اصرار وزیر کشور هند بر ممنوعیت حجاب دانشجویان
کد خبر: 4038079
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

اصرار وزیر کشور هند بر ممنوعیت حجاب دانشجویان

وزیر کشور هند با تأکید بر اینکه دختران در مدارس و دانشگاه‌ها به جای لباس آیینی، باید لباس رسمی بپوشند، از ممنوعیت حجاب در این کشور حمایت کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی، آمیت شاه، وزیر کشور هند گفته است که برای دختران این کشور ترجیح داده می‌شود در مؤسسات آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها به جای سایر لباس‌های دینی، لباس رسمی بپوشند.

مجموعه‌ای از قوانین دینی از جمله ممنوعیت حجاب از سوی حزب حاکم ملی گرای هندو در ایالت کارناتاکا در جنوب هند با اعتراضات گسترده و احتمال تشدید تنش‌های فرقه‌ای در هند همراه شده است.
حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی که کنترل ایالت کارناتاکا را در اختیار دارد حجاب دختران مسلمان در کلاس‌های درس را از پنجم فوریه جاری ممنوع کرده است.

وزیر کشور هند با این حال تصریح کرد که ممکن است پس از تصمیم دادگاه در مورد  پرونده ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه دولتی در ایالت کارناتاکا در جنوب غربی هند، موضع او تغییر کند.

مسلمانان که حدود 13 درصد از جمعیت 1.35 میلیاردی هند را تشکیل می‌دهند، محدودیت‌های حجاب را به عنوان تلاشی برای به حاشیه راندن آنها در این کشور با اکثریت هندو محکوم کرده‌اند.

وزیر کشور هند دیروز در یک مصاحبه تلویزیونی تأکید کرد که هر حکمی را که از سوی قوه قضائیه در زمینه حجاب در مدارس کارناتاکا صادر شود، می‌پذیرد.

به نظر شخصی من، افراد با هر دینی باید در مؤسسات آموزشی مقید به پوشیدن لباس رسمی باشند؛ اما در نهایت باید تصمیم‌گیری شود که آیا دولت طبق قانون اساسی یا مطابق با هوای نفس عمل می‌کند.

او افزود: من نظر شخصی خود را فقط تا زمانی که دادگاه تصمیم بگیرد، حفظ خواهم کرد و به مجرد اینکه دادگاه حکم خود را اعلام کرد من باید آن را بپذیرم و همه باید آن را بپذیرند.

ممنوعیت حجاب در کارناتاکا اعتراضاتی را در سایر نقاط این کشور و همچنین انتقاد سازمان همکاری اسلامی و برخی دولت‌ها و نهادها را در پی داشته است.

رسانه‌های مختلف هم این روزها از شرایط تبعیض‌آمیز علیه صدها زن و دختر مسلمان هندی در سرتاسر ایالت کارناتاکا گزارش می‌دهند. دختران مسلمان به دلیل داشتن حجاب نمی‌توانند در مدارس و دانشگاه‌ها حضور یابند.
دادگاه عالی کارناتاکا هم هر نوع پوششی را که نماد دین خاصی باشد در کلاس‌های درس به طور موقت ممنوع کرده است. اما مسلمانان هند معتقدند حکم این دادگاه عملاً حقوق اساسی بخشی از شهروندان هندی را به حالت تعلیق درآورده است که در نتیجه آن دختران مسلمان باید بین در خانه ماندن یا کنار گذاشتن ایمان و حیا برای ورود به کلاس‌های درس یکی را انتخاب کنند.

انتهای پیام
captcha