال این مرکز از ۱۳۸۱ فعالیت خود در ایران و شبه قاره را آغاز کرده است.

بخش انساب و رجال این مرکز تاکنون شجره بسیاری از سادات مهاجر و سلسه‌های عرفانی را ترتیب و تنظیم کرده است. تهیه و تنظیم شجره ساداتی، چون سادات نقوی، تقوی، عابدی، زیدی و رضوی که امروزه در شبه قاره هند ساکن هستند بخشی از فعالیت های این مجموعه است.

همچنین بررسی و تنظیم و ترتیب سلسله عرفانی که از قرن هفتم هجری به بعد، از ایران به هند مهاجرت کردند از کار‌های دیگر این مرکز است که با همکاری گروهی از محققین با جمع آوری، تحقیق و تطبیق داده‌ها تاکنون موفق به تهیه و تنظیم ۴۰ شجره نامه شده است.

شجره‌های تهیه شده در شبه قاره مربوط به خاندان ساداتی است که از ایران، عراق، یمن و مناطق دیگر به شبه قاره هند رفته‌اند و در نقاط مختلف شبه قاره ساکن شده اند و نسل این سادات تا به امروز نیز در در سرار شبه قاره حضور دارند.

این مرکز با استناد به نسخه‌های قدیمی شجره نامه‌های موجود در شبه قاره، در تلاش است میراث کهن شجره نویسی را از طریق احیای شجره‌ها، زنده نگاه دارد.

همچین  این بخش در سال ۱۴۰۰ با جمع آوری بیش از  دو هزار عنوان کتاب تخصصی در زمینه علم انساب و رجال یک کتابخانه تخصصی را ایجاد کرده تا پاسخگوی نیاز محققان و پروژهشگران در این زمینه باشد.

در هشتم ماه رجب، به مناسبت سالروز ولادت امیرالمومنین علی(ع) مراسم رونمایی از شجره سادات پهندیری که توسط مردم مرکز بین المللی میکرو فیلم نور  تکمیل شده بود در حضور جمع کثیری از سادات، علما و اندیشمندان در روستای پهندیری سادات واقع در ایالت اوتارپرادش کشور هندوستان رونمایی شد.

این روستا با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری دهلی واقع است و به دلیل اینکه بسیاری از اهالی این روستا از سادات هستند به روستای سادات پهندیری مشهور است.

در ابتدای برنامه پیام سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی قرائت شد و وی در پیام خود ضمن تبریک ولادت امیرالمومنین(ع) آیه مودت را عنوان صحبت‌های خودقرار داد و به مردم شریف پهندیری سادات تبریک گفت.

همچنین پیام ھای آیت اللہ سید حمید الحسن (لکھنو)، مولانا عبداللہ زیدی (لکھنو) و مولانا ریحان حیدر زیدی (استرالیا) مورد توجه قرار گرفت.

در این برنامه علمای معروفی از هند، ائمه جمعه و مدیران مدارس‌ به سخنرانی پرداختند  و از تلاش های مرکز بین المللی میکروفیلم نور تقدیر و تشکر به عمل آوردند  که حجت الاسلام مولانا محمد سیادت نقوی (امام جمعه امروھا)، حجت الاسلام مولانا ممتاز علی(امام جمعه امامیه ھال-دھلی)، حجت الاسلام مولانا سید طالب حسین زیدی (امام جمعه کربلا مسجد دهلی)، حجت الاسلام مولانا محمد مسلم نقوی (مدیر باب العلم نوگانواں سادات)، حجت الاسلام مولانا قرۃ العین عابدی (مدیر جامعه المنتظر نوگانواں سادات)، حجت الاسلام مولانا سید غافر رضوی و حجت الاسلام مولانا سید ابن حسن نقوی را می‌توان نام‌ برد.

در آخر برنامه دکتر مهدی خواجه پیری، رئیس مرکز بین المللی میکرو فیلم نور دھلی نو از دست اندرکاران این برنامه تشکر کردند.

مردم منطقه نیز لوح تقدیری را به سفیر جمهوری اسلامی در هند و رئيس مرکز بین المللی میکروفیلم نور، اهدا کردند.

همچنین از مولانا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضی حیدر و آقای سید اختر که زحمات زیادی را برای تهیه و تدوین این شجره نامه کشیده بودند نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.

رونمایی از شجره سادات «پهندیری» در هند

رونمایی از شجره سادات «پهندیری» در هند

رونمایی از شجره سادات «پهندیری» در هند

رونمایی از شجره سادات «پهندیری» در هند

رونمایی از شجره سادات «پهندیری» در هند

انتهای پیام
captcha